söndag 12 september 2010

TVÄRA KAST !

Här går det undan ibland, var
precis klar med matrummet, målning
och sånt....
Då ringde svågern och sa att nu
kommer jag och sätter in fönstret
du ville ha.

Då gäller det och svänga på en
50-öring. Dom ljusblå målade ram-
arna är borta nu, var tvungen och
måla om väggarna. Maken som är
van vid tvära kast kommenterade
med ett, jaha.

Bordsskivan som var ljusblå är nu
målad med ett rutmönster i en ljus
nougat färg och vitt.

På bordet står en ljusstake jag spray-
målat vit, den kommer från
Lantlivs-Anettes butik som inte finns
längre. Tycker den blev fin i vitt.

Där jag hade målat två ljusblå
ramar på väggen hänger nu en
kyrkoljusstake.


Och över ljusstaken finns två hyllor
med mina teatermuggar, en från
varje föreställning. Blev ett gäng på
10 år, det här är bara några i sam-
lingen.


Ja så här ser det ut nu. Har span
på en tallrikshylla som jag tror kan
passa där ängla-tavlan hänger.
Varm kram
från ett höstmurrigt Värmland
AnnaMaria




84 kommentarer:

liven sa...

Heisann!!
Kjekt med litt forandring :o)
Kjempefint med dette vinduet ditt her....og bordet ditt ble jo så flott!!!
Her er det skikkelig høstvær nå med øsende regn.....så idag blir det inneliv!!

ha en fin søndag AnnaMaria

Ett Vitare Hem sa...

Åh vad fint det blev, jag bor ju i en hyresrätt men har en dröm om ett fönster i väggen, så kom jag på en lysande ide om att jag kanske skulle kunna sätta igen ena dörren till vardagsrummet, tyckte det var en superide men det tyckte visst inte övriga familjen ;o)
Ha en härlig dag!
Kram/LenaS

Hannis sa...

Ah! Just såna tvära kast gillar jag!
Väldigt väldigt snyggt!!!
Bordet blev kanon med nougat rutorna.
Kan tänka mig att du är nöjd och belåten.

Här småregnar det men är ändå varmt i luften,
så dag blir det bokläsar-dag i soffan.
Myssöndag=))

Må så gott/Kram Hannis

Patricia sa...

Oj va ni varit flitiga... =)
Kyrkljusstaken var fantastiskt fin!!!

Tur vi har gubbar som hänger med på våra "tvära kast"...här är det heller aldrig några problem att få igenom sina idéer... hi hi.

Ha en skön söndag!!
Kram Patricia

sylvia sa...

god morgen.
åå så vakkert det ble med det vinduet der,passet perfekt,
ja noen ganger går det fort i svingene,
fint bordet ditt er blitt,
å lysestaken kledde hvit,
håper solen skinner hos deg å du nyter dagen.
klem fra sylvia

Gugis Pärlor sa...

Åh, fönstret faller mig i smaken... Snyggt! Jag funderar ofta på vart det skulle gå att sätta in ett gammalt fönster. Det skulle vara sååå härligt med ett sådant. Verkligen snabba ryck hemma hos dig!! Och du har varit så flitig med allt målande och grejande... Resultatet är det heller inget fel på. Jättefint!

Ha en fin söndag!

Kram Gugi

Country Hill sa...

Ja det må jag säga, här går det undan. Men så fint det blev med fönstret och bordet blev häftigt med rutorna. Väggljusstaken föll jag för direkt ja allt blev toppen.
Ha en fin söndag!
Kram Lena

(eddas) sa...

God morgen...
Så fint det ble med det vinduet..og bordet..så stilig:)Og den listen du har koppene dine på...er så fint hos deg...
ha en fin fin søndag..
For et par innlegg siden lagde jeg et stettfat og en lysestake..ble så inspirert etter og vært inne hos deg den morgenen:)
eddaKlememr

Karna sa...

Så utrolig koselig, og så fint med det vinduet i veggen....dette ble så lekkert, med mange fine detaljer...du er kjempe flink!

Størhuset sa...

Det ble utrolig fint med vinduer, og bordet var stilig. Så flink du er! Ha en herlig søndag, her kommer faktisk sola nå!

Lyckoslanten sa...

Men kära nån vad det händer där! Inspirerande med att läsa om all denna energi och förvandling! Jättefint! ♥

becca sa...

Hejsan!
Oj vad du är duktig, som målar och gör om igen. Jag tror att jag gillar din matplats bättre nu, men det är bara för att jag älskar gamla fönster och skulle gärna ha ett insatt i någon vägg, men det finns tyvärr ingen lämplig vägg här hos oss.

