torsdag 2 september 2010

SMYCKE FRÅN HAVET

Jättefina snäckor och pärlor kom
via postis till mig från Chie med

Chie har tillbringat hela sommaren
i Filippinerna, och om jag har fattat
rätt har hon plockat dessa snäckor
och gjort halsbandet.

Ett så fint halsband. Tack rara goa
Chie, det här kommer alltid få mig
och tänka på soliga stränder i Asien.

Har målat om våra ytterdörrar, och
bytt till mörkblå markiser. Hade
mörkröda markiser förut. Lejonet
här är vår dörrknackare.

Mörkrött är ju en favoritfärg, men
när dörrarna var i akut behov av
färg.....

blev dom ljusgrå. Fördelen med
ljusare dörr är att kransar och allt
syns lite bättre.

Vann ju en bok om drinkar hos
Linda/Boviksmarinan. Där hittade
jag recept på blåbärsgin, en dryck som
är väldigt vanlig i Skottland i juletid.
Fast där görs den på slånbär.

1/2 flaska Gin (35cl)
3 msk socker
1 dl blåbär
Skaka då och då, silas efter 2-8
veckor, vet inte om det blir gott
återkommer om det.
Nu blir det en mys(mus)ig helg
vid sjön.
Ha en fin helg
Kramar
AnnaMaria


58 kommentarer:

Fågel Blå sa...

Godmorgon!
Åh så vackert halsband du fått!
Och vad fint med ommålafd dörr, det är som du säger att kransar odyl bryter finare emot detljusa!
Hoppas ni får en underbar helg på eran ö!
Kram Kathrine

Gugis Pärlor sa...

Godmorgon! Fin header! Madonnan är underbar...
Det har nog rätt i att kransar o dyl bättre framträder på en ljus dörr. Din dörr fick fin färg och säkert passande med mörkblåa markiser också!! Receptet på gindrycken låter intressant. Jag väntar med spänning hur du tycker att den smakar sen... ;O)

Fina dagen!

Kram Gugi

Dessie sa...

Åh vilket härligt halsband du fått. Vår ytterdörr är mörkbrun betsad, den skulla verkligen också behöva få sig en omgång med färg... kanske nästa sommar. =)
Ha en bra dag.
Kram Dessie

(eddas) sa...

Nydelig smykke hun har laget.....og døren ble kjempefin i grått.....og kos deg med snapsen:)
eddaKlemmer

becca sa...

God morgon tjejen!
Vilket fint halsband, roligt att hon gjort det själv.
Ditt hus blir nog super snyggt med ny färg på dörrar och nya markiser, det blir ju ett lyft för hela huset.

Ha en bra dag, kram Rebecca.

Country Hill sa...

Vackert halsband Du fått, vackert med snäckor och pärlor. Så fint det blev med ljus dörr även om jag också är förtjust i det mörkt röda. vackert lejon.
Skönt med ledig dag så här mitt i veckan. Ha en skön helg vid sjön!
Kram Lena

Rose Garden Malevik sa...

Riktigt fint ju :)
Kram Håkan

Mitt hvite hus sa...

God morgen min venn...

Så skjønt smykke du vant.. du har vinner lykke...

så fint det ble etter at du har malt...
her skinner solen fra skyfri himmel... og jeg har fri..dagen skal nytes...''håper du får en find ag også..
klemmer 0)

sylvia sa...

god morgen,
så vakre bilder,
å så flott et hals kjede,nydelig,ja tankene går til sydlige strøk,
å deilig å få malt døren din,ja med grått blir kranser osv mer synbare,
ønsker deg en herlig dag.
stor klem fra sylvia

helle sa...

Jo men det SER godt ud i alle fald, søde AnnaMaria og du får love at komme tilbage med nyt om smagen også (jeg har mistanke om mit potentiale til at blive alkoholiker på mine gamle dage, tænk jeg er begyndt at synes om forskellige drinks, og hvis jeg ikke passer på, kunne jeg tage en drink hver aften før maden!!!# - ikke at jeg gør det, må jeg huske at nævne for Norge og Sverige, der er en anelse mere puritanske på det område end vi danskere).

Lækker farve på jeres hoveddør, det frisker altid op med ny farveskift, også fin løve!!

Stort kram fra Helle

Patricia sa...

Vilken tur du har och vinner... =)
Snäckorna påminner mig om alla snäckor jag plockade i Thailand, har lagt den runt ett stort ljus på ett kopparfat i badrummet så vi blir påminda om vår resa var gång vi ser fatet... =)

Den där Ginen ser ju god ut, har ju både Gin och blåbär hemma, kanske skulle prova.. =)

Ha en bra dag!
Kram Patricia

Hulda sa...

