torsdag 18 april 2013

VÅRENS FÖRSTA DAG

 Första riktiga vårdagen var i måndags här, luften
blev helt annorlunda.

 I paviljongen har jag penséer i alla krukor, har
blandat rödrosa och ljuslila.

 Dessa två fönster har jag köpt av Nina/
Vintage by Nina. Kom från Skåne i paket, perfekt
packade för alla rutor var hela.

 Fyra av de sex rutorna är målade. Jag har skrapat
och tvättat bort all lös färg, och det som är kvar
sitter jättehårt.

 Undrar om man målade fönster förr som insyns-
skydd, eller kanske mot solen i ett växthus. Roligt
om någon av er vet. Hade tänkt ha fönstren här....
På bilden här under en fin metalldetalj från ena
fönstret.

Börjar och slutar med vårens första dag, så nu blir det
sång av Laleh. Fin låt och video.
Ha en skön torsdag och vårhelg
Kram och hej
AnnaMaria






67 kommentarer:

Draffin Bears sa...

Dear Anna Maria,

What a lovely time for you, welcoming Spring. Love the pansies and your fabulous old windows.
Hope you are enjoying the week

hugs
Carolyn

vadmalen sa...

Jättesnygga fönster. Blir nog hur bra som helst.

LantlivsAnette sa...

Sååå fina fönster du har köpt av Nina !! Säkert var det så att man målade för att få solskydd..
Ha en fin dag
Kraaam Anette

MINA TVÅ HEM sa...

Gillar dina nygamla fönster.
Musik videon var en bra början på dagen, man blev på gott humör.
Trevlig torsdag åt dej!
Kram, Monica från MINA TVÅ HEM

mittlantliga sa...

Åhhh så vackra fönster!

Underbara penséer i dom vackra krukorna!
Ha en härlig dag
Kram
Heléne

Johanna sa...

Vilka underbara fönster! Helt ljuvliga:)

Önskar dig en finfin torsdag,

Kram Johanna

Fågel Blå sa...

Åhh vilka fönster suck, vill också ha!
Fniss!
Vad fint det kommer att bli när all färg är borta.
kan tänka mej att dom kosta en del!
Vilka fina peenser du planterat,, ja tänk Våren är nu Här, fast det dröjt länge tycker jag, känns som man blitt
snodd på Våren i år!
Härlig låt med Laleh
Kram Kram Kathrine

Geli sa...

Hello dear AnnaMaria!
How lovely that spring is here.
Your pansies are beautiful in these pots!
And your new treasures are dreamy!
I' m sure it will look great when you are ready.
Happy week dear AnnaMaria!

Livet ... på Øvre Holt ! sa...

Det er så pent med Stemorsblomster som vi sier her i Norge ! Nydelige farger du har valgt . Vinduene er bare kjempe herlige ! Ja de kunne det i gammle dager du . God torsdag til deg ! Klem

Annas röda stol sa...

Du har så härliga bilder!!! Underbara fönster och jag tror de målade över för att få insynsskydd. Ha en bra dag för nu är det vår:))). Kram Anna

Jennys Vita Villervalla sa...

Vilka härliga färger på penseerna!
Man blir verkligen glaaad! :)
Och fönsterna, vilka skatter!
Jag har varit i Ninas butik i Ängelholm ett par gånger och man vill bära med sig precis ALLT hem varje gång! :)
Maten där är också välldans god, så ni som har möjlighet gör en utflykt dit i vår eller sommar!
Nu önskar jag dig en fin torsdag!
Kram
Jenny

Francis sa...

Liebe Anna Maria,
was für ein schöner Post, wünsche Dir einen sonnigen Tag und ganz liebe Grüße Marion

Ett ögonblick sa...

Ååh Penséer, vår på riktigt!! Vackert i alla krukor!
Jag har inte kommit så långt...tog bort det sista fastfrusna granriset igår men nu så, lär det vara fritt fram. (hoppas jag)
Det är fantastiska fönster Du har köpt!!! jag hoppas att du behåller resten av målningen på rutorna, det är supercharmigt. Tror att dom använde det som insynsskydd förr, nånstans har jag hört det, men jag kan ha fel. Väldigt vacker form och fina detaljer, det gjorde Du bra.

Sitter här och lyssnar på Håkan Hellströms senaste, där finns några godbitar...men nu stänger jag och lyssnar på Laleh istället.

Idag har vi vårregn och ljummet:)

Ha det gott!!
kram Lisa

Villa Björkenäs Backen sa...

God morgon på dig fina du !