Ha en mysig söndag, kram Rebecca.

Monica, Blogg Betongkrukan sa...

Hej och oj vad kul!
Tvära kast, Yes!! Alltid toppenkul att det svänger. Blev superfint med fönstret och bordet och ja allt du har fixat.

Kyrkoljusstaken på väggen är såååå läcker.

Önskar dig en härlig söndag! Här bär det i väg till Zetas trädgård för en fika och för att kika på blommor!
Hälsningar Monica

Mys och hemtrevnad sa...

himla fint det blev...gillar fönstret skarpt...kramis semlan

hemma hos lilla mej sa...

Åååå vad fint det blev med fönstret.Ja det gillade jag.Bordet blev härligt också.Ha en skön söndag rara du Kram Rita ♥

cat sa...

Mmmm fint det blev, tycker om din mjuka hemtrevliga färgskala.
Ha de gott. Catarina

Snäckskalsdalen. sa...

Så bra att ha en så handlingskraftig svåger och så fint det blev. Det rutiga bordet var ju en verklig fullträff, hur kom du på att göra så? Jättefint, verkligen.
Agneta kram

Marita sa...

du har en luttrad make som inte knorrar i onödan han inte!! ;-D
Fint det blev med fönstret i väggen! Jag tycker det är så vackert när man bryter av en vägg med det...det skapar en härlig kommunikation mellan rummen och ett fint ljusflöde! Allt blev jättefint även om jag verkligen gillade det ljusblå du hade innan!
kram, Marita

Kom Achterom sa...

What a nice table!! love the block
its verry original! de colours are so soft!
Verry verry nice!
i wish you a verry happy sunday
Yolanda

Rose Garden Malevik sa...

W
O
O
W

Vad du har det fint
Ha det gott
Håkan :)

Ett ögonblick sa...

Hej AnnaMaria!
Snabba ryck!!...omväxling förnöjer brukar man ju säga:)
Fint blev det i alla fall...läckert med rutmönstret på bordet...kyrkoljusstaken...och så härliga muggar!
Har du varit vid teatern? jag har ju inte varit med här så där väldigt länge så jag vet ju inte allt;)
Ja...du har lyckats igen!:)

Lite höstrusk har vi här utanför, det regnar just nu, men det är varmt!

Ha det så jättegott!!
kramar lisamaja

Unknown sa...

Hej!
När kasten går åt det hållet så skulle jag också hänga med! Då fick du måla om igen. Bordet blev fint i beige också. Tror det skulle bli väldigt fint med en tallrikshylla där.

Här skiner solen ibland och då blir det riktigt varmt.

Ha det så bra!

Kram Anna

Villa Vinkelhaken sa...

Vad fint det blev med fönstret. Älskar gamla slitna fönster!
Och bordet var fint. Inte ofta man ser rutmönstrat. Men det var väldigt fint!

Ha en bra dag!
Kram Jenny

Anonym sa...

Men jisses så underbart fint du gjort! Du har verkligen en egen stil.

Kram Linda

Anonym sa...

Hejsan!
Härligt med förändringar och så fint bordet blev och så himla fint med fönster.
Min make gillar inte att jag förändrar så ofta han vill att det ska se ut på ett sätt i 20 år minst, hmmmmm.
Här börjar det också bli höst.
Önskar dig en fin söndag.
Kram Bodil.

Fågel Blå sa...

Åh så fantastiskt bfint det blev, men jag gillade även det andra!
lampan över köksbordwet så fiiiin!
Ja allt är dint!
ha det så bra!
Kram Kathrine

Ofelias Hus sa...

Så underbart fint du har fått!

Fönstret är ju jättefint och bordet...ja, allt!

Jag ska ringa återförsäljaren ang. tallrikshyllan..den borde vara på väg nu...

Den skulle faktiskt vara jättefin där på den väggen!

Kram
/Anette

helle sa...

Det nye vindue er simpelthen så fint og giver nyt liv og charme i din stue.
Jeg er også helt vild med den ternede bordplade, du har malet, og har netop tænkt at gøre det samme i sort/hvide harlekintern til et bord, jeg har stående.

Vejret her er så dejligt lunt, håber du også vil nyde søndagen, hvor du er, min ven!

Stort kram
Helle

Photo by Maria sa...

Så snyggt du har gjort det..
Bordet blev ju häftigt med rutmönstret..

Kram Mia

Anna-Lena sa...

Så fint det blev med fönstret och vilken underbar svåger du har som kommer och sätter in fönster. Jag har också lite fönster jag vill sätta in på 2 ställen men saknar en händig svåger, hihi... Det rutiga bordet blev väldigt fint.

