torsdag 16 september 2010

STÄNGT FÖR IÅR

Förra helgen stängde vi för vintern
i stugan. Fast det här är på vägen
hem, gården där jag lekte som
barn.
Åt en sallad på terassen, det här
huset är också igenbommat för
vintern. Min kusin bor där på
somrarna nu.

En gammal gård någonstans i
Värmland, det är min pappas föräld-
rahem.


Här hade farfar sina hästar, många
var ardennerhästar. Därav mitt
intresse för just den rasen.


Har köpt nya boots, Primeboots från
Biskopsgården. Supersköna och en
färg jag gillar.


Det mesta ser ut som när farmor
och farfar bodde här.


Och så har vi stängt igen stugan
på ön, det nyper till lite i hjärt-
trakten. Vet ju att vi inte ses förrän
i maj nästa år.


Så här murrigt var det i lördags,
bilden här över var från en
annan helg.


Foto: en fotograf på Värmlands
Folkblad (taget när jag jobbar)

Imorgon åker jag till Tanumstrand/
Grebbestad med jobbet på kurs, ska
bli kul och komma till västkusten.
Kommer hem redan på lördag.
Ha en fin torsdag och helg
Varm kram
AnnaMaria




60 kommentarer:

Fågel Blå sa...

Godmorgon!
Så fina bilder från din farfars hem!
Underbart boningshus!
Och så läckra boots du köpt!
jag har också kollat in på dessa men har inte råd just nu!
Vilket spännande arbete du har...
Hoppas du får en fin Dag!
Här regnar det och är kallt!
Brrrrr!!!!
Kram Kathrine

Gugis Pärlor sa...

Godmorgon AnnaMaria! Som vanligt visar du väldigt avkopplande bilder med berättelse. Det är vemodigt att stänga sitt älskade sommarställe inför vintern men desto mer efterlängtat att besöka det igen på våren. Härliga boots och snygg färg! Fin bild på dig i ditt arbete och ha en fin kursdag!

Kram Gugi

LantlivsAnette sa...

Åhhh vilka fina bilder..och dina boots..nu blir jag avis..hii..hii..de är ju bara sååå snygga !!!
Vad kul att få se en bild på dig i arbetet, inte visste jag att du var tandläkare !!
Kraaam Anette

becca sa...

hejsan!
Ja tänk nu är det höst, det känns som att sommaren bara försvann, men jag gillar hösten!
Fina skor du köpt dig, dom ser jätte sköna ut.

Ha en bra dag, kram Rebecca.

Skogslyckan sa...

Så vackert din farfar bodde. Bilden där du går vid grindarna är en riktigt fin bild. Jasså du är tandläkare du..det var också en spännande bild. Förstår att det är vemodigt att stänga igen vid stugan. Men tänk känslan av längtan tidigt i vår när snön smälter...ha en fin dag i Grebbestad.
Kram Pia

hagagården sa...

Hej
Vilka vackra bilder du visar,och vilka snygga boots du har köpt,super snygga.
kram
ninni

sylvia sa...

god morgen,
klart det kjennes i hjerte når dere stengte ø hytten,men tiden går fort,nydelig plass du viser fra din farfars gård,så vakkert,koselige bilder med stor stemning,
så du er tannlege ,så flott,
å ha en hyggelig resa med din jobb,
klem fra sylvia

Creative Momone sa...

Vilka fina bilder och trevliga ställen!
Allt har sin tid, som man säger, så när våren kommer är det dags igen! Ibland är det bra att man måste längta lite. ;)
Ha en skön dag
Marianne

(eddas) sa...

God morgen....
Så flotte bilder fra et koselig sted...skjønner at du synes det er vemodig og tenke på at du ikke kommer tilbake før i mai....Ser du driver med noe på bildet av deg...kan jeg spørre hva du jobber med??
Ha en fin dag og god tur til Grebbestad...jeg drar over til Strømstad på en liten shopping i dag:)
klem klem
eddaKleme

Mitt hvite hus sa...

