söndag 2 juni 2013

SOMMAR UTAN MATTOR

 Vaknade förra lördagen och visste precis vad jag
skulle göra med mattorna i vardagsrummet.

 Jag har rullat ihop dom. Och nästa dammsugare jag
köper ska vara en sån liten robot som tuffar fram
själv. Såg att dom kostar lika som en vanlig nu.

 Bra för golvet och få ljus så det inte blir fläckar
efter mattorna.

 Bolsterkuddarna har hamnat i karmstolarna.

 Linneduk och sommarbukett.

 I hallen har jag nu den hallonröda mattan, så det
blir en sommar nästan utan mattor.

 Den hallonröda färgen kändes somrig, och hallen
blir så naken utan matta.

Och den här lilla med vildhästen, den har legat i
uterummet och blivit solblekt.
Kram och hej
AnnaMaria





58 kommentarer:

Geli sa...

Dear AnnaMaria!
Your house looks light and bright without the carpets!
I like it and your flowers in the vase are very dreamy!
Enjoy your good weather!
Happy sunday!
With love,
Geli

Blommiga Rutan sa...

God morgon!

Så vackert, som alltid.
Fint i vasen, en härlig tid nu när man kan plocka blommor i trädgård och i naturen. Lite mera pengar kvar i portmonnän!
En sådan liten dammsugarvän vore kanske nå´t? Men tror du att det fungerar?

Skön junivecka till dig
Kramar Anncathrine

G:a Affären sa...

En sådan lite robot skulle vara välkommen här hemma också. Under sommaren gör jag som du, slänger ut de flesta mattorna!
Mattan med hästarna är ju för söt, jag har aldrig sett något liknande. Den kanske blev finare solblekt!? När jag reste i Asien såg jag orientaliska mattor som lades ut på gator/trottoarer för att slitas, och sedan säljas som antika!

Vilket trivsamt och fint hem du har AnnaMaria!

Kramar
Cia

Villa Björkenäs Backen sa...

SÅ vackert ! Du har alltid så Ljuvliga bilder !.En fröjd att få titta in hos dig varje gång.
Härligt är det både med mattor och utan.
Jag känner hos oss att vi behlver få lite mer textiler.
Det ekar härligt ! :)

Ha du också en riktigt god helg ! Tack snälla för dina fina kommentarer.
Det värmer !
Just nu så hinner jag inte vara så god bloggvän. Slänger bara ut inläggen och sen är det klart. Med mobilen.
Annars är det både renovering och familjelivet....som styr :)

Men det får vara så ! :) Jag voll ju försöka få lite mer klart innan nästa helg innan äldsta dottern har konfirmation :)

Ha det gott ! EN varm kram från mig

STENLYCKA sa...

Gör också så ibland, tar bort mattorna för att golvet....
Tycker det blev så fint och sommarlätt hos dig utan mattor, hos mig tycker jag att det kan kännas naket i början. Den härliga mattan i hallen är ljuvlig, så välkomnande!
Ha det så gott Anna-Maria, förlåt att jag inte skrivit på länge men min ende bror har blivit allvarligt sjuk och jag har liksom inte haft ro till bloggen.
Kram Raina

Hannis sa...

Tycker det är skönt att ha mattfritt!
Jag gillar mattor och drömmer om flera stora såna som du har (som den vackra i hallen) men med den pälsbollen som jag har så får jag dammsuga jämt...
En sån robot skulle vara något=))

Ha en riktigt härlig söndag/Kram Hannis


Jenny sa...

En dammsugarrobot, ja det vore något det. Den skulle ha fullt upp. Jag undrar hur bra den kommer åt, tänker under soffor, skåp osv? Och runt stols- och bordsben ... Och de där som klipper gräsmattan ser ju också jäkligt smidiga ut, fast vi har ju en elvaåring som tagit över gräsklippningen efter storebror i år.

Trevlig söndag, kram
Jenny

liven sa...

Heisann
Så fint hos deg AnnaMaria!
Og det er godt å rydde bort litt nå som man vil tilbringe dager utendørs.
Litt lettere å rengjøre da....og en slik robot kunne jeg tenkt meg ja...lurer på om de er like bra som vanlige ?? :)

ha en fin søndag
Klem!

