söndag 6 november 2011

VI GÅR MOT GLÖGGTIDER

Jag dricker glögg med balkongdörren öppen
inatt sjunger Winnerbäck, och det ska jag göra
också. (Fast minus balkong)


Flaskstället jag har glöggen i kommer från
Noll54 i Karlstad, och det var Cat som visade
ett på sin blogg så jag upptäckte det. Eva-
Karin på Noll54 var så snäll så hon tog hem
några till butiken.



Tre sorters glögg, en köpte jag för etiketten.
En för smaken och en alkoholfri från FBK....
FBK...



Stället är i metall och mörkrött.



Så välkomna på glögg i uterummet.



Har provsmakat min körsbär-hallon-blåbärs
gin, men det var godare med bara blåbär som
jag gjorde förra året. Nästa år ska jag prova
med rom.



Tallrikar i grönt från Gengåvan 15:- st



Och en gammal julgransfot i mindre modell,
den ska jag ha en pyttegran i till advent.
35:- på Gengåvan.
Varm kram
AnnaMaria







90 kommentarer:

vardagsvitt sa...

Godmorgon
Mmmmm så gott med glögg tror man kan tjuvstarta redan nu...
Ha en härlig söndag
Kram Marith

liven sa...

Hei

Et kjempefin flaskestativ du har!
koselige bilder....nesten litt julestemning :o)
Her har det vært så varmt nå, at det er vanskelig å forestille seg jul ennå.....

ha en fin søndag AnnaMaria
klem!!

G:a Affären sa...

Ja, jag kommer!
Vilket fint flaskställ, ja hela helheten är så inbjudande. Du är rolig du som köper glögg efter etiketten, men det är kanske lite så med oss esteter, för det får vi väl kalla oss!?
Önskar dig en skön söndag / Cia

emilias gömmor... sa...

Vilket läckert flaskställ! Ja, jag hade gärna suttit med dig på din veranda;) Det får nog bli ett glas glögg i kväll... när vi ska grilla.
Önskar dig en härlig söndag!

Kram Mimmi

toves sammensurium sa...

Så mysigt og trivelig der ser ut,med gode pledd kan man jo sitte der langt yt på natten....gløggen varmer litt den også tenker jeg:)
Ser straks hvilken du kjøpte for utseendets skyld,den gammeldagse labelen er helt skjønn:)
Nei her var set trivelig!
Toveklem:)

bakom berget sa...

Så vackra bilder!
Idag är en perfekt dag för ett glas glögg och en pepparkaka.
Ha en fin söndag!
Kram Åsa.

becca sa...

Hejsan!
Så mysigt du har det där ute, gillar veden den är ju så vacker. Jag har inte börjat med glöggen än i år, jag tycker så mycket om den så det blir glögg nästan varje kväll (då dricker jag även utan alkohol) närmare jul.
Har ni värme där ute? ser så mysigt ut så jag får nog ta på mig varma kläder och mysa ute på våran altan (vi har ingen värme).
Ha en bra dag, kram Rebecca.

Njut Av Livets Goda Ting sa...

God morgon AnnaMaria.
Vilka stämningsfulla bilder du visar, jättevackert flaskställ, än en gång den underbara röda färgen, den är som en röd tråd genom din blogg :)
Hoppas du får en fin söndag, här är det grått och lite disigt men det gör inte så mycket, skönt med söndag :)
Stor kram till dig.
Jessica

(eddas) sa...

Ja det blir en tid med masse førjulskos straks nå:)
ha en koselig søndag...du vet hvor jeg skal:)
klemklem

Tant Otteskrufv sa...

Antar att det är den relativa närheten till huvudstaden som gör att vi här varken har butiker eller caféer av den "återblickande" sorten. Men jag gillar inte att fara in till "gettot".Jag låter ögonen glädjas av det de ser i dina bilder istället.Det går nästan lika bra? Hoppas du inte misstycker att jag går ut och gör en pumpamatare jag också.Det kändes trist att bara lägga på komposten så jag kan glädja fåglarna ett tag istället.