Förhoppningsvis flyttar en liten släkting till Tindra in hos oss snart. Det ser jag verkligen fram emot.

Hoppas att du får en underbar, skön söndag!

Kramar Anna-Lena

[ c o y o t e ] sa...

Hej!!

Oooo wow!! Vad snyggt det blev!! Älskar bordet med.. Såå snyggt!!
Där sitter ni fint nu..

Ha en skön kväll..

Kram Mia

Fröken Tindra sa...

Tack snälla för de rara orden och styrkekramen!! Det värmer.
Vad fint det blev med fönstret och bordet i rutigt! Men kändes det inte "typiskt" när du precis målat klart?! Men i och för sig, vad gör det när man får det man önskat??
Ha en skön vecka!
Kram!

årstidens bästa sa...

Så SNYGGT med fönstret!

Bordet var kul tycker jag.

Ha en fortsatt fin Söndag.
Kram
Linda

hagagården sa...

Jätte jätte fin du fått det hos dig.
kram
ninni

Crinoline sa...

Hei,AnnaMaria.Ja,den blå rammen varte ikke lenge,men jeg synes dette ble veldig fint.Likte også rutene på bordet.Synes du har all grunn til å være veldig fornøyd.klem

Maliva`s verden sa...

Wow...for en rask forvandling, resultat ble kjempefint,koselig med det vinduet,og tøff med de rutene, men jeg ser helt klart for meg en tallerkenhylle på veggen din også;o) Ønsker deg en god start på atter en ny uke. Klem fra M-L
Ps!Har jeg spurt om du er på facebook?

Sussi / Sussinghurst sa...

Både bord, vindue og den hele indretning er så fin, det går stærkt hos dig ;-) Jeg overvejer at flytte vores soveværelse fra et rum til et andet (ingen børn hjemme mere) - men jeg ved, at der kommer til at gå lang tid, inden jeg har fået bestemt mig.

Norregård sa...

Så himla fint!! Kul när det går undan!!
Måste bara säga att din kyrkoljusstake är så fin!!! Vill ha;o)

kram Malin

Louise sa...

Ja hjälp vad det går fort ibland :)Roligt!! Och fint blev det också med fönstret, jättefint!

Livet på Vestergård sa...

Vad roligt med tvära kast. Det brukar bli bra, och det blev det ju hos dig!
Ha en fin start på veckan! Kram Kicki

Stina sa...

Åååå vad det blev fint med fönstret.

Om två veckor åker jag till norra Värmland och hämtar hem farmors och farfars gamla verandafönster 6 st med 8 rutor i varje...kära bror tänkte slänga dem och jag skrek rakt ut :)

Bordet blev supersnyggt...jag har idag ritat upp 7*7 små rutor på ett litet bord som jag tänkte skulle bli grått och svart...men jag vet inte ännu hur jag ska få till det...jag får klura på det ett tag :)

Ha en fin vecka!
Kram Stina

STENLYCKA sa...

Trevligt med snabba svängar. Vad fint du har gjort helt underbart,du är så kreativ!
Kram och ha det gott i veckan!
Kram Raina

Bella sa...

Åååh, så fint det blev!!! O jisses vad det går undan hemma hos dig :)

Hoppas du kan njuta av en lugn och skön söndagkväll

Kramar Bella

OlgaA sa...

Heeeeej, Anna MAria!


Jag är ju väldigt förtjust i blå vit, men ditt bord är fin i beige med, anser jag nu! Och fint att få hjälp av släkt ;)

Ha en fin vecka!!

kram

Skogslyckan sa...

Oj vad du ligger i!! Blev snyggt med fönstret i väggen, och kyrkoljusstaken gillade jag verkligen. Men du jag gillade ju det ljusblå...ler. Ha en fin start på nya veckan!
Kram Pia

Linnea sa...

Oj jag gillar verkligen resultater av dina tvära kast :)

Kram Helena

Margareta sa...

Tänk vad det händer fort för en del.Fönstret blev så jättefint där och bordet var läckert.
Ljusstaken på väggen och lampan över bordet ocksåtilltalande.Ja allt!

Kram Margareta

Jenny sa...

Godmorgon AnnaMaria!
Himlans fint det blev med fönstret o bordet!! Förstår att du är nöjd:)

Kika in hos mig, du har nått att hämta där;)

Ha en toppendag!

Kraam Jenny

ELIN´S SHABBY ROMANTIC sa...

Det kan man verkligen kalla för snabba svängningar!! När jag såg på dina första bilderna tänkte jag, var inte bordet/köket blått?? :) Det blidde verkligen fint! Tallrikshyllan kommer göra sig jättebra där!