Vilka ljuvliga bilder från dig :)
Som Alltid ! ;)

Härliga toner. Visst är man sugen efter dessa härliga färger.
Så fina fönster!
Charmiga som bara den!
Kanske var det så att man hade det son insynsskydd.

Vill du ha bort färgen helt ? :0

Ha nu en fin fin dag och likaså Helg!
Det är ju det imorrn!

Jag tror att jag tar redan helg idag för att jag jobbar igen på lördag!

Kram från mig. Ett varmt sådant :)

Nyanser av vitt sa...

Så fina fönster du har köpt och så härligt med vårblommor i krukorna. Här regnar det idag. Sköt om dig
Kram Agneta

Vardag och flärd sa...

Snygga, smala fönster! Jag tror de målades som insynskydd, kanske för att man inte hade gardiner.
Laleh är en fantastisk tjej!
Ha ett riktigt fint veckoslut!
Kramar Eva

Unknown sa...

Hej AnnaMaria!
Härliga vårbilder från din paviljong. Här har vi allt också haft vårtecken...storm igår och regn idag det är väl riktigt aprilväder = vårtecken ;).
Men du sååå fina fönster och jag gillar att det sitter lite färg kvar som silar ljuset.
Önskar dig en fortsatt fin vecka, kram Ing-Britt

Sabelhagens Olivlund sa...

Vackra fönster! Och vad fint du har det i krukorna. Äntligen är det på gång på riktigt i rabatterna.
Kram Maria

Sirpa sa...

Hej! Fönsterna är ju så himla fina! Vilken fin ljus de ger till rummet!
Övre bilderna med blommorna är så somriga!
Har en trevlig torsdag!
Kram Sirpa♥

LÁrt de Vivre sa...

Vilka fina fönster...lätt avis för att inte jag äger dem

kram kajsa

Ett ögonblick sa...

Då hade Du helst sett att alla rutor var krossade när dom kom i paketet;))
Nej, skämt! Ibland har man ju en idé och har svårt att se vidare, så det var tur att maken stoppade dig. Bära och flytta om...det är vardagsmat här, skåp upp och ner för trappan, bord stolar...men ibland är det bra att flytta om, ändra på miljöer, det brukar bli bra. På vår övervåning har vi ett räcke i smide, som är i två delar, tack och lov! vet inte hur många gånger vi tagit bort det för att flytta upp eller ner saker. Största grejen var ett hörnbadkar som skulle först upp sen efter några år ner för vår trappa, som går i vinkel. Tre pers, starka som... fixade det galant.
Nu ska jag ut i ösregnet!
kram Lisa

hemma hos lilla mej sa...

Underbara penseer i dina vackra krukor! Härliga färger.Bara så snygga fönster.Ha en skön torsdag.kram Rita ♥

Njut Av Livets Goda Ting sa...

Jösses vilka underbara fönster/dörrar!!
Du har verkligen en härlig vårfeeling inne hos dig idag.
Vackra bilder AnnaMaria :)
Ha en fin dag.
Stor kram
Jessica

Tidevarf sa...

Wow vilka härliga fönster, jag tycker det ser bara charmigt ut med färgen kvar.
Vet tyvärr inte varför man målade fönstren men har sett det på endel gamla hus.
Hoppas någon vet iallafall.

Ha det fint.
Stor kram
Anneli

G:a Affären sa...

Ja nu förstår jag, såg dem i ett tidigare inlägg men glömde fråga..åhh så fina fönstren är! De ger en alldeles speciell känsla till rummet.
Till min lilla veranda köpte jag fönster som hade målat glas, just för att hindra solen strålar att komma in. Men färgen satt som berg, det var precis som om solen bränt in färgen i glaset.
Din paviljong...suck, härligt att kunna ställa ut vackra krukor och fina penséer. Vilket mysigt ställe!
Laleh har sjungit in våren nu, hon är så bra!

Kramar
Cia

årstidens bästa sa...

Håller med, vårluften är här nu, på riktigt!

Vilka alldeles underbara fönster du köpt, såååå fina.

Ha nu en fin helg.
Kram
Linda

Mycket annat & lite betong sa...

Vad det ser skönt ut!
Vi hade en fin men blåsig dag igår. Men idag är det regn och blåst igen.
Vilka vackra gamla fönster du fått tag på!

Kram Agneta

Gabriella sa...

Härligt när man känner att våren är på intågande och luften förändras! Denna pirrande känsla=) Underbara penséer. Och vilka vackra fönster!
Kram

Meta sa...

Penséer är ju bra så mycket vår det kan bli, det får gärna vara många av dom.
Fönstren var ju härliga, och visst målade man växthusfönster men jag tror inte dessa har stått i ett sånt.
Ha en fin dag
kram Meta

Lövkojan sa...