God morgen Kjære deg =)

for en utrolig vakker gård dere har...

og jeg skjønner det er litt vemodig å lukke dørene for sesongen... men tida kommer til å gå så fort...

så du skal til Grebbestad ja... Dit skal vi om noen uker..da er det høstferie og vi skal være der =)

gleder meg =)

ønsker deg noen fine dager på vestkysten.-.

klememr =)

Ett Vitare Hem sa...

Åh vilka vackra bilder, så vackert din fars föräldrahem är!
Ha en underbar dag!
Kram/LenaS

Livet på Vestergård sa...

Vi kommer antagligen att åka och stänga vår sommarstuga snart också. Visst är det lite vemodigt. Vackra bilder du visar!
Snygga boots!
Kram Kicki

Monica, Blogg Betongkrukan sa...

Hej,
Så trevliga bilder du visar från ditt liv och Så vackert föräldrahem din pappa har.

Jag har också precis jag runt och köpt nya stövlar inför den stundande kylan!

Önskar dig en skön helg! Kram Monica

Vita små hjärtan sa...

Det var ett fint höstinlägg. Förstår att det är med visst vedmod du bommar igen!!!!
Bootsen var sååå snygga!!!!
Ha en fin dag o en trevlig resa till kusten!
Kram Agnetha

Annika Christensen sa...

Vad vackert du visar och vad mycket känsla det finns i detta inlägget.
Gillar att man sparar på saker från de gamlas tid.
Kul att se en bild när du jobbar...
Ha det bra på kursen
Kram
Annika

Unknown sa...

Vilka härliga bilder du visar, så vacker gård.
Min mammas farfar hede ardennerhästar, de är fantastiskt fina, rejäla djur. Finns en massa svartvita foton på dem tillsammans med bondfolket när de arbetar, skulle jag kunna ha inramat här hemma.

Ha en toppendag!
Kram Catta

Patricia sa...

Åh vilka härli bilder...vilka härliga platser...där skulle jag vilja bo.. =)

Förstår att det känns i hjärtat när ni stänger igen för vinteruppehållet, jag känner lite så när vi ställer in husvagnen för säsongen, vi har inte gjort det än men snart är det dags...men vi vill ut en sväng till om det blir en fin helg snart igen.. =)

Läckra boots...me like a lot!!!

Ha så kul på västkusten!
Kram Patricia

årstidens bästa sa...

Vilken underbar gård.
Kan tro att du har en massa fina minnen därifrån.

Hoppas du får en trevlig kurs då.

Ha en bra helg när kursen är över.
Stor kram
Linda

Country Hill sa...

Visst känns det lite vemodigt när hösten kommer. Fina bilder och supersnygga boots!
Haft lite på känn att Du är tandläkare, ha det bra på kursen!
Kram Lena

Snäckskalsdalen. sa...

Vilket vackert inlägg!
Gillar dina nya boots, stugan och farmor och farfars hus! Vacker gård, riktigt vacker.
Stänga stuga måste vara lite sorgesamt, men våren är snart här, jag lovar, det går så fort.
Och så får jag väl säga välkommen till Bohuslän, och hoppas att inte stormen tar dig! Det är vackert och vilsamt på hösten när det inte är så förskräckligt mycket folk överallt!
Trevliga dagar,
Agneta

Lotta-livets väv sa...

Förstår att det känns lite vemodigt att stänga igen om stugan, nu dröjer det ju ett tag tills du/ni kommer dit igen.....men det finns en tjusning med det också, för det finns något att vänta på och längta till samtidigt som man tar vara på tiden som är just nu!

Du är verkligen kreativ. Hur hinner du? En superkvinna är du! Köket blev snyggt i ny tappning.

Den röda kälken var otroligt fin, vad fin den ska bli mot den vita snön!

Läckra kängor. Önskar att mina fötter kunde tåla lite flärd, tyvärr gör de inte det och mitt val är att kunna använda fötterna till det de är tänkta för.....att gå med *ler* så jag får vackert se till att fötterna ikläds rejäla skodon den årstid då fötterna inte kan njuta barfotaliv.
Kram, kram
/Lotta

Hannis sa...

Det blir lite som en bekräftelse på att det är höst när det stängs i sommarstugorna.
Förstår att du kommer att sakna stugan.

Snygga stövlar!!

