torsdag 27 december 2012

GRANEN OCH GRISEN

Lördag före jul högg vi gran och det mest osannolika
inträffade! Mitt ute, och då menar jag mitt ute i skogen
blev jag och sonen fotade av en åtel-kamera när vi
högg gran!!

En på miljonen att det ska hända, eller? Men till 99%
säkert var vi inte på grannens skog. Bilderna är tagna
på min mammas gård, och för och ta oss fram i skogen
åkte min bror före med plogen.

Från gran till gris. Om jag var kvinnan som pratar med
grisar (fniss) skulle jag berätta fina historier från
Frankrike för er, denna gris har stått hos en fransk
slaktare och säkert sett en del genom åren.

Fick grisen av maken i julklapp och han köpte den
hos Fröken Anker.

Lyktan är en julklapp från en kollega.

Lyser så fint i julenatten.

 Granen kom in och ska få stå till någon gång efter
nyår.
Och tusen tack för alla fina julhälsningar
Kram och hej
AnnaMaria






60 kommentarer:

STENLYCKA sa...

God fortsättning Anna Maria!
Tänk att bli fotat mitt uti skogen..... låter lite skrämmande.Hade de som satt upp kameran tillstånd från Länstyrelesen?
Granen blev så fin i ditt vackra julhem! Grisen var ju hur gullig som helst och lyktan också!
Kram Raina

Unknown sa...

Vilken gullig gris och vilken vacker lykta =)

God fortsättning & Gott Nytt År!!
Kram Catta

liven sa...

Det var jo litt rart da....hihi..
Koselige gaver du har fått, og så stemningsfull som denne lykten var!
Ønsker deg en fin dag AnnaMaria

klem!

♥Annica-Hilmas hus♥ sa...

God morgon!
Vilken historia med kameran!
Tur att ni var på rätt mark! ;-) Hi, hi!

Hoppas du haft en härlig julhelg!

Kramar Annica

Annas röda stol sa...

Så fina bilder!! Ja det finns lite kamror uppsatta på deras jaktställe för vildgrisar.... Det kan man ju tycka... mm..ja vad man vill. Ha en härlig dag. Kram Anna

Ett ögonblick sa...

Godmorgon!!!:)

Tänk att bli fotad mitt ute i skogen, när man minst anar det...lite läskigt!! är det snikna grannar...sådana finns!!! dom som t ex räknar granar osv... om man nu råkar gå över gränsen så är väl inte det hela världen, en gran här och där, det är ingen skada. En dag förra sommaren kom jag på en man med att klippa (förstöra) en hel del av våra granar bara för att han skulle ta sig fram på stigen utan att bli blöt om byxbenen...men då blev jag rasande. Han hade klippt ner ena sidan på granarna så dom såg halva ut (unggranar). Funderar fortfarnde på om det verkligen var lagligt att göra så...
Din nya lilla gris gillar jag! vilken tur att han blev räddad, hans minnen måste vara förfärliga...nu får han ha det gott hos Dig. En ljuvlig lykta också, otroligt vackert mönster när den lyser. Och granen blev så fin!! grön och grann i stugan...Jag har verkligen njutit av de här dagarna, och helt utan migrän!!
Idag ligger dimman tät, snön har nästan försvunnit och nu ska jag ut och känna på temperaturen.

Ha det gott kära Du!!
kramar Lisa

Tina sa...

Är det en sorts övervakningskamera, jag känner mig lite lost här..?
Granen var fin iaf, vår får stå kvar över nyår men sedan dansar även den ut!
Börjar städa bort lite idag, måste göra lite plats för nyårsfirandet!

kramkram

Avslutat konto sa...

Nämen vilken grej med kameran! Var tvungen att googla för att ta reda på och förstå vad det var, så nu vet jag det! :)
Jättefin gris! Vilken man du har som kommer på såna fina julklappar, dem måste ha vägt ett ton! Ser ut att vara betong...
Ha jättefina mellandagar och njut om ni är lediga! Jag tog ledigt till i januari men känner redan att jag borde börja fixa lite med ett par ringar som ska göras. *S* Så mycket för att vara ledig!

Kram Linnea

lisashus sa...

