torsdag 30 september 2010

EN DANSK OSTLÅDA

Av någon anledning har vi inget
äppelträd, och inte har vi planterat
trots att jag varje höst saknar ett.
Är ju lätt och ändra på!

Jag köper äpplen och får av vänner
och grannar.

Skalar, klyftar och fryser in i
stora påsar.

Lådan är en dansk ostlåda, i den
har det varit röda ostar.

Har köpt lådan hos Iris & Doris i
Haga/Karlstad. Det som är så kul
med den butiken är att det finns
nya och gamla saker blandat.

Och nu är det riktig höst, höst
med stort H. Vackra löv i sprakande
färger, och samtidigt en del gröna
träd.

Liten mus bland löven. Och alla fina
möss har ett namn, denna snygging
heter Tindra. Ni har ju sett henne
förut.

Jihaaa, uppe på höga höjder!
Och så var det torsdag igen. Trodde
här skulle bli en lugn helg, men
icke. Handyman har beställt golv-
slipning i vardagsrum och hall på
måndag!

Och så bara måste jag tipsa om en
utlottning ni inte får missa. Man kan
vinna en symaskin! Hos Agneta/
Symaskineriet. Bara och maila och
länka, läs mer hos Agneta.
Varm höstkram
AnnaMaria


61 kommentarer:

Att se livet från solsidan sa...

Hej!

Äpplen ja...vi har tillgång till en massa frukt, men kanske lite konstigt: Vi köper i alla fall.

//Anna

Fågel Blå sa...

Godmorgon!
Underbara bilder möter mej denna tidiga torsdagsmorgon!
Så vackert!
Och dom lilla röda barnskorna på din header!
Så söta...
Ostlådan gillade jag skarpt!
Så läcker!
Skall gå in och kika i denna butiken! kanske jag också hittar en ostlåda??!!!
Hoppas du får en fin Dag!
Kram Kathrine

LantlivsAnette sa...

Halloj där !!
Åhhh du..det var en fin ostlåda det där !! Toppen med gamla slitna saker...
Äpplen i alla former är såå gott, speciellt Äppelpaj...har du provat Mormors äppelpaj som finns i min bok ??? Den är super duper god..
Ha det gott
Kraaam Anette

Brocante sa...

Epler må man jo ha. Mitt epletre er 100 år gammelt og bærer hundrevis av kilo hvert år - nesten så det er for mye.
Plant et epletre i høst så har du dine egne epler om noen år.

Ett Vitare Hem sa...

Åh vilka härliga bilder, pappa frågade igår om jag ville ha en kasse äpplen men tyvärr äter dem så lite här och jag tål dem inte så jag fick avböja men är det något jag längtar efter så är det att få sätta tänderna i ett äpple plockat i en svensk trädgård.....underbara bilder bjuder du på i alla fall och Tindra är så toksöt!!
Ha en härlig dag!
Kramis/LenaS

STENLYCKA sa...

Godmorgon Vännen!
Åhhh du har alltid så vackra bilder på din blogg att besöka dig gör mig alltid så lycklig tycker om att njuta en stund och det gör jag verkligen på din blogg.
Vi har ett äppelträd men äpplena är inte glad i år de är fulla med rönnbärsmal. Fryser du bara klyftorna som de är, du förväller inte först?
Den där musen var för söt. Gör du sådana eller var kan man köpa? Mina möss tar jag i fällor ser inte ut som din med klänning och allt.
Här har vi åter en dag med frost och vita gräsmattor men det ser ut att bli en vacker höstdag. Jag skall strax åka till huvudbiblioteket i Lidköping för att säga tack och hej till våran chef som går i pension, tror det blir tårta. Så jag äter lite frukost idag......
Ha det så gott och jag tror nog att du får vackert väder hos dig också.
Tack för tipset om tävlingen om symaskinen, jag får väl pröva lyckan,men jag har haft så mycket tur nu så nu blir det nog inga vinster på många år.
Kram Raina

(eddas) sa...

Heisann..
Så flott ostelåda..kjempefin.....
Ha en vakker dag
eddaKlemmer

Penseldraget sa...