Kram Hannis

hemma hos lilla mej sa...

Vilka underbara bilder du bjuder på idag!!!!Kanonfina.Snygga boots.Bara så finaFörstår att du kommer sakna din stuga.Va inte visste jag att du var tandläkare!!!!!!.Vad skoj med kurs.Ha en skön dag rara du kramar Rita ♥

Lyckoslanten sa...

Vilket otroligt ställe din farmor och farfar bodde på! Ja, det är väldigt vemodigt att ta farväl av sommarstugan = sommaren. Vilken häftig bild, den sista! Jag trodde du assisterade en eldslukare! ;o) Ha det gott på kurs! ♥

Anonym sa...

MEN!! Inte visste jag att du var tandläkare!

Vilka härliga bilder du visar och jag gillar verkligen dina nya boots. Bra köp där ;-)

Kram Linda

Boviksmarinan sa...

Hej Anna- Maria!!
Jag måste säga att du e oooootrolig som hinner kika in på min blogg med tanke på hur många du har som ÄLSKAR din blogg likt mig:-). Din blogg är min favvo blogg!!!!
Hoppas du får det gör bra i vackra Grebbestad, säkert finner du många mysiga butiker där. Platsen är underbar. Finns mkt jag saknar med södra sverige där jag e uppvuxen och bott i hela 35 år, numera bor jag i Norrland för jag fann mitt livs kärlek här.
Det bästa som hänt mig!!
Dina stövlar var ursnygga, kanske skulle fara förbi butiken då jag endast har 13 mil dit:-)
Kramis på dig min blogg vän!

Margareta sa...

Så fina bilder.Den lite öppna porten längst upp.......Vackert.
Bootsen så fina.Jag har också beställt likadana från samma ställe. Men rätt storlek fanns ej hemma nu. Så jag får vänta lite.Hoppas att dom kommer så småningom.

Ha en skön kväll!
Margareta

EvaB sa...

Fin höstkänsla i dina bilder. Så vackra vita snickerier på din farföräldragård! Den stora grinden är så vacker, fint och ovanligt med en sådan inramning.

liven sa...

Heisann!!
nok vemodig å stenge av nå....men vi får bare glede oss til en ny vår og sommer!!
Vakre steder du viser.....der er så mange fine plasser i Sverige :o)
Tøffe boots!!

Ha en fin tur og kos deg AnnaMaria

Anonym sa...

Vilket fint ställe du förvaltar efter farmor och farfar.

Det är en sorgesam känsla när hösten kommer ibland men det är oxå rusiga vårkänslor som kommer tillbaka på våren. På något vis behöver man dem båda

Myskram till dig
Lena

Änglarnas hus sa...

Hallojsan vännen!

Ååå.. vilken härlig gammal gård! Grinden var helt ljuvlig..Rejäl! Så roligt att ha kvar en failjegård i släkten. Antar att det finns mycket minnen där.

Dina boots var supernygga..kanon på dig!

Ha en trevlig vistelse och en riktigt fin hösthelg!!

Kramis Sanne

Photo by Maria sa...

Ett härligt ställe..
och vilka snygga boots, urläckra och precis min smak..

Kram Mia

Vintage House sa...

Hej
Men vilken härlig gård och vad roligt att det mesta är kvar...
Underbara boots:)
ha en skön kväll
kram
sanddra

Penseldraget sa...

Tack vännen för dina rara rader =) och förstår att de är vemodigt att stänga igen ert paradis. helt otroligt att sommaren är över redan, härliga vackra bilder att titta på, och bootsen!!!!!!!!
KANON =) önskar dig en härlig helg
kram pia

Norregård sa...

Vilket vackert hus;o
Kan tänka mig att det nyper i hjärtat när Ni bommar igen stugan. Detta mysiga paradis som vi fått "besöka" i sommar så många gånger;o)

Kram Malin

Rose Garden Malevik sa...

OJ,,,,,,,,,,SÅ VACKRA å lite vemodiga bilder :)
Ha det gott
Håkan

Birgitta sa...

Sommaren är slut och hösten är här, så du gör nog rätt i att stänga igen vid stugan.
Ha det så gott.
Kram Birgitta

Crinoline sa...

