söndag 5 augusti 2012

KRÄFTOR PÅ BRYGGAN

Augusti, rönnbären mognar, kvällarna blir mörkare och
så är det kräftornas tid.

En väldigt bra och god kylklamp är 1 kg kräftor när
jag åker till ön. (och nu är bryggan oljad så det
gröna är borta)

Men man blir ju inte mätt på och pilla och äta några
kräftor. Jag tar kanoten och åker iväg och plockar
svamp också. Pinnen bredvid paddeln säkrar jag
plockområdet med, är vansinnigt rädd för orm.

Maten klar, då är det bara och kånka ner bord och
stol till bryggan, det är det värt.

Omelett med kantareller, purjolök och lite brie i.
Jättegott.

Och medan jag satt där kom solen.

Årets adventsdricka är på gång, iår blir det romtopf.
Hallon, björnbär, 6 msk socker och en hela rom.
Hoppas det blir gott. Senare idag åker jag tillbaka
till sjön, men är snart hemma igen.
Kram och hej
AnnaMaria








66 kommentarer:

Ingela sa...

Så mysigt och så GOTT!!!!

Maliva`s verden sa...

Herlig...du har sansen for det gode liv du;o) Nyyydelig den nye headeren din er også.....enjoy! Varm klem fra meg

Anonym sa...

Vilka underbara bilder. Ser så gott och så mysigt ut.
En fortsatt härlig dag till dig.
Kram
AC

årstidens bästa sa...

Hjälp såååå mysigt.

Dina kantareller säger verkligen till mig att jag ska ta mig till skogen-idag. Gör det oxå.

Imorgon åker jag och barnen till Stockholm ett par dagar och roar oss...

Kram
Linda

Ett ögonblick sa...

Så mysigt och fint Du har ordnat till Dig där ute på ön. Omelett, med kantareller och brie, det lät gott!! för att inte tala om romtopf...har tänkt göra det i flera år men det blir inte av, kanske detta kan få igång mig;) Använder du mörk eller ljus rom?
Idag bär det av till Halmstad och Varberg, lite Blocketsaker, som jag nu hoppas håller måttet.

Hoppas Du får en härlig dag på ön!!! Var rädd om Dig!!
Kramar Lisa

Johanna Stålros sa...

Underbara augustiskatter...blir så sugen på kräftor nu. Tack för sköna bilder att vila ögonen på! Kramar

Nyanser av vitt sa...

Vilken underbar miljö för kräftkalas. Så vackra färger och bilder. Ha en mysig söndag.
Kram Agneta

Sabelhagens Olivlund sa...

Ser hur gott och mysigt ut som helst!! Så fint dukat och miljön är underbar.
Vi åt kräftor i fredags, oj så gott:)).
Vad spännande med adventsdricka:)).
Ha det gott.
Kram Maria

Vitspets sa...

Vilket härligt liv ni lever på din Ö , Underbara bilder .
Ha en fin söndag
Kram Karina

Tina sa...

Du har ett underbart ö-liv!
Kräftor blir det här nästa helg, fast jag kan inte skala dem själv utan blir servad!

kram

Rose Garden Malevik sa...

Hej AnnaMaria
tja....sämre än så kan man ju ha det :) supersomriga bilder...
å missa nu inte......

B
L
O
G
G
P
A
R
T
Y
T

fortsätter.....
Mängder med fina bloggar
VÄLKOMMEN
Håkan

Tina sa...

Nu har jag ju inte fel på händerna eller så, utan får en våldsam klåda bara...men äta går bra!

Älskade pion sa...

Alltså dit ställe.......såååå underbart det verkar vara.Vackra bilder.....som vanligt.;)Kraaaaaaaam Ulrika

It's me sa...

Like your christmas bowl...enjoy summer first darling...have a nice day by the lake.....love love love Ria...xxx...

hemma hos lilla mej sa...

Åååå vad underbart du har det på den lilla ö.Underbara bilder.Bara så gott med kräftor och kantareller med.Ha nu en skön söndag söta du .Kramar Rita ♥

Ett ögonblick sa...