Meta sa...

Så härligt det är att vakna och veta vad man skall göra, och att det blir bra sedan. Mattan passar ju jättefint i hallen ,sommarfärg som du också säger.Alla måste bli glada när de kommer in och får det mottagandet.
Ha en fin söndag nu skall jag ut och gräva vad får du se sen.
Kram Meta

Winkel's Crazy Ideas sa...

Hei og god søndag til deg! Her blir det også en sommer uten matter. Barna løper inn og ut hele dagen og det er så godt å ja gulvene fri for matter når støvsugeren går i ett. Luftig og sommerlig er det også, mattene får lune gulvene når høsten kommer. Klemmer Pam

Hajan sa...

Du har så fint och vackert. Katten
är den din ? Så jättefina bilder på
den Header.
Jag tycker det är lite tomt hos mig utan mattor, har bara små plättar. Eftersom jag går med rullatorn inne med, så undviker vi mattor. Inga fallolyckor här om du förstår.
Du har så vackert som vanligt.
kram Hajan

Malin - Stjärnflocka sa...

Underbara bilder!!! mattan i hallen är ljuvlig!
Kram Malin

Änglarnas hus sa...

Halloo!!
Den röda mattan passade perfekt i hallen..varmt och välkomnande!
Har också mattfritt på sommaren..så det blir lättstadat och det känns mer somrigt och luftigt!!

Må så gott!! Kraaam sanne

Sirpa sa...

Hej AnnaMaria! Tack för din hälsning!
Först måste jag säga att du har alltid så himla fina bilder och du har mycket fint hos dig!
Mattor...ja, ibland jag skulle vilja ta bort alla men ändå inte! På nått viss de är mys för mig:)
Önskar dig en skön söndag!
Kram Sirpa♥

Annas röda stol sa...

Underbar matta den smultronröda :)) Här åker mattorna väck när våren kommer, det blir mer lättstädat då. Du bjuder alltid på så fina bilder :))). Ha en bra dag. Kram Anna

Smultron på ett strå sa...

Vilka fina mattor du har! Men jag håller med dej, det är skönt med lättskött! Och en robotdammsugare står på inköpslistan här också, funderar bara på hur hundarna kommer överens med den...//kram maria

Fågel Blå sa...

Wow så vackert jag smälter du har sååååååååååååååå fint jag älskar att kika in i ditt fina hem!
En alldelles speciell känsla och atmosfär, inget vanligt svenssons hem.
tack för din fina blogg och all inspiration du delar med dej av!
Önskar dej en fin Söndag!
Kramar Kathrine

Anno 1924 sa...

Vakre bilder!! Sikkert deilig å ta bort mattene sommerstid:) Luftig og fint! Her i huset må mattene desverre bli på gulvet, siden det er store skiller der mattene har vært.
Ha en fin søndag! Klem

Rose Garden Malevik sa...

Hej Bästa AnnaMaria
hihi....... så du e less på att dammsuga ser jag :)
men de e fint utan mattor..... lättare å flyta saker med......
men den hallonröda mattan var vacker
å missa nu inte...

BLOGGPARTYT fortsätter......

VÄLKOMMEN
Håkan

Fru Lagom sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Fru Lagom sa...

Lättstädat och somrigt. Har också plockat bort en av mattorna i vardagsrummet, den brukade ändå bara ligga i en hög eftersom katterna använde den som start- och stoppbana ;)

En fin söndag önskar jag dej!

It's me sa...

Your home is so beautiful !!!...lovely sunday....love Ria...xxx.!

Ett ögonblick sa...

Ja men visst! det blir fint utan mattor på sommaren, man behöver inte det där mjuka gosiga för fötterna på samma sätt när det är varmt ute och så känns det renare på något sätt och inte minst ser det somrigt ut!! Den hallonröda mattan är ljuvlig och passar som handsken där i hallen.
En robotdammsugare funderade jag också på, men det föll just på alla trösklar och mattor;)) Skulle vilja ha en robotklippare i trädgården, men där är det för backigt och så är trädgården delad med en väg emellan, så där föll det också;))
Nu ska jag skynda vidare...klippning av Bamse står på tur, måste ju vara studentfin på tisdag:)

Ha det gott!!
kramar Lisa

House and Garden by Bia sa...