Inte ens i skogen går man säker tydligen! Att bli fotad mitt ute i skogen....! Jisses du!!!:)

Fin gran fick ni i alla fall och grisen och lyktan - så läckra!

Önskar dej sköna mellandagar!
Lite ljusare här idag!
Kramar
Lisa

Landbohaven sa...

Gode billeder.
Hvor er grisen og lygten fin.
Tak for kiggget.
Ha´ en dejlig dag.

årstidens bästa sa...

Underbar story!

Sååå himla fin gran.
God fortsättning.

Kram
Linda

Geli sa...

Hello AnnaMaria! I love the photos with all the snow! Normally I also have a lot of snow but this year we had 20 degrees at Christmas!! The lantern is very beautiful at night and the pig is the right present for you! I wish you a wonderful time! With love, Geli

Mor Inger`s hus sa...

Herlig historie da:) Ser mange har forklaring på kameraet, men er nå litt utrivelig å bli `overvåka`midt ute i skogen :)

Den grisen er kjempefin, og så gøy at du har historien bak den.

:) Inger

Queen of Kammebornia sa...

Hoppas du har fina dagar! Lyktan är ju alldeles underbar! Stor kram!

FruNeroLindström sa...

Haha, men vilken tur att ni inte var ute och tjuvhögg en gran då ;)
Så söt gris, och ja, han har nog fått se mycket hemskt, som man nog inte vill veta.
Ha en riktigt mysig Torsdag, Kram Malin

Sabelhagens Olivlund sa...

Hej fina AnnaMaria. Oj, bli fotad mitt ute i skogen, jag vet inte riktigt vad det innebär, men hoppas allt är okej:)).
Det är så mysigt hos dig. Lyktan är superfin!
Tack för omtänksamma ord hos mig.
Ha det gott.
Kram Maria

Boutique Nytt & Nött♥ sa...

Kikar in & önskar dig en
God fortsättning
Kramisar
Sus

Ingela sa...

God fortsättning!! Så fint ni har det - vilken julstämning!

Marita sa...

Vilken underbar gris du har fått! Tur att den blev "räddad" från slakteriet...kan inte ha varit roligt att sitta staty där bland alla kotletter!
Kram, Marita

Hulda sa...

Juletreet ser så vakkert ut der i stua hos dere. Flotte stoler du har også. Nydelig bilde av lykta, skøytene og det blå lyset med den hvite snøen. :)

It's me sa...

What a beautiful tree!..enjoy these days darling...love from me...xxx..

Ewa`s Galleri sa...

Får de verkligen använda sådana kameror ,har hört att det är förbjudet
Grisen var verkligen fin ,roligt att fantisera om vad den varit med om
Ha en riktigt skön dag

Solveig (Svingenslillehus) sa...

Åååå så koselige bilder fra granhentingen :-) grisen var flott..lykten ga det fineste lyset :-) Nyt romjulsdagene, Gode deg ♥

Livet ... på Øvre Holt ! sa...

Hva , ble dere filmet ??? I alle dager ! Så fin en liten gris ! Og så utrolig flink mann du har som har funnet frem til den koselige gaven !! Fikk han litt hjelp av deg ? hehe. Fortsatt fin jul til deg ! Klem

Välkommen Hem! sa...

Hihihi, du skulle ha sagt HEJ! till publiken! ;-)
Till alla er som hoppat högt ang detta kan jag säga: Luuuugn! Min man jagar och det enda som han är intresserad av att se i den där kameran är vildsvin/djur mm. Och ja, man måste ha tillstånd av Lässtyrelsen men de är inte där för att "spionera".
Kram och som vanligt: supermysiga bilder!
Judita

Lyckoslanten sa...

Jag blev tvungen att googla på kameran, men förstår! Är man kändis så är man! ;o)
Å grisen ja, den har säkert sett en hel del och vilken uppskattad julklapp kan jag förstå. Fin lykta också liksom granen!
Nu ska du ha riktigt fina mellandagar! ♥

Noll54/Eva-Karin sa...

Hej Annamaria!

Tack för din hälsning! Är en dålig bloggare själv men kikar in och ser dina vackra bilder! Hoppas allt är bra med dej och att julen varit bra!
Vill önska ett riktigt GOTT NYTT ÅR!