Ha en mysig i det regninga måndag!
Kramar Elin

Unknown sa...

Åå så fint det blev, älskar fönstrena och bordet blev riktigt snyggt.
Använt Primebootsen ännu? Hoppas du blir lika kär i dem som jag är.

Kram Catta

Bitte sa...

Ja, det var minsann tvära kast! Jag som nyss beundrade dina blekblå bilder ;-). Men jag får säga det igen, vad otroligt fint det blev! Det blev SÅ vackert med det gamla fönstret!

Vad roligt att ha en mugg från varje teaterföreställning, jag förstår att det har blivit några med åren! Det ska bli spännande att se framöver vad du har spanat in för tallrikshylla... :-).

Ha en fin måndag!

Många kramar
Beatrice

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Jisses då! Här går det undan... Och fint blev det! Härligt med ett fönster så där, tycker jag, som inte kan få "till det" någonstans :(.
Och kul med det rutiga bordet också!
kram
Marie

Elzie sa...

Vad fint det blev med fönstret där. Och fint har du målat och donat. Gillade ditt rutiga bord. Roligt när man kan förändra med lite färg så.

Hoppas du har en bra dag, trots höstmurret.
Kram Elzie

Viola sa...

Här kan man verkligen tala om tvära kast...blev så himla fint...vilken förvandling, kramen

Pilo sa...

Vad duktig du är. Att du hinner med!

Drömmen om Villa Grönskog sa...

Hej AnnaMaria.
Haha,det var verkligen tvära kast.
Ordentlig omändring,men det blev ju så bra.
Och fönstret.....bara så jättefint.
Må så gott
kram Anette

Mitt hvite hus sa...

Heisan vennen...

råstilig bordet ditt ble da...

jammen svinger du deg...og vinduet ble kjempefint...
Likte smaling av krusene dine...

vakkert 0)

ha en fin uke vennen..

klemmer =)

Älskade pion sa...

Ja männen får vara med på tvära kast om dom bor ihop med oss.;) Gillar resultatet.Ha en skön vecka vännen. kram ulrika

Nicole sa...

Ibland blir det bäst då man inte hinner fundera så mycket, precis som i ditt fall. Man ska passa på då inspirationen faller på! Underbart med fönstret, kyrkoljusstaken och rutorna på bordet! Duktigt jobbat!

Kram, Nicole

Anonym sa...

Bra svåger du har som är impulsiv och ställer upp. Mycket snyggt blev det med fönstret, så även bordet. AMS

Joyforhome sa...

Ja vilken vacker förändring :) ser att jag har missat lite av dina fina inlägg. Dem tar jag igen nu

Kramar Malin

Nyanser av vitt sa...

Men åh vad fint du gjort. Vilken toppenidé att måla rutigt.
KRAM

Huset vid ån sa...

Hej vännen!
Vilken skillnad, det blev ju superbra!
Och vad fint det var med fönstret emellan också....

Hoppas att du haft en bra dag på jobbet!
Kram T

Anette Willemine sa...

Så fint det ble! Stor forandring. :o)

Ønsker deg glade høstdager!

Klem,
Anette Willemine

houseofchandeliers and vintage sa...

Halloj. AnnaMaria.
Jisses så himla fint du har gjort, du är verkligen en stjärna på inredning.
Gillar ditt kök supermycket, och wooooooow bordet, så himla läckert.
Kan bara gratulera, vännen.
Så läckert som helst.
Bara njut nu.
Många varmkramar till dig från Zara

Helena sa...

Å vad fint AnnaMaria! coolt bordet blev, du har verkligen öga för det där! Ha en fin dag! Kram Helena

Lissboden sa...

Åh, vad vackert det blev med fönstret och säkert varmare när du inte har den blå färgen kvar. Nog för att jag gillar blått men det känns skönt med lite annan färg nu till vintern.
Bordet blev supersnyggt, jag fick lite inspiration här känner jag.
Du verkar ha en lika tålmodig make som jag:)
Jag hoppas att du får en riktigt fin höstvecka!
Kramar från Maria

Karna sa...

Takk for hilsen....det går bedre med Oliver, det er bare masse prøver som skal taes for å finne de rette produktene å behandle med...

Penseldraget sa...

Hej o hå vad du har fixat , de blev så snyggt och bordet blev helt fantastiskt ,de va väl värt all mätning o fix nu ? =) snygg färg nougaten ...
kram pia

Vit som snö sa...