Har också dragit ner lite på mattorna...helst på Torpet, eftersom vi har så fina golv där;))...riktiga trägolv....din hallonröda matta var jättefin tycker jag....passar bra i hallen;),,,skåpet i hallen var bara såå läckert!
Ha en fin dag;)
Kram bia

Rummet för välbefinnande sa...

Det blev verkligen somrigt och fint när golvet kom fram så där. Alltid lika kul med lite förändring :)

Idag börjar jag packa så nu är vi på gång.
Hör av mig när vi börjar komma på plats så får du komma och titta. Jag kan nog behöva en liten fikapaus med en bloggvän mitt bland kartongerna skulle jag tro.

Ha en bra dag!
Kram kram

PS så jättefin header du har nu... <3

Mor Inger`s hus sa...

Golvet ditt er jo riktig fint uten matter.

Er jo sååå trivelig hos deg.

Ha en fin søndag.

Klem fra Inger

Carita Liljendahl sa...

Den hallonröda mattan är jättefin. Alla de slitna möblerna likaså!
Mattor kan man också använda på borden har jag insett, t.ex. ute på balkongen :-)

FruNeroLindström sa...

Så härligt.
Men kan glädja dig med att roboten klarar en hel del plattare mattor med =)
Vi har ju en här hemma som går ofta och så kompletterar vi med den vanliga någon gång i veckan.
Perfekt när man har djur.

Hoppas ni får ett skönt avslut på helgen, kram Malin

Snäckskalsdalen. sa...

Mattor är så vackra, men kan vara så jobbiga. Det är släpa ut och in och hit och dit och tunga som bara den är dom. Under matsalsbordet tog vi bort vår och la också i en hall. Hopplöst med alla stolar och ben hit och dit. Vi har också pratat om en sån där självgående men då måste väl alla mattor ut? Min kusin har pratat om en sån där gräsklippare ute för dom är på sjön mycket.....men jag tror inte det blir nån! Det finns mycket robotar nu!
Kramar

Frøken Anker sa...

YEP, sådan en robot-støvsuger ønsker jeg mig også! Eller en houseboy!

Hav en skøn søndag
Birgitte

OlgaA sa...

Hej AnnaMaria!
Det blir luftigt utan mattan, somrigt ;)
Jag håller med dig, en hall behöver nog en matta ;)
Ha en fin vecka!
Kram/Olg@

Giancarlo sa...

Una buona domenica per Te e un abbraccio...ciao

Melody and M.E sa...

Jag borde också ha tagit bort mattorna för länge sedan för golvet har nu annan färg under dem!
Bara älskar dina täcken, alla foton de är med på får ett extra plus i kanten hos mig!
Ha det gott!
Melodys matte

Tina sa...

Så fina bilder!
Jag glömde lägga tillbaka mattorna efter sista städningen och har inte saknat dem. Du har en point här...

kramen på dig

liven sa...

Takk for tipset AnnaMaria :)

kavallinskan sa...

Vilken härlig röd matta i hallen!
Kram viktoria

Frida sa...

Fint utan mattor också, du har så många fina plädar som fyllerupp i stället :) vilken fin heder du har gjort! Kram Frida

MINA TVÅ HEM sa...

När man har så där snyggt golv kan man nog bra vara utan mattor.
Ha en bra början på den nya veckan!
Kram, Monica från MINA TVÅ HEM

Jennys Vita Villervalla sa...

Sommrigt och fint!
Du har ett så vackert hem!
Ha en fin kväll!
Kram
Jenny

Marie sa...

Så vackra bilder från ditt fina hem och en sån där dammsugarrobot vore välkommen här hemma också!!!!

Kram Marie

Hemmavid sa...

Hej!

Jag har bara mattor inne runt jul... annars kör vi "matt-löst"...

Så vackert ni har hemma hos er. Alltid en fröjd att besöka din blogg!

Kramen Jenny

Marthina, Holmbytorp sa...

Otroligt fint du har det! Skåpet och mattan i hallen, mmm... Kram, Marthina

Tinas bo sa...