Hej igen!
Tack!!:)
Jag gjorde ju också en vända med gin men fick aldrig till det riktigt med smaken. Färgen var det absolut inget fel på, jättevacker!
Just nu har jag en omgång Johannesörtsnaps på gång, hoppas den blir bra denna gången, förra årets var ingen hit. Detta är nog egentligen inte "mitt bord", det är bara så att jag tror att jag kan göra allt själv. Skönt om man kan inse sina begränsningar innan nån annan tycker det är bedrövligt;))

kram Lisa

Lövkojan sa...

Det är ju så vansinnigt gott med både kräftor och kantareller!! Dessutom ser det väldigt vackert ut, vilka läckra masker :)!

Jag tänkte på drickan, det lät spännande, silar du av det sen eller får bären ligga kvar?

Ha en fin dag, kram Marie-Louise

www.InWhite4You.se sa...

Underbara bilder vid bryggan. vi har haft kräftskiva men fick sitta för det blåste lite väl mycket på kvällen. Tack för adventstipset ... det kommer ju en härlig jul snart med massa mysigt pyssel.
Kram Lena

Lyckoslanten sa...

Så fint du ordnar det för dig! Härlig dokumentation att se tillbaka på sen, kanske när du njuter av din adventsdricka! ♥

Hanna sa...

mums så gott.
kram
Hanna

kavallinskan sa...

Så fina bilder! Jag älskar kräftor!

Kram kram

Home Bohemia sa...

Underbart ni har:)) Kram Maria

lisashus sa...

Oj, vilka läckerheter du har dukat upp! Du har alltid så aptitretande inlägg - både när det gäller godsaker och annat godis för ögat!

Kramar
Lisa

Tinas bo sa...

Guuud va mysigt!!!
Och vad fint du gjort det på bryggan... :))
Tänk att i år ska jag oxå äta kräftor!! Det var inte igår det.. hihi
Det låter och ser såå gott ut!!
Härligt med kantareller... Och vem är inte rädd för ormar!!!

Tack för tipset om romtopfen!
Det blir säkert mumma... :0))

Ha det så gött på ön
Kramis Tina

Ps. Ja visst blev ytan på det målade läbbigt...?
Synd... men det ser bra ut... hihi

Elna sa...

Vilka vackra bilder! Det ser så gott och inbjudande ut. Du får ha en fortsatt fin söndag.

Kram
Elna

C h a r m i g t L a n t l i g t sa...

Hejsan!

Åå så härligt det ser ut och gott med =) Adventsdricka låter spännande..

Ha en härlig Söndag AnnaMaria

Kram Sanna

Unknown sa...

Såå himla mysigt du har det därute. Vi har oxå varit i stugan i helgen men några kräftor blev det tyvärr inte. Får bli nästa gång :).
Så det är dags för adventsdrickat igen, kanske skulle testa.
Ha de gott, kram Ing-Britt

Norregård sa...

Så gott Anna-Maria!!
Ser supermysigt ut:))

Här har du en till som är galet rädd för ormar, jag brukar stampa som en galning:))

Kram Malin

Anonym sa...

Det ser verkligen gott ut, man blir sugen. Skönt att vädret varit ok när du varit på ön. Ha det gott . AMS

Jenny sa...

Hej AnnaMaria!
Hoppas allt är bra med dig och att du har en härlig sommar!
Vad mysigt det ser ut att sitta vid bryggan och njuta av kräftorna:)

Ha det gott,

Kraam Jenny

Bente sa...

Hvilken stemning du skaper. Det er som jeg vil sitte på din brygge og kjenne på stemningen på din øy.

Bente sa...

Hvilken stemning du skaper. Det er som jeg vil sitte på din brygge og kjenne på stemningen på din øy.

Bente sa...

Hvilken stemning du skaper. Det er som jeg vil sitte på din brygge og kjenne på stemningen på din øy.

Bente sa...

