torsdag 30 oktober 2014

EN MASSA LÖV

 Vi kör över alla löv med gräsklipparen, utom
kastanjelöven. Men iår hann jag inte med och
köra över dom mindre förrän dom blåste bort.

 Enormt många kastanjer iår.

 Lite brist på inläggsidéer så jag fyller hela
detta med löv!

 Frågade maken om han kunde knäppa några
bilder. Jajamän inga problem, men det gick
undan. Klick klick klick, nu är det klart. Och så
gick han....

 Han tjuvstartade medan jag höll på och sätta mig,
det blev väl inte sådär väldigt graciösa bilder.
Får skylla det på att jag balanserade kaffet.

 Nu är det jag som är fotografen.

 Min varma goa trädgårdsjacka, den åkte av snabbt.
Blev varmt eftersom solen behagade lysa i
lördags, idag har vi frost.

La löven på komposten plus en massa kastanjer,
har aldrig provat det med så stora löv förut.
Får se hur det ser ut till våren, kastanjerna kan
ju funka som lecakulor.
Kram och hej
AnnaMaria





49 kommentarer:

LantlivsAnette sa...

Åhh vad fint med alla löven, och du som sitter där och dricker kaffe !! Jättefint. Jaa tänk att det nu är kallt ute, och vi ska ta fram julen i butiken nu på Lördag, jiipiiee jag som älskar julen !! Kraaam Anette

Vardag och flärd sa...

Så fina bilder - även makens!
Jag krattar aldrig löv för de blåser dit de ska, till rabatter och under buskar och det som är kvar tar maskarna hand om. Lite löv lägger jag i komposten för att få lite blandning där. Det är himla bra.
Inatt har vi också haft frost här, men jag hoppas att inte vintern är här än.
Ha en riktigt härlig helg, vännen!
Kramar Eva

STENLYCKA sa...

Underbara bilder. Jag vet att det är jobbigt med kastanjer och deras löv, vi hade ett stort träd på min föräldragård och det var ett jättearbete att få bort alla löv och kastanjer. Mor brukade göra små djur med barnbarnen av kastanjerna och tändstickor. Särskilt uppskattat var det när hon tände på kastanjedjurens svans. Kanske inget att rekommendera för små barn men min son pratar fortfarande om när mormor tände på svansen.....
Kram och ha det gott i lövhögen!

OddStyle.dk sa...

Sikke smukke billeder AM - elsker efterårets farver og har mange gode minder om kastanjer og alle de dyr vi kunne lave ud af dem :-) Rigtig god dag!

Kram fra OddStyle

Anonym sa...

Underbart vackra Höstfoton/Kram denna soliga ljuvliga dag!

Meta sa...

Det var mycket löv ni ar jobbigt att ta reda p varje år.Jag kan plocka mina för hand än så länge. Det har blåst ovanligt lite i år så de ligger under träden i skogen.
Det är härligt med löv.
Önskar dig en skön dag i solen
Kram Meta

Jenny sa...

Så vackra bilder, och alltid kul när huvudpersonen vill vara med på bild, själv är jag livrädd att visa mig ... Löv är vackert! För att inte tala om kastanjerna, är det såna som går att äta? Spännande som lecavariant.

Kram,
Jenny

Ett ögonblick sa...

Åh vad härligt det ser ut!!!Löv,löv och löv och så sitter Du mitt i lövhögen med en kaffekopp, underbart!!! ett fångat ögonblick!!! Jag håller också på med löven och kastanjebladen är tunga. Kommer dom inte bort så blir gräsmattan jordig för bladtäcket blir så tätt och tungt, jag har testat...alltså glömt av.
Idag har vi också frost, frost så där på riktigt, så nu är väl värmen slut, också på riktigt.
Maken åkte till Danmark i morse, ska spela med bandet på båten. Förra året var det storm när dom var med, i år ser det ut att vara ett betydligt lugnare vatten.
Ha en fin dag!!
stor kram lisa

lisashus sa...

Vilka ljuvliga höstbilder! Ja, mycket löv blir det och smart att klippa dem, men ibland hinner man ju inte med hösten.

Det ser i alla fall jättefridsamt och skönt ut!
Ha en fin dag!
Lisa

Hannis sa...

Mysigt att sitta med en kaffe bland löven en stund!

Och du, jag har blivit helt besatt på pinterest igen!
All denna inspiration gör mig tokig=))
Kram Hannis

Sabelhagens Olivlund sa...

Härliga bilder! Ser så mysigt ut att sitta där med kaffekoppen. Jag har knappt räfsat några löv alls, och inte blev det att jag klippte gräset som jag tänkt. Idag har vi också frost.
Nu ska jag iväg en sväng på stan med William.
Kram Maria

Unknown sa...

Så himla fina bilder och så härligt med solen som glittrar av sig i löven. Hösten kan vara väldigt vacker även om det inte är min favoritårstid.
Tack snälla du för din fina kommentar hos mig, den värmde gott då du är en stor inspirationskälla för mig.
Kramar Ing-Britt

Hajan sa...