Et nydelig smykke. Så vakre perler. Flott måte du har fotografert smykket på også. Likte de rustne sakene. Døren deres ble flott i hvitt. Har hvitt hus, og hvit ytterdør, og det er sant; kranser kommer mye lettere fram når døra er hvit. Vakkert inne hos deg, likte madonnaen fra forrige innlegg. Nydelig!

Penseldraget sa...

Så himla vackert smycke du fått =) jätte snyggt med grå dörr och blå markiser..gillar lejonet =) ha en skön dag
kram pia

Monica, Blogg Betongkrukan sa...

Hej vännen,
Vilket underbart halsband. Fint både att dekorera sig själv med men också att hänga som prydnad i hemmet.

Låter spännande med blåbärsgin och när du skriver "i juletid" så blev jag sugen på varm glögg...

I helgen så är det barnkalas och sedan iväg till landet för lite höstfix.

Trevlig helg, kram Monica

Unknown sa...

Kul att prova den drycken, om inte annat så var det en härlig färg.
Skulle varit kul att få se hela ert hus....med de nya markiserna.
Halsbandet var så fint, vilken present!
Ha det gott!
Kram Anna

Skogslyckan sa...

Vackert smycke du fått! Jag har också ett lejon på dörren men i rost. Även om inte "drinken" blir god så ser det ju väldigt vackert ut i flaskan mens det håller på. Vacker färg..ser nästan lite jul-likt ut...nej det skrev jag inte..ler.
Kram Pia

Lantligt i smultronbacken sa...

Roligt med blåbärsgin, ska bli spännande att höra resultatet.

Jag håller med dig angående färgen på dörren. Alla fina kransar syns mycket bättre på en vit dörr, iaf mina eftersom höstkransarna och julkransarna innehåller mycket färg.
Ska nog ta och måla vår förrådsdörr vit nästa sommar

Kram

Creative Momone sa...

Vilka fina presenter du fått!
Tycks vara en tid på året då alla är aktiva, hösten menar jag. Din dörr blev fin i grått, säkert lättare att kombinera med olika färger.
Hoppas drycken blir god, har själv hallonlikör kvar från förra hösten, smuttar lite nån gång, värdefulla droppar.
Kram Marianne

Unknown sa...

Helt rätt med ljusgrått på dörren, jättefint!

Kram Catta

Drömmen om Villa Grönskog sa...

Hej AnnaMaria.
Vi hade likadana röda dörrar,men målade dom i grått.Så fina saker du har fått på posten,både halsband och boken.Du är ju som sagt en riktig turgumma.
Må så gott
kram Anette

Ett ögonblick sa...

Så vackert halsband och ännu vackrare om hon har gjort det själv.
Jag som tycker att det är så snyggt med röda dörrar...men det är snyggt med grå också;))
Vilken tur att jag av en händelse råkar ha lite gin hemma...och blåbär finns det nog kvar i skogen så det räcker också...och socker har jag hemma...så egentligen finns det inget som hindrar att jag också fixar en liten blåbärsgin, ska bli spännande att känna hur det smakar...blir ganska lagom till min födelsedag i början på november;)

Hoppas du får en riktigt fin helg vid sjön...och förresten du kanske vill låna en katt...eller??

kramar lisamaja

årstidens bästa sa...

Vilken gåva.

:)

Snacka om eget hantverk.
Du har verkligen turen med dig.

Hoppas du får en fin helg.
Kram
Linda

Linnea sa...

Grattis till vinsten!
Ha en riktigt bra dag.

Kram Helena

~~*Pennyshouse*~~ sa...

Läckert !

Kram Nilla

Ett ögonblick sa...

Hej igen!:)
Jag skulle ju försöka mig på att vara lite rolig...trodde att ni fått möss där vid sjön.
Fröken Elsas små möss är helt underbara, har suttit och skrattat gott åt många av deras äventyr...där finns allt ifrån små jättesöta bebismöss till små luriga rackare...hoppas du köpt en liten snäll en.

kram igen:)
lisamaja

hemma hos lilla mej sa...

Åååå vad läcker.Bara så fint.Vad fint lejonhuvud du har på din dörr.Du har ett så fint hem.Underbara bilder du visar ♥ Önskar dej en fin dag rara du kram Rita ♥

Anonym sa...