Hvilken stemning du skaper. Det er som jeg vil sitte på din brygge og kjenne på stemningen på din øy.

Vardag och flärd sa...

Oj, jag måste nog göra romtopf!
Kram Eva

Anne på landet sa...

Søte du...
Du kan dette å bare nyyyyte.
Mange gjør ikke dette når de er alene, bare når de har gjester.
De har litt å lære fra deg:)

TAKK for herlige bilder
Klem,klem.

Solveig (Svingenslillehus) sa...

Hei på deg døta ;) då herlig.. Dette så deilig ut.. Det gode liv ♥♥ klemmer

Johanna sa...

Vilken ljuvlig brygga du har! Ser helt underbart ut att sitta där och se ut över vattnet:)

Sov Gott,

Kram Johanna

Junk De Lux sa...

Åhhh....jeg misunner deg SÅ den plassen der! Det ser bare fantastisk ut!!

Stoooor sommerklem til deg <3

chatarina sa...

Hej! vad gott det ser ut, kräftor är ju såååå smarrigt. Kram

Snäckskalsdalen. sa...

Både gott och vackert!
Ormar, jag är mest störd över överraskningsögonblicket, det tycker jag inte om, men sen brukar jag glömma bort ormen. Men huggormar på tomten vill jag inte ha!
Agneta kram

Fågel Blå sa...

Oj det blev ett fel när jag kommenterade på din blogg, försöker igen.
Så mysiga bilder från din Ö,
förstår att du har det fint där.
Och man känner den fina stämningen ända hit.
Önskar dej en fin vecka
Kramar Kathrine

Sofia sa...

Oj, smaskigt!
Och va fint det var med bären i krukan....
Mumsa på!
Kram Sofia

Chubby Chieque sa...

Hej söta AM,
Long time no see...

Jag har lite annat att göra och njuter det kalla vädret, typ.

Gud, vad sugen jag blev om kräftorna men jag måste hålla lite till. Gubben min fyller 50 år den 24:e agusti och vi har kräftkalas den 25:e.

Hade beställt farska 20kgs §:-)
Jag får se om hur den går med vädret.

Vi hörs igen senare, gulliga AM.

Kram alla,
/chie

Elsa och Helena sa...

Åhh så härligt och gott det ser ut. Du kan verkligen konsten att göra det inbjudande.

Vem skulle inte vilja sitta där på din brygga och njuta av god mat och vacker utsikt!

KRAMAR Helena

Blommiga Rutan sa...

Härligt!
Kräftor och kantareller!
En mycket bra kombination, riktigt gott!
Härliga bilder som vanligt.

Önskar dig en skön vecka
Kram Anncathrine

liven sa...

Herlige sommerbilder...og den maten er til å få "vann i munnen" av :)

ha en fin uke AnnaMaria

Solveig sa...

Oj, AnnaMaria! Hvilken skjønn plass du har der på bryggekanten! Virkelig et sted å finne sjelefred og glede;o)))
Det såg heller ikke akkurat vondt ut med den gode maten;)
Ønsker deg fortsatt gode sommerdager. Nyt livet på bryggekanten, du;o)
Klem fra Solveig

Frida sa...

Mums, det ser gott ut med kräftor. Härligt att sitta där och njuta av den goda maten.
Må så gott!
Kram Frida

Shane Pollard sa...

Oh AnnaMaria

I would love to be on that bridge sharing such a delicious meal - a beautiful vignette!!

Enjoy your summer days - they are sooo precious!
I had terrible weather in France so feel very sorry the french have missed out on their summer.

xox
Shane

Hannis sa...

Just precis nu så skulle jag kunna tänka mig att sitta där på bryggan och koppla av en stund.

Adventsdrickat brukar ju du vara inspiration till=))
Lät väldigt gott!!

Kram Hannis

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Så härligt det ser ut att sitta där på bryggan och äta kräftor och annat gott. SKönt om det är lite värme också...
Såg gott ut med den nya drickan också :))
Kram
Marie

Lilla Majken sa...