Jag har oxo turen att får äpplen av vänner , de är ju så gott att ha nu...vilken härlig gammal ostlåda, anar lite rött efter osten ? =) lilla tindra är ju bara för söt
ha en skön helg
kramar pia

hemma hos lilla mej sa...

Gomorron vännen!!!Vilka underbara bilder du bjuder på.Härligt med äpplen.Underbart med gamla härliga saker.Vad söt lilla Tindra är där hon sitter.Önskar de en fin torsdag rara du.Kram Rita ♥

Home No.1 sa...

Hej vännen. Apropå bilder på julklapparna, nej det går ju inte såklart, det måste förbli en hemlis :-) så var det löst!
Vilka vackra höstbilder du bjuder oss på!

Kram Annica.

Maliva`s verden sa...

Hei på deg....ja den kassen der er det nok mange av oss som kunne tenkt seg;o) Eplene også...for jeg må også ut å kjøpe epler.
Ser ut som Tindra er klar for høsten også..hi-hi. God helg til dere begge.
Høstklem fra meg

Lantligt i smultronbacken sa...

Härliga bilder. Så mycket man kan göra med äpplen. Du kanske ska önska dig ett äppelträd när du fyller år (beroende på när det är) eller namnsdag.

Kram

Anonym sa...

Vad harmoniskt det ser ut när du sitter och skalar äpplen. Jag plockade av de sista från vårt träd igår, ska fortsätta med lite pajer idag :)

Hösten börjar verkligen ta fart med sina härliga färger. Än så länge är det dock varmt på dagarna, vilket jag njuter av.

En härlig helg till dig

Kram Lena

Tankar från Trädgårdsmästarn; Hillevi sa...

Hej!
Jag känner mig lite som Tindra jag, liten prinsessa som gillar utmaningar:-) Jihaaa!
Kram H.

Gugis Pärlor sa...

Hejsan! Fina bilder. Äpplen hör verkligen till hösten. Ett äppelträd ska du nog skaffa. Det ger glädje varje höst. Äppelträd var bland det första vi planterade på vår tomt tom innan gräsmattan var sådd.

Kram Gugi

Penseldraget sa...

Tack vännen min =) jag har marmorerat en del så självklart vill du ha lite stöd =) så är de bara att höra av sig, jag ska ju marmorera en instrumenbräda till en jänkare sen...
kram pia

Unknown sa...

Det är så himla vackert ute just nu och äpplen är ju både vackra och goda.
En ny symaskin skulle vara bra, min bara gör ett ormbo av undertråden, inte kul alls.
Ha en bra dag!
Camilla

Livet på Vestergård sa...

Så fina höst och äppelbilder! Jag har heller inget äppelträd ännu.Har nog försökt flera gånger, men de vill sig inte här hos oss. Kanske man i alla fall borde prova en gång till.
Ha en fin dag! Kram Kicki

Hannis sa...

Vilken låda!!
Urtjusig tycker jag=))

Visst är det vackert ute nu.
Är ute med cykeln varje dag innan jobbet för att hinna fånga dom fina färgerna.

Kram Hannis

Lissboden sa...

Så vackra bilder AnnaMaria!
Det verkar toppen att få äpplen av vänner eller grannar, då slipper man plocka ned dem själv.
Lådan var jättefin och Tindra är supersöt där hon sitter bland höstlöven.
Tack för tipset om utlottnignen av symaskinen.
Det är precis vad jag behöver eftersom min strular hela tiden.
Lycka till med golvrenoveringen i helgen och had det så gott!
Många kramar till dig från mig!
Maria

Monica, Blogg Betongkrukan sa...

Hej,
vilken härlig låda! Och så snälla vänner och grannar du har! Vi längtar också efter ett äppelträd och har pratat om att plantera ett på landet...men inte ännu kommit till skott.

Också här känner man nu tydligt av hösten. Tror att vi har haft första frostnatten i natt.
Ha det gott kram Monica

Skogslyckan sa...

Jag har inte heller några äppelträd, men som du skriver det finns ju andra. Dina bilder är så vackra och höstskimrande...och lådan är charmig. Idag vaknade jag till ett tjockt vitt frosttäcke, det var så vackert!
Kram Pia

Lisas torp sa...

Jag kan faktiskt tycka att de vore skönt att inte ha egna äpplen detta enorma äppelår!
Själv drunknar jag nästan i alla mina äpplen och det är ju omöjligt att göra av med allt!