Härligt att kunna ta bort mattorna.. :)
Den hallonröda är såååå vacker!!
Här är golven såå kalla, så jag behåller de få jag har.
En sån där robot vore inte illa!
Neo skulle tycke det vore skitkul, men Timmi skulle gömma sig.. :)

Headern är ljuvlig!!

Kramis Tina

Blåbärs och smultronstället sa...

Hejsan!
Visst blir det just och fräscht utan mattor:)
Jag har ingen matta i köket, men i vardagsrummet vill jag gärna ha mattor.
Ha det gott!
kram Susanne

Livet ... på Øvre Holt ! sa...

Fint og sommerlig hos deg . Godt med litt forandring i sommer. God kveld til deg !

årstidens bästa sa...

Godmorgon.

Håller med, visst kommer sommarfeelingen som ett brev på posten när mattorna flyger ut....
Gillart!

Ha en bra start på veckan.
Kram
Linda

Draffin Bears sa...

Dear Anna Maria,

I loved having a peek into your gorgeous home.
You must be enjoying the lovely warm days. The summer bouquet is so pretty too.

Happy new week
hugs
Carolyn

Bente sa...

Lett og luftig ble det uten matter. På sommeren tar også jeg vekk den som ligger på sjøbua, og den i hallen hjemme.
Så fin bukett du har plukket. Jeg tar nok inn syriner og skal se om jeg finner konvaller. Det er min dag idag.

Njut Av Livets Goda Ting sa...

Hej AnnaMaria.
Va kul att du testat den restaurangen i Gamla Stan... Jag älskar allt med Gamla Stan o lite till, speciellt alla mysiga små restauranger...
En sommar utan mattor känns verkligen somrigt :)
Stor kram till dig!
Jessica

Bitte sa...

Vad somrigt och fint det blev utan mattor! Jag tänkte precis som du slänga ut alla mattor, men inför en massa besök förra veckan gjorde jag precis tvärtom och skurade golven och lade sedan ut ännu fler mattor. Hur tänkte jag som??? :-)

Den hallonröda mattan är så fin, jag håller med om att den ser somrig ut!

På tal om robotdammsugare så kom kära H hem med en sådan för några månader sen. Jag ska låta Noomi berätta vad hon tyckte om den ;-). Den är bra på sitt sätt, men kommer kanske inte riktigt åt i hörnen. Mattor är den däremot bra på!

Nu vill H skaffa en robotgräsklippare också... :-).

Många kramar
Bitte

Shane Pollard sa...

Oh Anna Maria
I can't wait to get back to Europe in 11 days to be with my darling granddaughters again and also the long Summer days!

I just LOVE your beautiful parquet flooring - so wonderful to take the carpets up for a clean summery look.

Enjoy your summery days again!
love

Shane ♥

Snäckskalsdalen. sa...

Tunna mattor - robot OK, men jag tror våra är tjocka, i alla fall när man ska flytta dom, urtunga och tjocka, jag får nog fortsätta kämpa med dom och så är jag väldigt bra på att delegera städningen!!!
Kramar

Casa of Mia sa...

Så fint du har det, älskar dig hall, kram

Tidevarf sa...

Så fina mattor, både den hallonröda och den med hästarna.

Visst är det härligt att ta bort mattorna på sommaren och en sådan dammsugare lät ju praktiskt.
Det finns ju nått liknande för gräsmattor som inte heller skulle vara dumt att ha.

Önskar dig en fin dag.
Kram
Anneli

Ewa`s Galleri sa...

Så härliga bilder
Visst är det skönt utan mattor och så lättstädat
Har också tankar på en robot ,men undrar vad katterna säger
ha en skön vecka

Stolpås Gård sa...

Härligt och klokt av dig!
Här blir det med mindre och mindre mattor med åldern...året runt ;)

Hallmattan håller jag med om har en ljuvlig färg =)

Kram Sussi på Stolpås

Sofia sa...

Det var ju en kanon-ide´om man vill ändra lite snabbt!
Kram kram
Sofia

katha´s kortmakeri sa...

Här har faktiskt fler och fler mattor fått flytta in men kanske är det dax att sommar klä dem.
Ha de gott!
Kram Katha