Underbara bilder med Dig och alla löven. Så härligt med alla kastanjer också. Typisk Höstbild
visst 'r det en härlig tid just nu.

vitadrömmarobusigabarn sa...

Åh vad härliga bilder!
I dag är det helt underbart väder
och vackert frostigt på morgonen
En underbart fin dag till dig
Kramar!!

Livet ... på Øvre Holt ! sa...

Jammen det finnes jo ikke noe vakkrere nå enn alt det flotte fargerike løvet og ikke minst de som jeg elsker ... kastanjene ! Jeg har de på pynt jeg , hvert år , men hva gjør du med de untagen at de skal virke som lecakuler ? Frost og minus en grad her i morges også , fysj ! Fin soldag til deg ! klem

House and Garden by Bia sa...

Härliga höstbilder ;)....ser så fridfullt ut....kul med kastanjer...dom kan du väl dekorera med också ?...jaa, du i mitt senaste inlägg är bloggerskan med på bild också, haha...för en gångs skull...inte är det ofta iaf.
Vi har haft frost i natt också, men solen skiner och snart ska vi iväg för att helg handla mat, men jag vet inte vad vi ska äta i helgen, på lördag ska vi dock på krogen och äta, men för övrigt är det hjärnsläpp, haha....
Ha en jättefin helg vännen!
Bia

angie sa...

danke für die super bilder und inspirationen, alles liebe und einen schönen donnerstag wünscht angie aus deutschland

Blommiga Rutan sa...

Hej!

Du ser ut att ha det mysigt där i lövhögen med kaffekopp i handen och snygg och varm jacka som behövs så länge man sitter still.
Tänk att höstlöv är så vackert...
I morse hade vi också frost här men nu skiner solen och det är 7 plusgrader.

Önskar en skön Alla helgons helg till dig
kramar Annncathrine

Rost och rädisor sa...

Tycker ni har lyckats så bra med bilderna båda två och du får gärna fylla fler inlägg med löv, prassel och doft av förmultnande. I like!
Grattis till kastanjeskörden. De är ju så vackra!
Jag blev snuvad både på blommande kvistar och således även kastanjerna i år. Vet inte vad som hände.
Kram
Anette

Loppisälskare sa...

Tänk att några enkla bilder med löv kan förmedla så mycket höstkänsla och höstmys. Helt bedårande!
Höstkram RosMarie

Hanna sa...

så fint
Ha en fin torsdag
Hanna

Sallys hus sa...

hej hej!
Men åå vilka underbara bilder!
Mycket mer höst än så blir det inte!
Jag hoppas på fint väder i helgen så man kanske hinner ta kaffekoppen och sitta ute en stund.
Kram Katarina

Glamour-Psykologen sa...

Blir lite full i skratt, min sambo är likadan när det gäller att ta kort - klickklickklic, snabbt går det, man hinner knappt vända blicken mot kameran innan han är färdig (tycker han). ;) Vackra höstbilder fick du till i alla fall! Kramar.

G:a Affären sa...

Här brukar jag också ta till gräsklipparen för att klippa sönder löven, men det har ännu inte hänt i år. Lite lönnlöv har jag i alla fall krattat ihop för att täcka de mest ömtåliga växterna. Men någon kastanj har jag inte, rolig fundering där om kastanjernas användning.
Men nu undrar jag...du kanske blev sittandes där och bara fikade!? Jag tycker bilderna blev fina, men jag fnissar åt din otåliga fotograf!

Kramar
Cia

Różana Pracownia Wandy sa...

Wspaniałe jesienne zdjęcia - kasztany wyglądają pięknie , zbierając je sprawiają nam wiele radości - pozdrawiam

LÁrt de Vivre sa...

Sköna höstbilder, ser ju rätt gott ut där i solen med alla löv och kastanjer

Kram Kajsa

Bente sa...

Høst er ordet på dine bilder idag AnnaMaria. Jeg synes høsten er en herlig tid, så lenge vi har fine dager. Nå er det jo allslags vær her i Norge fortiden, Heldisvis bor vi på det lune Østlandet. Nokså nær svenskegrensen, så vi er stadig over i Sverige vettu. Jeg skal prøve å blogge mer jevnlig har jeg bestemt. Klare kanskje som deg, er det søndag og torsdag?

Margareta sa...

Så vackra höstbilder, både av dig oh mannen. Och så mycke kastanjer. Iår har vi inte några här. På kyrkogården brukar det finnas massor,men inte en kastanj där heller.Men däremot löv har vi......men de flesta äromhändertagna nu.En del får leva sitt eget liv i vinter.

Fortsatt fin kväll!
Kram Margareta

Unknown sa...

Ha ha- ja det er jo sånn det er med knipsingene til disse mennene våre :) Men de gjør det i hvert fall. Det ble herlige bilder hos deg- tross alt. Jeg driver å lærer opp Fie jeg - barnebarnet på tre år- hun liker det og hun tar like bra bilder som min make :) Så du får begynne med Hugo så fort han kan !
Så heldig dere er som har Kastanje tre- det er jo så fint :)
Takk for alle koselige ord hos meg - og at du følger med meg :)

God kveld klem Monica

Huset bakom lindarna sa...