De äpplena ser jättefina och goda ut!
Vilken fin låda dessutom!

Ha en fin höstdag!
Kram
Lisa

Vita små hjärtan sa...

Hej vännen.
Vilken mysig låda...
Jag har också brist på äpplen. Fanns ju som bekant en som sågat lite mycke här o där...
Tur man har snälla vänner man får av..
Ha en fin dag.
Kram Agnetha

sylvia sa...

hei kjære gode venn.
åå så nydelig en header du har,elsker de små røde barnesko,så vakkert å pynte med dem,
å nydelige bilder fra deg,epler er såå fint,har et nytt eple tre vi,plantet i vår, kom med 4 epler i år,
ønsker deg en herlig dag vidre,
klem fra sylvia

årstidens bästa sa...

Vilken underbar låda.Din header var oxå hur fin som helst...underbara skor. :)

Mmmm visst är det gott med äpplen?

Kram till dig.
Linda

Unknown sa...

Klart du måste plantera ett äppelträd!!!:) Än är det inte försent;) Det är ju så mysigt att ha sina egna...
Smart att klyfta och frysa in. Det ska jag ta och göra. Tack för det fina tipset,
Charlotta

Huset vid ån sa...

Hej vännen!
Vilka vackra o höstiga bilder du bjuder på, lådan är kanonfin....

Det var ingen dålig utlottning, med en symaskin....

Till helgen bär det iväg till mässan i Stockholm med en väninna. Det ska bli både kul o spännande att få träffa lite andra bloggerskor också....

Må så gott!
Kram Therese

Anonym sa...

Ja hösten är otrolig med fina höstfäger. Smart att frysa äppleklyftor, jag trodde inte dom behöll sin färg och spänst. Detta måste jag prova. Trevlig helg, ses på måndag. Nu blir det Arvikamarknaden på lördag. AMS

Sara sa...

Hej hej!
HÄRLIGA bilder =)
Lilla Tindra var ju hur söt som helst!
Visst är det mysigt med äpplen-skala,baka,äta,sylta,mosa och dekorera...
Hoppas att du får en fortsatt trevlig vecka!
Kram sara

Unknown sa...

Hej!
Vi saknar ett äppleträd också, vårt har vi flyttat när vi gjorde muren och det har nog dött....men jag ska plantera nästa år tänkte jag. I år är det inte så fina, mycket rönnbärsmal i dem, tyvärr. Dina såg fina ut.

Din lilla mus är ju bara för söt:)

Kram Anna

Anki sa...

Hej stumpan!
Jisses vilken härlig låda, du hittar allt godbitar du!
Å på tal om godbitar, här finns det massor av äpplen...sååå goda...det finns päron, stoora fina och en massa annat man kan stoppa i sig, hihi! Jag bor ju i en gammal arbetarbostad så det var väl så förr, det skulle vara mycket av det ätbara! Å jag äter gärna *fniss*
Mm visst är det vackert ute, men attans så kyligt det blivit! Här knastrar det under tassarna på mornarna och grannarna skrapar is, brr...i morse låg dimman så tät över älven så man såg inte andra sidan! Men inte klaga, fint är det...å lilla Tindra får lufta sig innan det blir för kallt...du valde allt rätt husdjur du, hihi!

Goa kramisen!

Rose Garden Malevik sa...

U
N
D
E
R
B
A
R
T

Ha det gott Håkan :)

SNOWWHITE-SUSSIE sa...

Underbara höstbilder hos dig.. lådan var ju jättefin...kram

Lyckoslanten sa...

Det är så mycket värdefullt innehåll i dina inlägg som får mig att må bra! ♥

Lilla hjärtat sa...

Hej!
Vi har rätt mycket äpplen önskar bara att jag tog reda på dom lite bättre....
Lilla Tindra var ju hur söt som helst!
Vad fint du hade dukat i förra inlägget också....
Kram A-K

liven sa...

Koselige bilder hos deg AnnaMaria!!
Klart du må plante et epletre i hagen......det er jo så godt!!
Vi har tre stk. og har idag høstet inn!!
I morgen fyller sønnen min år og jeg vil bake eplekake til han!!
Koselig kasse du har kjøpt....og aller best er butikker med gammelt og nytt blandet :o)

ha en fin helg :o)

Iris o Doris sa...