Superfint Anna-Maria!!!!! Verkligen hur vackert som helst! Fönstret, bordsskivan, kyrkoljustaken, dina tuffa teatermuggar... jaa allt är bara fiiint!
Den rostiga skon du skrev om blev jag verkligen nyfiken på.... finns den på bild??! Isåfall skulle jag gärna vilja veta var. Dam-eller herrsko?! Jag älskar ju både rost o skor så nu blev jag nyfiken:)
Ha en fin dag! Kram Cilla

Unknown sa...

Hei Anna maria
Takk for hyggelig kommentar fra deg...jeg har hat det litt travelt i det siste så det har blitt litt lite blogging, men nå er jeg tilbake. Jeg vil gjerne gi deg et eksemplar av boken sjarmerende jul on du sender meg nfullt navn og adresse på mail: ellendyrop@hotmail.com.
Klem...Ellen
Klem...Ellen

Vitt hus med svarta knutar sa...

Hej och hå, det är jämt skägg att hinna med i förvandlingarna=) Men fint blir det!! Och vilken vacker kyrkoljusstake. Det är lite kul för när jag ska måla någon liten grej går jag och grunnar en stund (läs: ett par dagar) och på den tiden hinner du fixa ett helt kök! Sen får du nog berätta för mig om dina vackra muggar. En för varje föreställning? Tio år? Ja, jag är nyfiken i en strut, jag vet;-)

Må så gott!
Kram,
Regina

Lilla Rummet sa...

Det är roligt när det blir tvära kast, ibland kan det bli nästan bättre än när man har planerat och planerat.
Bordet vart jättehäftigt.Själv har jag ingen ork alls, är nu sjukskriven är dunderförkyld och feber, men har nu en besiktningstid kl 3 så jag får ta lite tabletter så jag kan åka iväg,

Kram Britt

Blåbärs och smultronstället sa...

Hej på dig!
Oj, vad många kommentarer du har, grattis!
Det blev väldigt fint i köket med både fönstret och bordet m.m...
Kul att kika in hos dig igen, har varit lite dåligt med bloggandet ett tag.
Kram Susanne

Vit som snö sa...

Tack snälla för skotipset! Såååå urläckra!
Jag ska nog kolla om dom går köpa över nätet.... som gjorda för mej;)))
Kram Cilla

Lantligt i stan sa...

Åh så fint det blev med fönstret! Tvära kast är nog dessvärre inget för min sambo, tyvärr, här måste det bearbetas innan då han kan vara något "motsträvlig". Gillade även bordet! Det blev supersnyggt!
Kram Anki

Anki sa...

Gumman, mm det är lika bra att smida medans...ja du vet, hihi! Här smids det inte ett dugg, har varit dösjuk i flera dagar så nu börjar det bli jobbigt...snorar, hostar, har feber och är yr! Du kan ju tänka hur det ser ut när jag ska ut med hundarna...jag ser ut som michelin-gubben med rudolfs mule något småpackad, hihi!
Iaf, nog om mig! Oj vad fint, rutorna på bordet var snyggt, men måste varit lite knöligt att måla va?...å fönstret...mm nu är jag avis, jag vill oxå haaa!
Jo jag vet, jag har sagt det förut, men du har en förbaskat bra smak...underbart fint!

Hoppas det är bra med dig!
Kramis stumperumpan!

Ofelias Hus sa...

Hej,

Jag har trista nyheter...hyllan du väntar på kommer inte in något mer hos leverantören.

Jättetråkigt!

Jag ska leta med ljus och lykta efter någon liknande hylla för den var verkligen söt och speciell i modellen....

Kram,
Anette

Tess på Tilda och Mamma sa...

Hej Vännnen,
Åh så fint det blev med fönstret önskade man rymde hur många som helst men tyvärr har vi stenväggar i huset så då måste det bilas inte kul. Hoppas allt är bra med dig.
Kram Theres

Vita små hjärtan sa...

Härligt med snabba vändningar! Förändringar är ju alltid kul!
Så fint det blev med fönstret där.
Ha en fin dag vännen!
Kram Agnetha

Kristall & Pynt sa...

Hej vännen!
Du har det så fint, gillar verkligen fönstret där, och din kyrkoljusstake är ju helt underbar.
Ha det gott
Kram Sofia

SNOWWHITE-SUSSIE sa...

Halloj här går det undan.. såå fint de blev o ditt söta fönster..kramen till dig

Hulda sa...

Så flott det var med vinduet svogeren din satte inn. Det likte jeg godt! Originalt med bordet du har malt i rutemønster. :)

Huset vid ån sa...

Hallå vännen!
Hoppas allt är bra med dig.
Här har vi haft en skön höstdag med mycket sol....Äntligen har jag fått undan gamla blommor i lådor o urnor!

Hoppas att du får en Trevlig Torsdag!
Kram T