Kram E-K/noll54

Tinas bo sa...

"Storebror ser dig" - inte kul...

Grisen är bara såå cool och fin och luktan är jättevacker!
Och vilken fin gran!
Headern är härlig! :)

Här har julen åkt ut idag..:)

God fortsättning
Kraam Tina

Sofia sa...

Åh, jag gillar verkligen din fina lykta! Och granen är jätte fin den med....
Kram kram
Sofia

Sallys hus sa...

Hej fina du!

Å det ser ut som ni haft en underbar julhelg! Vilken mysig tradition att hugga granen själv.
Vilken fin kudde där vid gröten..ser ju precis ut som ett paket..vilken rolig idé.
Ja här är det en riktig slappar dag idag. Fast jag ska nog iväg på ett spinningpass nu snart. kan behövas efter allt godis man stoppar i sig..;)
God fortsättning!
Kram katarina

Photo by Maria sa...

Ja de kamerorna är ju till för att kolla vad för sorts djur det finns i ett visst område och när de är där.. Den tog väl er för en älg eller nåt ;)

Snygg gran och lyktan är så fin.. Häftig gris..

Kram Mia

katha´s kortmakeri sa...

Tur att det inte stod några vildsvin vid åteln och åt när ni kom. Hoppas ni blev snygga på bilden:)
Vilken fin julklapp!
Ha de gott!
Kram Katha

Elna sa...

Vackra bilder och du får ha en riktigt fin fortsättning.

Kramen

Villa Hasselbacken sa...

Det ser underbart ut på dina bilder men vad är en sån där kamera förnåt?
Kram Lena

mimmi-leone sa...

Så mange fine bilder!

Ønsker deg en fortsatt nydelig jul.

Med hilsen fra Marianne

Vardag och flärd sa...

Oj, att hamna i en åtel-kamera, ni ser väl mumsiga ut förstås!
Granen blev fin när den kom in och det ser så härligt ut med all snö!
Ha det fint!
Kram Eva

Birgitta sa...

Lite kul med kameran i skogen. Tror nog det var så allvarligt för er del. Tänk om grisar kunde prata. Ha det så gott nu i mellandagarna.
Kram Birgitta

Fröken Tindra sa...

God fortsättning!! Tack snälla, för julhälsningen!
Vi har varit på resande fot sen förra helgen men är nu hemma igen. Skönt även m jag kunnat tänk mig att stanna längre. Väldigt avkopplande...
Nu har jag lärt mig vad en åtel-kamera är! :0) Som det kan bli. Granen blev ju iallafall fin på plats.
Ja du, vad har den grisen sett?!
Kram!

Hannis sa...

Nu kan ju inte jag låta bli att skratta lite åt kameran. För en sån sak skulle kunna hända mig=))

Vilken fin bild på den pyntade granen!
Härligt.

Kram Hannis

Tack för fina rader hos mig!

Njut Av Livets Goda Ting sa...

Vilka härliga bilder från ert juliga mysiga hem :)
Jag visste inte vad det var för kamera du menade så jag var tvungen att kolla upp det :))
Hoppas allt är bra med dig och din familj, tack för din fina hälsning om min :)
Kram kram
Jessica

G:a Affären sa...

Ibland händer helt osannolika saker! Men jag måste ändå skratta...här i och runt byn är det också risk för dessa åtel-kameror. Fina granar fick ni tag på i alla fall!
Och din gris är helt underbar med lite rynkig mage, vilken tur du inte kan berätta...ha, ha GRIS blir grisarnas rätt i samhället!
Den lyktan var fin! Och julkortet från Iris och Doris gillar jag också.

Önskar dig god fortsättning!
Varma kramar
Cia

Nyanser av vitt sa...

ooops ja bäst att du snackar med grannen då....Tittar in för att önska dig en mysig fredag.
Kram Agneta

helle sa...

Jamen så fin en gris, jeg elsker grise og forstår din glæde over gaven. Jeg er derimod ikke sikker på jeg forstår plottet omkring juletræet, fotograferingen og naboens grund, men det er et dejligt billede af dig og din svigerdatter AnnaMaria!

Vil ønske dig en god bagjul!