Hej AnnaMaria!
Va roligt att Du gillar vår butik.
Vilka trevliga bilder när Du sitter och skalar äpplen och så bra det passade att lägga äpplen i ostlådan. Än har vi några lådor kvar i butiken.
Trevlig helg!
Iris o Doris

Birgitta sa...

Hej vännen! En hälsning från en som snorar i norr till en snorare i K-stad. Inte roligt med förkylning som aldrig ger med sej. Fina äpplen du fått. Nu måste jag försöka vinna en symaskin.
Ha det gott.
Kram Birgitta

Drömmen om Villa Grönskog sa...

Heej.
Ja,man brukar alltid få äpplen av andra.fast ganska mysigt att kunna plocka sina egna.
Vi satte ett nytt Ingrid Marie förra året,så det är på tillväx.Så har vi ett gammalt som inte blir så mycket på i år.
Men mina föräldrar har masssor,tur för mej.
Oj,symaskinen måste jag kolla in.
Må så gott
Kram Anette

helle sa...

Kan man vinde en symaskine??? - og jeg har netop manglet en til et lille projekt forleden!
Nu må jeg vist lige være lidt med ovre hos Agneta, men først skal jeg sige til dig at du ser så sød ud, som du sidder og skræller frugt, næste gang får vi måske også lidt mere at se af dine friske, røde æblekinder?!!

I vores forrige hus havde vi 3 fantastiske æbletræer: Belle de Boskop, Guldborg og Ingrid Marie. Dem savner jeg, mit favoritæble Über alles er Guldborg, har du smagt det?

Dejlig efterårsstemning her hos dig, ven. Må du nyde weekenden på trods af slibestøv!

Kram
Helle

Chubby Chieque sa...

Ojdå! mår du inte bra med? Dax för elaka viruser som är lite för stark för en vanlig förkyllning mediciner.

Jag mår bättre och första dagen jag får ut min lilla röst §;-)

Jo, vi har så mycket äpplen att jag blir galen av dem. Jag vet inte ens att man kan frysa in dem? Tack för tipset och jag kommer att plocka och hämtar och fyrser in. Förresten, vad gör man med dem senare? *fniss

Hoppas du mår bättre idag och ha en trevlig helg om vi inte hörs.

x0x0,
/chie

houseofchandeliers and vintage sa...

Hej Värmland.
Jag ser att du har fått höst, med helt underbara bilder på höstlöv och äpplen.
Gulligt där du sitter och skalar äpplen.
Många kramar till dig
Zara

Rose Garden Malevik sa...

G
R
A
T
T
I
S

Håkan :)

Rummet för välbefinnande sa...

Anna-Maria - din lyckans ost!!!! GRATTIS!!!!
Så glad jag blev när jag såg att det var du som vann skylten.

Vilka ljuvliga skor du har i headern då! Oj, det känns som det var evigheter sedan jag var in hos dig nu. Ostlådan är toppenfin och det var längesedan jag var in till Iris och Doris. Får nog ta mig en tur tror jag. Det är så mycket jag vill hinna med men jag jobbar nästan varje vaken timme just nu. Intensivt men FANTASTISKT kul!
Ha det så bra nu och jag önskar dig en fin-fin helg!
Många kramar Mia

johanna sa...

Hej
å vilka fina bilder!!! Härligt med höst,lådan var ju bara såå fin!!
Tack själv goa du för att du ville vara med i utlottningen!Ja visst är lampan fin ,jag älskar den!!! Stor kraaaaam

Helena, The Swenglish Home sa...

Åh, jag älskar trälådor av alla de slag - och vilken fin bild på dig (?) när du sitter där och skalar de läckra höstfrukterna - som taget ur ett höstnummer av Country Living... ;-D

Jag känner mig lite tudelad i "äppelfrågan". Ena sekunder svär jag långa haranger över förra ägarna som kapade sju gamla äppelträd här, och i nästa stund känns det ganska skönt att inte ha de oöverkomliga massorna att ta hand om, som många bloggar har vittnat om detta äppelår...