Skönt när man fått undan på de där löven. Här har vi inte tagit oss an det jobbet ännu, men våra fyra stora lindar har inte fällt alla blad ännu. vi väntar till efter helgen!
Ha en trevlig helg!
Kram/Finas mammis

anettan sa...

Haha ja det ser ut som ni har gott om det. Vilka vackra kastanjer....Kram Anette

Hjem & Glede sa...

Helt fantastisk nydelig vakkert!!!!!
Å så flott å se:))

Gooood klem fra Camilla ;)

It's me sa...

Great autumn pictures...!...love them...happy weekend live Ria....x!

Frida sa...

Underbart höstinlägg AnnaMaria! Ser härligt ut att sitta där och dricka kaffe. Man får alltid härlig inspiration här hos dig :)
Ha en fin hösthelg!
Kramar Frida

Snäckskalsdalen. sa...

Jag tror du har en sån man som jag har, dom gör saker och ting "fort en gång" och så är det klart och över och förbi. Fast det blev ju väldigt fina bilder i alla fall! Och det är härligt med alla löv. Löv blir bra maskmat, dom drar ner det jorden under gräsmattan och gör nytta, det är lite fantastiskt när man tänker på det. Kastanjer tycker jag om att dekorera med och jag måste plantera en kastanj här nånstans så jag slipper "låna" (!) av andras träd!
Agneta kram

helle sa...

Ja, ingen tager fotos så godt som vi selv! - og få tager så fine som du! Jeg synes nu du ser temmelig elegant ud, selvom du er midt i en "sidning" og jakken er både varm og praktisk til havearbejdet, og til at sidde på! Er det spisekastanjer?

Jeg er hverken flink til at rive løv sammen eller til at blogge for tiden, men lysten kommer jo altid tilbage igen.

Hav en dejlig weekend ude og inde
Helle:-

Annas röda stol sa...

Härliga höstiga bilder!! Hoppas du är färdig med löven så att du kan hålla helg snart :) Kram Anna

Sofia sa...

Åh...helt underbart vackert!!! Älskar både löv och kastanjer.... =)
Stor kram och ha nu en fin helg!
Sofia

Home2tiny sa...

Åååå vilka underbara höstbilder. Ser ljuvligt ut att sitta där med kaffekoppen o njuta av stunden o färgerna är helt fantastiska. Jag älskar hösten. Ha en mysig helg, fina du. Kramisar Tina

Hos Jorunn sa...

Oj, så lekkert med alt løvet, kastanjer og deg! Headeren din er helt underbar!

Ha en skjønn helg, AnnaMaria!
Klem Jorunn

Villa Björkenäs Backen sa...

Hej fina du ♥
Ändå fina bilder på dig trots att det gick fort.
Så vackra bilder . hösten är underbar.
Hoppas att allt är väl med dig.
Ha en fin alla helgons helg.
Höst kramar från mig

Karin sa...

Vilka fina bilder och vad härligt med en hel låda med kastanjer. Trevlig helg och kram Karin

Trädgårdsflum, Ewa sa...

Vilket härligt och äkta inlägg, här o nu..
Trevlig helg, hälsningar Ewa :)

Ett ögonblick sa...

Godmorgon!;) ja jag vet att det är sent, men du vet...migrän...
Hoppas att DU får vara migränfri hela helgen!! garagestädning och steka kalkon, inte varjedagsysselsättning precis...men städa behövs och kalkon är ju så gott!! Jag köpte en stor laxsida som jag ska försöka göra nåt gott av idag. Hade många planer... skulle haft kunder som jag fick ge återbud, men, men, det får jag ta en annan dag. Skönt att det bara är lördag, kom jag på precis nu, en bonusdag:))
Ha det gott och lycka till med både städning och kalkon!!

stor kram lisa

Villrose sa...

Det er noe setetisk ved fuktig høstløv og kastanjer...
Så fin, rutete hagejakke!

Ann Kåge sa...

Vilka vackra höstbilder och så mysigt du har det med en kopp kaffe mellan jobbstunderna. Tänk att ha ett eget kastanjeträd...
Ha en skön fortsättning på helgen!
Kram Ann

Fia sa...

Ser helt underbart ut, visst har det varit en härlig höst?! ♥ Många skogspromenader o trädgårdsfix, o alltid för varmt med jacka ;))Ikväll blir det till att tända ljus på kyrkogården för gammelfarmor & -mormor ♥ Ha det gott! Kram fia

HWIT BLOGG sa...

Ser så mysigt ut med dig sittandes där och alla löven...en god kopp kaffe med något gott ingår i lövkrattandet, hur ska man annars orka?
Varm kram till dig,
Titti

Husmannsplassen i Hidlesundet sa...

Du så nydelige bilder!
Høsten er vel en fin tid!

Ha en flott kveld!

P.S. Omsider et innlegg fra min kant :-)