Ja äntligen fanns det där lilla extra i luften, så skönt!
Jättesnygga är de, vilket kap att få tag i!
Ha en fin vårdag, kram Marie-Louise

lisashus sa...

Vilka vackra fönster! Ja, kanske målade man dem för att slippa för mycket sol.
Just nu känns det som om man inte kan får för mycket av den varan.
Ja, så skönt det är nu - en helt annan vind, även om den är väldigt stark!
Kram
Lisa

House and Garden by Bia sa...

Oj vad fint du har gjort...va härlig den stora krukan var;)för att inte tala om fönstren...me like!!
Ha en fin kväll!
Kram från bia

Unknown sa...

Hej tänkte bara tipsa om att jag just nu kör veckans blogg där du har chansen att bli länkad inför mina 200-600 unika läsare dag:)
http://www.domkallarmighannes.com/2013/04/veckans-blogg_14.html#.UWvEwMqUmxA
Om du inte gillar sådana här kommentarer eller redan fått en liknande så ber jag om ursäkt och hoppas du får en underbar dag:)
kram

Lallbacken sa...

hejhej. du har verkligen vår hos dig ser jag ;) jättefint!!'
/mia

OddStyle.dk sa...

Så fine billeder og MEGET forårsstemning :o)
Jeg glæder mig til i morgen, så skal jeg plante blomster i mine krukker...

Ønsker dig en rigtig dejlig torsdag aften :)
Stort kram oddStyle

Melody and M.E sa...

Underbart att se att våren äntligen kommit!
Nu kanske jag ska börja fundera på att resa hem till Skåne igen!
Ha det gott!
Kram
Melodys matte

liven sa...

Nydelige bilder fra den første vårdagen...og jammen har du handlet flotte saker!!
Her øser regnet ned, så alt må under tak!

ha en fin kveld min venn :)

Photo by Maria sa...

I ett gammalt gammalt hus i grannbyn har de ett svartmålat fönster.. Fönstret sitter där enbart för att det skall se bra ut på den väggen, bakom fönstret är en innervägg och syns alltså inte innifrån... Kan ju vara därför detta har varit målat =)

Snyggt är ditt fönster i vilket fall =)

Kram Mia

Blommiga Rutan sa...

Tack snälla för Lahle! Så fint hon sjunger och vilken söt video!

Fönstret är underbart vackert och dina krukor sååå jättefna!

Ha det så gott mitt i våren
Kram Anncathrine

Snäckskalsdalen. sa...

Vilka otroligt vackra fönster! Och du vet att använda dom och dekorera med dom så det blir så där jättefint!
Våren kom ju hit också men idag kom hösten. Storm, höstvariant och spöregn, inte strilande vårregn.....så det gick fort!
Agneta kram

It's me sa...

Yeah !!! spring arrive !!!...love that doors !!!..they are great !!!....love from me Ria...xxx..

Anno 1924 sa...

Herlig at våren er kommet igang!! Nyydelige gamle vinduer du har kjøpt fra Vintage by Nina!!! Love!!!
ha en fortsatt fin kveld:)) Klem

Helens Universum sa...

Vilken härlig samling blommor du har! Blir säkert fint med fönsterna när det blir färdigt!
Kram Helen

Hajan sa...

Åh lilla vän det var snygga fönster
Du köpt. Det kommer att bliva
jättefint.
Våren med Lahle har jag aldrig hört
men hon var ju bra som vanligt.
Tack
kram Hajan

Winkel's Crazy Ideas sa...

så fine vinduer og blomsterkrukker! Vet at noen vinduer ble malt og kledd igjen innenifra. De ble stående for å beholde husets fasade utenifra. Kanskje dette har skjedd med disse? Flotte er de uansett og malingen gjør dem sjarmerende. God helg, klem Pam

Lilla Rummet sa...

JHättefina fönster du köpt. Jag tror att de var målade för insynsskydd och även mot starkt solljus.
Härligt att kunna plantera vårblommorna. Vi har fortfarande små högar kvar av snö men den försvinner säkert i helgen för de är bara vid kanterna.

Ha en härlig helg.
Kram Britt

Queen of Kammebornia sa...

Åh, Lalehs vårsång är så fin!
Vilka vackra gamla fönster! Dennis är målare och jobbar mycket med gamla fönster och hus och han hälsar att färgen säkert är ditmålad för att skydda mot solljus, precis som du tror. Om du vill få bort färgen på glaset ska du använda ett helt och vasst rakblad :)
Kram!

helle sa...