Kram Helle

Helens Universum sa...

Härliga bilder och en jättefin lykta!
God fortsättning!
Kram Helen

Snäckskalsdalen. sa...

Haha, jag kan ju inte annat än skratta lite.....så har det alltid varit här fast, speciellt när jag var barn och mamma alltid ville ha en grovbarrig gran med kottar och dom fanns alltid på granngårdens mark. Pappa stod kvar och sa, du får inte ta av Alfs träd och min mamma svarade alltid, det vet du väl att jag får, jag ringer Alf sen och så log hon med "alla" sina smilgropar......tur det inte fanns kameror på den tiden! Inte åtel iaf. Såg kameran bara mössan din så går väl larmet.....(jag har också sånt pälsslag, så jag säger inget....).
Kramar
Agneta

Bitte sa...

Jag förstår att du måste ha blivit paff när du blev fotad av kameran, det är ju inget man tror ska hända när man är ute för att hugga en gran. Men granen var jättefin! :-)

Vilken otroligt charmig gris du fick i julklapp, den ser ut att vara riktigt tung och gedigen! Tur att han räddades från slakteriet :-). Lyktan var så vacker också.

Önskar dig och de dina God fortsättning!

Varma kramar
Bitte

Tidevarf sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Tidevarf sa...

Hej fantastiska du,
Tack så hjärtligt för din fina kommentar den värmde så.
Vilken söt gris du fick och tänk vilka historier de bär med sig trots allt.

Sedan så vill jag också att du ska veta att du har en sån härlig blogg.
Kramar
Anneli

Channal sa...

haha... då blev ni ju filmade som små söta rådjur! Bara det var ok att hugga granen! Superfin blev den!!

Min gran åker ut den Tjugondag Knut! Då blir det julgransplundring!!

God fortsättning och KRAM!! Anna

OlgaA sa...

Gott Nytt År, AnnaMaria! Vi ses nästa år ;)

kram/Olg@

Elsa och Helena sa...

Oj, oj vilken otur att bli fotad av en åtel kamera. Har hört talas om det men aldrig hört om någon som blivit fotad. Hoppas verkligen ni var på rätt sida av skogsskiftet:)

Vilken vacker jul du gjort och min får också stå kvar till efter Nyår.

KRAMAR Helena...Gott Nytt år också

Ett Vitare Hem sa...

Ha en riktigt fin lördag!
Kram/Lena

Hemmavid sa...

Hejsan!

Hoppsan - så det kan gå när man är på julgransjakt ;)

Hoppas du får en fin lördag kväll.
Kramen Jenny

Unknown sa...

God fortsättning AnnaMaria!
Inte illa att lyckats bli fotad av en sån kamera, de var väl tur att ni inte stal gran någonstans ;).
Fin gris och lykta du har fått.
Kram Ing-Britt

Anette Willemine sa...

For et vakkert julepyntet hus hos deg, AnnaMaria! Alltid like varm stemning. :)

Ønsker deg og dine fine romjulsdager og et godt og vakkert nytt år!

Klem,
Anette Willemine

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Nej, men så förargligt! Och så konstigt det måste kännas, när man tror man är ensam ute i skogen...
Hoppas att det löste sig...
Ha nu ett gott slut och ett Gott Nytt År!
Kram
marie

SNOWWHITE-SUSSIE sa...

Gokväll Fina bilder o grisen va jättefin.. Önskar dig ett Gott Nytt år kram

Fågel Blå sa...

God fortsätning och ett Nytt År står för dörren,
Vilka härliga bilder från storskogen, och du Denna grisen är så fin, passar så bra där hos dej,
Du har det så fint!
Önskar dej ett Riktigt Gott Nytt År,
Kramar Kathrine

Blommiga Rutan sa...

God kväll!

Vilken fin gran! Vi får väl hoppas att kameran var avsedd för vilt och inte för julgranshuggare!
Och att ni var på rätt sida av skogsgränsen.

Grisen är ju underbar! Är den i ett material så att den kan stå ute?
Väldigt fin lykta också.

Kram Anncathrine

Livet och vardagen sa...

God fortsättning AnnaMaria, hoppas du får ett kanonår! Kram Ulla