Nå, mysigt inlägg hos dig och nu önskar jag trevlig helg!
Kram, Helena, The Swenglish Home

Bitte sa...

Vilken tur att det inte var en varg du mötte där i skogen! :-)

Åh, en sån vacker trälåda du har köpt, och även det vita fatet du har i knät. Det blev jag lite nyfiken på :-).

Jag såg att du vann den fina skylten hos Maleviks rosenträdgård, stort grattis till vinsten! Den kommer med all säkerhet att pryda sin plats.

Så det är golvslipning för hela slanten i helgen, det låter som att det blir mycket att stå i innan själva slipningen kan börja! Man får se det som att det kommer att bli kanonfint när allt är klart! :-)

Många kramar till dig
Beatrice

Norregård sa...

Härliga höstbilder, så mysigt här hos Dig!!

Kram Malin

Linnea sa...

Vilken härlig låda, fina bilder du tar, jag blir alltid så inspirerad på din sida.

kram helena

Helena sa...

Hej! Äpplen är gott!!! Man kan ju göra så mycket med dem. Vilken fin dukning du visade i förra inlägget! Ha en fin helg! Kram Helena

Lilla Rummet sa...

Så härligt läckra äpplena ser ut i sin röda färg. Det finns så många goda äppelsorter så man skulle egentligen sätta flera träd men det blir inte av.
Jättesnygg ostlåda och Tindra fick vara med ute också...så söt.
Önskar dig en härlig fortsatt helg.
Kram Britt

Fröken Tindra sa...

Äpplen är härliga men våra är tyvärr lite dåliga i år så jag har inte tagit hand om särskilt många.
Tindra är för söt!! Kul att hon får komma ut ibland. =0)
Så du skall röja i helgen inför golvslipningen?! Pust och stön! Men det kommer att bli så bra!
Kram!!

C De-sign sa...

Jag har ju missat en hel del fina inlägg hos dig, men det tar jag igen nu..... jag ska just ut i trädgården och plocka äpplen....kom du bara det finns mängder!!!!!!! Jag ska nog göra som du och frysa in lite på det viset, lite mos ska jag koka också..... önskar dig en riktigt sin lördag! Varm Kram fr C

Lisas torp sa...

GRATTIS tjejen!
Du har vunnit ett tryck av min akvarell i min utlottning!
Mejla mej ditt namn och adress så skickar jag!
Kram
Lisa

Anette Willemine sa...

Herlige og stemningsfulle bilder!
Jeg are elsker Tindra!

Ønsker deg og dine en glad helg!

Klem,
Anette Willemine

Mycket annat & lite betong sa...

Ibland kan det nog vara skönt att inte ha äppelträd, och slippa pressen att ta hand om dem. Vi fick inte så mycket i år, ganska skönt faktiskt.

Trevlig kväll!
Agneta

Änglarnas hus sa...

Härliga , höstiga bilder du bjuder på idag!

Äpplen i alla dess former hör verkligen hösten till. Jag har tre träd som ger stora skördar..hinner knappt med dem :)

Ha det gott vännen!

Kram Sanne

Anonym sa...

Jag vill bara tacka för allt gött Du sprider kring Dig, och inte minst på min blogg. En symaskin vill jag inte ha (hemska tanke) och äpplen står mig upp i halsen (äppelriket jag bor i.... you know).... men jag älskar att stiga in i Din hemtrevliga värme och ta del av Din personlighet som yttrar sig i allt från DE röda lackskorna till den lilla rackarmusungen... Du är allt en fin tjej Du!

Din vän Agneta

ELIN´S SHABBY ROMANTIC sa...

Hej vännen,
tackar för dina ord som alltid hos mig, gör en så glad! Äpplen,det är mumsigt gott och göra en massa pajer, mos osv. Jättefina höstbilder du har lagt ut och din huvudbild, så vackert med rött. Passar så in till hösten! Tindra är bedårande söt och har en röd ros på sig. Man blir så glad och se henne :)

Ha en underbar forts. på helgen och projekten som går igång på måndag! Varmaste höstliga kramar Elin.

Jenny sa...

Hej Vännen!
Härliga bilder som alltid här hos dig!
Vilken charmig gammal ostlåda:)

Ha en skön söndag!

Kraam Jenny