Hejsan!
Vilket super vackert halsband du har fått, vad snällt!
Vad fin dörren blev grå, tjusigt dörrknackare.
Vi skaffa en ny till vår fin dörr.
Ha en fin torsdag.
Kram Bodil.

Mycket annat & lite betong sa...

Blåbärsgin låter gott och det ser så fint ut i flaskan också!

Så söt dörrknackare!

Trevlig torsdag!
Agneta

Penseldraget sa...

Ja rutor kan va lite trix o fix med =) men de klarar du säkert galant =) men skulle ju självklart komma som ett skott om de va lite närmare,hi hi
lycka till och hoppas du visar ???
kram

Anonym sa...

Vilket fint halsband, lyckans ost.
Helgen ska bli fin så ni får det säkert riktigt härligt. Svampplockning står väl på listan kan jag förstå.
Ha en skön helg, ses på måndag.
AMS

Lissboden sa...

Grattis till din fina present och din vinst!
Du är allt en riktig turgumma. Go och rar är du också så det är inte konstigt att du får presenter.
Dörren blev jättefin. Märkligt att ni bytt till blå markiser från röda, jag som tjatar på maken att vi ska göra tvärtom. Jag tycker att vår blå markis lyser så mot det röda huset.
Vad bra du har det med en make som kan klippa dig. Det känns bra att kunna göra det själv och eftersom jag alltid har uppsatt hår nuförtiden så syns det inte om det är lite ojämnt.
Jag önskar dig och maken en riktigt klar och fin hösthelg!
Kramar från Maria

Anonym sa...

Hejsan!

Vilka fina pärlor du har fått, jag är riktigt pärltokig, underbara dessa små juvleler.

Spännande recept du bjuder på, det ska jag verkligen pröva

Här bakas det äppelpajer i långa rader idag

Kram Lena

Birgitta sa...

Så fint snäckhalsband du fått. Alltid roligt med lite oväntade gåvor. Och en bok har du vunnit också, grattis.
Jag håller med dej, hösten är här nu. I morse var det vitt på gräsmattan. Frost! Vill inte ha frost än.
Ha det gott.
Kramisar Birgitta

Lisas torp sa...

Vilket ljuvligt halsband!

Dörren blev helt klart snyggare och som du säjer - allt syns ju bättre mot en ljusare färg!

Tack för receptet! Det låter spännande! Vilka vackra nubbglas jag ser där...!:)
Ha en härlig helg!
Kram
Lisa

Boviksmarinan sa...

Hej hopp!!
Mums vad drinken såg god ut, den måste jag ju testa & överraska min make med. Sov sött!!
Kramisar Linda

Lantligt i stan sa...

Vilket fint halsband! Ytterdörren blev jättefin efter ommålningen, så läckert med lejonhuvudet. Ser gott ut med drinken! Spännande att höra hur det smakade sedan. Ha en trevlig helg!
Kram Anki

Änglarnas hus sa...

Hallojsan vännen!!

Tack för ett..som lät gott..recept!!.. Perfekt att spara till jul.. Dörren blev kanonfin i grått.. Vi har den röda färgen på våra dörrar och fönster..och precis som du skriver får man tänka på färgval till det mesta!!

Ha det så gott i stugan..jag skall mysa i "din" stad!!

Kramis Sanne! :)

Lyckoslanten sa...

Se där1 ny header, nya dörrar, gott att dricka och en helg på en underbar plats! Allt väl unnat dig kära bloggvän! Ha det på allra bästa sätt! ♥

Villa Vinkelhaken sa...

Hej!
Vilka fina pärlor!!
Det låter spännande med blåbärsgin! =)

Kram Jenny

Stina sa...

Vilket jättefint halsband du fått. Receptet på snapsen måste jag prova...får väl köpa med mig en flaska gin nästa vecka när jag ska på Ålandskryss nästa vecka :)

Ha en härlig helg!
Kram Stina

Stina sa...

Oppsss....upprepade mig lite ...jag ska bara åka en gång nästa vecka *fniss*

Rummet för välbefinnande sa...

Nu är det inte mycket tid över för bloggen, men jag ville kika in och önska dig en fin helg.
Vilket fint halsband, verkar som du haft tur igen *ler*
Färgbytet på dörren blev jättefint. Precis som du skriver så kommer det fram mycket bättre mot det ljusgrå.....
Nu ska jag nog gå och lägga mig snart för en ny dag med nya äventyr väntar på mig imorgon..... Härligt!!!!

Hälsa Pia från mig om du träffar henne under helgen.
Kram kram Mia

Fröken Tindra sa...