Där hade gärna jag suttit och njutit av den fina utsikten och goda maten. Härligt!

Kram Therese

KKvinneblogger sa...

Dette ser både deilig og idyllisk ut.
Vi har vært i Sverige i sommer og sett både Selma Lagerløfs og Carl Larssons hjem. Sverige er et vennlig land :)

Designe sa...

Oj så gott det ser ut alltihop! och så fina bilder! Livskvalité utstrålar de! :) Hoppas på lite mer sommar innan det blir höst bara! KRAM

Fröken Tindra sa...

Vad härligt det ser ut! Mat på bryggan... Mmm...
Förstår dig med ormarna. De är så obehagliga!
Låter spännande med adventsdrickat.
Kram!

Mycket annat & lite betong sa...

Så härligt det ser ut med kräftskiva på bryggan!
Än har vi inte ätit kräftor men det ska bli.

Kram Agneta

G:a Affären sa...

Du kan konsten att göra det trevligt på alla sätt. Både maten och miljön ser så inbjudande ut. Och naturligtvis såg jag maskerna, direkt!
Förr var jag aldrig rädd att gå i skogen men nu är jag rädd för att hunden ska råka ut för orm, björn eller vildsvin. Bra att du har pinnen!
Kramar
Cia

Patricia sa...

Ja frysta kräftor är perfekt kylklamp .. hi hi.

Så gott det är dessutom, jag älskar kräftor.
Men den där omeletten lät himlans god, det ska jag försöka komma ihåg o apa efter någon dag .. har både kantareller o brie i kylen .. =)

Ha det bäst!!
Kram Patricia

mammaxtre sa...

Vilken livsnjutare du är. Vad härligt!

Designe sa...

Hej igen! hehe...gissa vem som är beroende av brieost?? :) åt det senast imorse och igårkväll med den där goda fikonmarmeladen m konjak i. Mums! Eija kommer nog att sälja marmeladen oxå!:) Var till henne igår och tittade in i blivande butiken och OJ så fint. Jag skulle kunna flytta in där! Helt underbart! Ha det gott! Kram :)

Ett ögonblick sa...

Hej goa Du!
Jag tycker Du ska testa banankakan! en fika piggar upp så kan man ju ta på sig regnkläder och stövlar och jobba i trädgården eller gå på svampletartur efteråt...så är kakkalorierna snart borta;) jag måste ha en efter middagsfika, den ingår liksom i mina dagliga rutiner.

Du satte griller i huvudet på mig, angående biblan. Fåtöljen som vi hade där såldes snabbt på Blocket! så nu är det en härligt tom plats som bara står där och väntar på rätt bord och stol. Så det kan bli!

Ha en fortsatt fin dag (trots gråmulet)
kramar Lisa

Nyanser av vitt sa...

Hej Vännen
Ja man blir som barn på nytt men det kändes i kroppen dagen efter. Den gamla höften var mer mörbultad än vanligt.
Ha en fin dag goa bloggvän
Kram Agneta

Moa sa...

Gud så härligt det ser ut på bryggan.. perfekt plats att käka kräftor på.. och så mycket kantarell du plockat riktigt härligt! Själv är jag rädd/ängslig kanske mer.. att åka ut själv i svamskogen.. sambo gillar inte alls att plocka svamp så det blir o övertala son o hans flickvän att följa med.. =).. ha det gott/Moa

Anki sa...

Guuu va mysigt du gjort, det är fint där på ön!
Ja visst är det kallt på kvällarna, inga nattbad har det blivit...än...det är mer ullstrumpor och tjock kofta som gäller! Nästa bryggfest blir det nog kräftor, i helgen rökte vi färsk makrill, det var inte helt fel det heller!
Romtopf låter mumma, å liite roligt...meen jag gilla ju rom, å hallon, å björnbär...så why not!

Ha det gott Stumpis!
KRAM!

Prinsessorna på Bellevue sa...

Men, hur mysigt såg inte det där ut då... Mums!

Kram
Petronella