Hei,AnnaMaria.Ja,det er vemodig å stenge sommerhuset,men vi holder stand en stund til.For en vakker gård din far vokste opp på.Lekre støvler også.Ønsker deg en riktig god helg.Klem,klem

Ett ögonblick sa...

Hej AnnaMaria!
Oj...först trodde jag det var din blogg du skulle stänga...tack och lov inte:)
Så fina foto du visar, vackert och lite vemodigt...sommaren är slut för i år...men den kommer tillbaka nästa år igen;)
Snygga stövlar, gillar också färgen, men tyvärr inte priset:(
Roligt att se dig i arbete...det var längese´n jag satt och "lyste"...ibland kan jag faktiskt längta tillbaka, hade en jättebra arbetsplats...innan ryggen sa ifrån.

Hoppas du får några fina dagar här på västkusten (jag bor ju några mil innåt och neråt, men räknar mig till västkusten ändå).

kramar lisamaja

PS Tack söta du för din gulliga kommentar hos mig, det betyder väldigt mycket.

Fröken Tindra sa...

Underbara foton!! Förstår att det känns tråkigt att bomma igen stugan för året. Vilken underbar gård du visar. Och ardennerhästar är så fina. Rejäla! =0)
Lustigt, jag kommer att besöka Sport Shopen på Tanumstrand i kväll eller på dagen i morgon. Då kommer vi kanske att gå förbi varandra??
Ha det så trevligt på kursen!!
Kram!

Karna sa...

Ser ut som et fantastisk sted.... flotte bilder du tar, ha en fin helg!

[ c o y o t e ] sa...

Hej!

Så fint när man bevarar sina ställen som dom varit.. Vilka fina ställen med ni har..
Ja, kan förstå att det känns trist att plocka ihop för vintern.. Bara den inte bli lika lång nästa år som i år..
Snygga boots!! Har du med.. ; ) Gillar dom!
Aha.. Så du är tandläkare.. Fin bild!
Hoppas ni får en kul helg med jobbet nu..

Kram på dig!

Mia

Mot nya äventyr ! sa...

Hejsan !
Vilken jättefin gård !! När man ser så vackra bilder känner jag hur mycket jag längtar tills vi hittar vår egen gård . :0)
Jättesnygga boots !! Precis min stil !
Ha en underbar dag ! Kram , Helen

Lilla Rummet sa...

Så vackert din farfar bodde, en jättemysig gård verkar det vara. Ja, det är lite trist när man måste bomma igen sommarhuset och måste vänta tills våren kommer igen.
Snygga boots du köpt.
Ha en underbar helg i Tanumstrand. Har varit i Grebbestad flera gånger och jag älskar det ställe.
Ha en härlig helg.
Kram Britt

gamla skolan sa...

Visst infinner sig en form av mysigt vemod , när hösten kommer ! Vilka underbara platser ni har har att besöka och bo på ! Er stuga ligger ju bara så underbart ! Ha en mysig helg på västkusten ! Kramar Susanne ♥

Sussi / Sussinghurst sa...

Ak, så vemodigt, men det bli'r jo vår igen.
Super cool boots.

lottens vita och gröna sa...

ohhh vilka bilder, vilka underbar ställen, kan tänka mig att det känns långt till maj men svishhhhh så är vi där ju, blink!!!
såååååå ball bild på dig, jisses grymt impad jag blir, visste inte att du är tandis!!!
och dina boots, jag me vill ha, så snygga!!!
må bäst goa annamaria, varmkram lotten

Drömmen om Villa Grönskog sa...

Hej AnnaMaria.
Jaha,där sitter du och gör en fyllning.
Får väl erkänna att just det saknar jag lite,men jag kan ju jobba med det i framtiden igen.
Det är lite melankoliskt på hösten...vi ställde in vår husvagn för ett par veckor sedan,och lite vemodigt är det.
Gillar verkligen dina boots,vill absolut ha ett par likadana.
Må så gott
Kram Anette

Anki sa...