Kul med ett lite annorlunda halsband! Fint! Gillar er dörrknackare. Er dörr ser bra ut i ljusgrått. =0) Vi hade behövt måla om vår för längesen. Den ser för bedrövlig ut.
Härligt med en helg på landet! Hoppas att ni får en skön och avlopplande helg!
Kram!

Huset vid ån sa...

God Morgon vännen!
Vilket fint halsband, kul när man vet vem som gjort det också....

Vad fin dörren blev i en ljusare nyans, blir lite nyfiken på dina nya markiser också! Lät fint med blått! Kanske vi kan få se en bild på hela huset? Nyfiken....Fniss!

Hoppas att du får en fin o skön höst helg! Kram Therese

Bitte sa...

Vilken turgumma du är! :-) Grattis till det fina halsbandet, jag älskar snäckor...

Vad fin dörren blev som ljusgrå! Jag tyckte iofs den var riktigt fin som mörkröd också, det är så snyggt med mörkröda detaljer på dörrar eller foder osv. Men jag kan redan se framför mig hur vackert det kommer att vara med den grå färgen mot skimrande snö :-).

Vad spännande det låter med blåbärsgin, du måste berätta framöver hur det smakade!

Ha en fin dag!

Många kramar
Beatrice

Älskade pion sa...

Vilket vackert halsband.Dörren blev jättefin.Vad gött det såg ut det där i flaskan.;)Ha en riktigt mysig helg goa vännen.(Tack för dina alltid så gulliga kommentarer inne hos mig.;))Kramar Ulrika

Hannis sa...

Vilket vackert smycke. Måste ligga mycket känsla och jobb bakom det hantverket.
Sånt är kul att bära eller ha som prydnad.

Äntligen Fredag =)) så trevlig helg önskar jag dig/
Kram Hannis

Lilla Rummet sa...

Så vackert halsband du fått av din vän.Kul att bära det eller bara ha det som prydnad.
Dörren blev jättefin i sin nya färg.
Önskar dig en härlig helg och en fin kommande vecka.
Kram Britt

Designe sa...

Va härligt med nymålad dörr och nya markiser! Lät gott med blåbärsgin, läckert! Ha en fin helg! Kram :)

Anonym sa...

Hejsan!
Önskar dig en trevlig helg vid er underbara sjö.
Kram från limping Bodil.

OlgaA sa...

Åh, det var ju fina smycke! Grattis till vinsten!! ;)

kramar till dig

Ha en trevlig helg!

Olg@

houseofchandeliers and vintage sa...

Hej AnnaMaria.
Tack för dina värmande ord om kissen vår.
Han kommer nog inte hem, för han har aldrig gjort så här förut, men det är ändå snällt av dig, måste ha varit tufft med vovven din.

Vad många fina inlägg du visar,synd att jag missat så många, men inlägget från köket är ju så supersnyggt,woow!!
Och så snällt att du fick det fina halsbandet.
Hoppas du har det fint trots att du inte sköt någon björn.
Men det gjorde en kompis till oss nyligen.
För många nallar i skogen nu.
Sköt om dig.
Kram Zara

Louise sa...

Ny urfin header igen! och snapsen ser god ut!

Vitt hus med svarta knutar sa...

Vilket vackert smycke du har fått=) Julsnapsen ser god ut och så vackert i flaskan. För många år sedan gjorde jag slånbärslikör, det var gott.

Ha det så mysigt ute vid sjön!
Kram,
Regina

Fånga dagen sa...

Hej där tjejen!
Kikar bara in för att önska dig en riktigt skön helg.
Vilket fint halsband du fått, det är verkligen något speciellt med hemgjort och med historia bakom.
Förresten läckert såg det ut med blåbärsginen också ska bli spännande att hör hur det blev.
Skickar en stor kram
Lena

liven sa...

Heisann!!
Et nydelig smykke fra havet!!!
Og din dør og dørbanker ser så fin ut! Grå må være en praktisk farge....på mine svarte synest smuss og skitt altfor godt!!

Ønsker deg en fin helg AnnaMaria

Livet på Vestergård sa...

Vilket fint halsband. Din nya header är superfin!
Ha en fin fortsättning på helgen.
Kram Kicki

Chubby Chieque sa...

Kul att du gillar halsbandet. Jodå! plockade snäckor och frågade en smycke expert vid sjönom hon kan hjälpa mig med det.

Svårt att slippa bort dem till en slätt ytor så expert hjälp behövs. Annars blir halsbandet oanvändbar.

Ha en skön Söndag, goa AM.

kjams som alltid...
/chubz C