Lækre vinduesskodder du har købt, fantastisk de kom hjem i god behold med posten. Jeg ved faktisk ikke hvorfor man malede vinduesglassene af andre grunde end at holde lyset ude, som f.eks i et drivhus, men det ser i alle fald meget pittoresk ud!
Så fint du fik gjort din fika-udeplads med de patinerede krukker, her kan man rigtig drive den af og kigge på havearbejdet, der stadig venter.

Nyd foråret AnnaMaria
kram Helle

Nyanser av vitt sa...

Tittar in för att önska dig en fin helg.
Sköt om dig
kram Agneta

Sirpa sa...

Tittar in och önskar dig en mysig fredag!
Kram Sirpa♥

www.InWhite4You.se sa...

Vilken härlig hörna du har. Krukorna har fin patina och dörrarna är helt underbara. Tänk att man kan skicka så stora grejer utan besvär. Vårblommor i de färgerna ooooh ... så vackert.
Kram och go helg. // Lena

helle sa...

Tak det samme, du får også have en fin weekend! Jeg skal arbejde en del af tiden men får også tid til at nyde forårssolen lidt!

Kram Helle

Sofia sa...

Laleh ja, just vad som började spelas i mitt huvud när jag läste din överskrift! =)
Vilka fantastiska fönster!!! tycker det var snyggt med färgen kvar.... i alla fall på bild. Passar bra i hop med stora krukan med Penséer...
Kramis Sofia

Solveig (Svingenslillehus) sa...

ÅÅÅÅ gudameg for noen vakre gamle vinduer.. passet perfekt hos deg :)
SÅ vakkert :)

God helg søte deg :)

Klem fra Solveig

Vintage Interior Blogs sa...

Ojojojojoj, så fine!!! Såååå vakkert hos deg <3

Villa Björkenäs Backen sa...

En riktigt god Helg ville jag bara önska dig !
Kramar Sirpa

Blan betong och gammeldags pioner sa...

wow vilka läckra fönster..blir ju kanonläckert!!!!! O visst är Lalehs låt helt underbar!!!! Ha en underbart härlig helg kram från Maja

Anonym sa...

Que aberturas hermosas, van perfectas en tu sitio de lectura!
Un encanto tu post, te dejo un fuerte abrazo.


╔═════════════ ஜ۩۞۩ஜ ════════════╗
.•★•.♥ •. Te deseo un hermoso fin de Semana•★•.♥ •.
╚═════════════ ஜ۩۞۩ஜ ════════════╝

Vitt hus med svarta knutar sa...

Vilka vackra bilder du bjuder på! De fönstrena skulle man kunna dö för...
Önskar dig en solig och vårlig helg!
Kram,
Regina

Hannis sa...

Alltså vilka underbara fönster!!
Dom skulle jag lätt släpa hem=))

Önskar dig en toppenskön helg/ Kram Hannis

OlgaA sa...

Så fina dörrar eller fönster :)

Tycker det är så trevligt med dina olika head-bilder! Vackra är de!

Ha en trevlig hel, fina du!

Kramar från soliga Söderköping!/Olg@

Jenny sa...

Är det verkligen våren, man tror knappt det är sant! Så himla härligt! Nu blir det penséer så det bara lyser om det, dina är jättefina. Två krukor har jag men nu ska det bli fler!

/Jenny

Lissboden sa...

Så fint du har gjort med både krukor och fönstren.
Visst är det härligt att vi äntligen fått lite vår i luften.
Kul att du också har en trettioåring i familjen och visst har tiden gått snabbt men nu får den gärna gå lite långsammare, eller hur?!?
Ha en fin söndag!
Kram/Maria

Frida sa...

Vilka härliga bilder, gillar verkligen penseer men dessvärre trivs de inte så bra i inomhusklimat om man inte har en veranda förstås. Vackra fönster du har köpt, Nina har mycket fint var evigheter sedan jag var i hennes butik nu, har tyvärr inte så gott om pengar för tillfället.
Må så gott AnnaMaria!
Kram Frida

STENLYCKA sa...

Godmorgon!
Sitter och njuter av dina vackra foton, tack!
Jag väntar på att temperaturen skall bli lite mera angenäm idag, just nu en plus ute, så jag kan gå ut i min trädgård och pyssla. Igår var jag ute mest hela dagen och tränade kroppen med gräva, flytta en del sten, plantera och ta bort mycket växter som inte har klarat vintern tyvärr.
Önskar dig en fin söndag!
Kram Raina

Blåbärs och smultronstället sa...

Bara så fint, A-M!
Kram Susanne

http://www.nordicdesignhub.com sa...

Härliga blomsterdekorationsbilder och stämningsfull musik av Laleh. Även om krukorna poserar så känns det avslappnat. I like, blev på bra humör! Keep up the good work!