Hej stumpisen!
Vilka fina bilder, åh det finns så mycket vackra gamla hus och gårdar uppe i Värmland!
Jag förstår att det känns lite sorgset att stänga igen för vintern, maj ter sig ju som en evighet bort...meeen det dröjer inte ska du se!
Å du, jäklar vilka snygga boots...jag letar för fullt efter ett par, tänkte svarta men nu har jag tänkt om *ler*

Ha det gott på kusten!
Kramisen!

Lissboden sa...

Jag förstår att det är med lite vemod som ni stänger ön osv. Det ser så fint ut både där och i huset där du har gamla minnen ifrån.
Dina boots är skitsnygga och jag har också tittat på dem. Bra färg också. Lite dyra bara. Jag har nyss köpt ett par stövlar som kostade lite så jag får hålla lite i pengarna för tillfället.
Må så gott och ha en underbar helg!
Många kramar från Maria

Mycket annat & lite betong sa...

Vilken vacker gård. Vad roligt att den fortfarande finns kvar i släkten.

Jag förstår att det känns lite att stänga igen för vintern. Det är ju långt till våren. Men tiden går fort!

Ha nu en skön helg!
Agneta

Jenny sa...

Hej AnnaMaria!
Vilket mysigt inlägg:) Vilken underbar gård din farfar hade, jag gillar den vackra verandan på själva boningshuset.

Coola stövlar du köpt o kul att få se en bild på dig "in action" på jobbet! Visste inte att du är tandläkare:)

Ha det gott Vännen,

Kraam Jenny

Karin - Mina Rum sa...

Det är verkligen sorgligt att bomma igen sommarhuset. Man vill ju att sommaren ska vara så länge som möjligt.
Vilken fin gård dina farföräldrar hade. Så svensk på något sätt.
Ha en fin helg. Kram!

helle sa...

Ser jeg er bagud med blogopdatering, ven!
Billedet hvor du står ved havelågen på din familiegård er så smukt, hvilket fantastisk sted og hvor godt at det stadig er på familiens hænder! Den svensk-røde farve på træhusene har jeg aldrig kunne stå for!

Synd du ikke kan anvende øen om vinteren, men så er det altid en ekstra stor glæde når våren kommer, og I kan flytte ind igen.

Fint billede af dig på jobbet!

Nyd weekenden med det dejlige efterårsvejr og et stort kram fra mig!

Ofelias Hus sa...

Underbara bilder du bjuder på!

De bootsen var jättesnygga, jag är ute efter några liknande...får nog titta in på Biskopgården.

Ang. tallrikshyllan som gick upp i rök hos leverantören...jag har hittat en liknande fast i vitt med shabbad yta hos Dommo by Gawor.
Har beställt hem av dem till butiken...
Jag ska försöka hinna lägga ut den på inkommande i butiken, men det blir nog först på måndag...då kan du se om du gillar den lika mycket som den förra....leveranstid vet jag inte ännu...
Men åhhh så mycket fint de har, jag beställde på tok för mycket som vanligt...haha!

Ha en skön lördagkväll!

Kram,
Anette

Huset vid ån sa...

God Kväll vännen!
Hoppas att du haft det bra på västkusten!
Vilka fina bilder du bjuder oss på från sköna värmland. Förstår att det känns vemodigt att stänga igen stugan för det här året....
Men som tur är så går ju tiden fort.....Snart är det vår igen!!

Ha en fortsatt fin o skön lördagskväll!
Kram T

promenader på landet sa...

Hej vännen så vackra bilder från stugan och ön! Förstår att det känns lite vemodigt att stänga till för vintern, men snart är det vår igen! Må så gott kram Maria

Viola sa...

Det är minsann lite vemodigt när man jobbar igen för säsongen, ha det så härligt på västkusten,låter inte helt fel, kramen

årstidens bästa sa...

Hoppas solen skiner över Värmland idag.
Här har vi Söndagsmorgon och den strålar redan över Dalarna.

:)

Ta hand om dig.
Kram
Linda

C De-sign sa...

Vilka fina bilder från din farfars hem...ibland skulle man vilja vrida klockan tillbaka lite....... men det är fint att bära med sig en massa minnen och hålla dem vid liv! Önskar dig en fin söndag! Kram fr C