Vitt hus med svarta knutar sa...

Det börjar verkligen pirra lite i jul-tänkar-pyntar-längtans-nerven och dina bilder som är så fina inspirerar och triggar igång ännu mer längtan...Det ser så rofyllt ut på bilderna, där skulle jag kunna sitta i lugn och ro och planera...

Önskar dig en skön söndag!
Kram,
Regina

Ps. Den hundnosen i headern skulle jag vilja ge en puss

Indretning og ideer i sommerhusstil sa...

En dejlig tid at gå imøde sikke nogen fine stemningsbilleder vil glæde mig til at følge din fine blog.Du er velkommen til at kigge for min nye blog mistede desværre den gamle pludselig så denne er kun 1 uge gammel.Forsat rigtig god søndag.Knus Else

hagagården sa...

Men å det ser underbart ut med glögg och allt,jätte mysigt.
Kramar
Ninni

Tina sa...

Mums, det här satt bra! Tack för glögg och trevliga bilder..
Dina röda saker är så fina, passar så bra till allt.

KRAM o ha en god söndag/Tina

sylvia sa...

hei.
så koselig dette var, nydelig stativ til dine gløgg, en herlig opplevelse og stille stund å kose seg der i ditt uterom,
er så mildt om dagen at en kan ha døra oppe...
jeg håper det blir sånn lenge jeg da.
fikk så mye snø forrige vinter,
ønsker deg en hyggelig søndag vennen.
klem fra sylvia

LantlivsAnette sa...

Åhhh så mysigt med glögg, det måste jag också köpa nu...såå fint du har dukat också..!!
Ha en fin Söndag vännen
Kraaam Anette

cat sa...

Mysiga bilder. Snyggt flaskställ ;) Kul att du lyckades få tag i ett.
Ha de gott. Kram, Catarina

Patricia sa...

Vilka stämningsfulla bilder .. får nästan lite vinterkänsla fast jag saknar den helt annars. Jag längtar efter snö så man känner att det snart är jul .. =)

Vilket charmigt flaskställ du hittat, har nog aldrig sett ett i rött .. snyggt!

Ha en skön söndag!
Kram Patricia

Unknown sa...

Stämningsfulla bilder! Jag tror jag tackar för inbjudan och kommer ;).
Kram Ing-Britt

rosenälvorna sa...

Hej, åh, vad gott med glögg, kanske ska försöka fixa till nästa helg:)Fina bilder också! Christina

gamla skolan sa...

Ser mysigt ut ! Där skulle jag gärna kunna sitta länge och njuta av alla godsaker och allt det vackra runt omkring !
Önskar dig en fin söndag !
Kramar // Susanne ♥

Livet och vardagen sa...

Drack årets första glögg igår, mysigt. Hade mandel och tranbär i, en kombination jag inte testat innan men som jag hittade på Maxi. Snor din idé med äpplet som ljusstake. KRAM

It's me sa...

So nice to you today....warm and cosy....i like to sit their with you and drink a glass of wine with you.......love it !!...xxx..

Louise sa...

Tack jag kommer gärna! Glögg är gott - både med och utan alkohol!

Vitspets sa...

jag har inte börjat med glöggen än i år det väntar jag till 1 Advent . Så fint du har dukat . Ha en fin söndag Kram Karina

Anonym sa...

Hej AnnaMaria!

Å vilka stämningsfyllda bilder du bjuder på. Jag håller helt med dig ang FBK-glöggen. Helt i min smak.

Noll54 är en underbar butik där jag hittar inspiration.

Ha en skön söndag.

Kram Linda

Hjem Kära Hjem/ Anna sa...

Så mysigt du ordnar runt dig! Glöggen är kommet i hus här oxå, fast blossas med kaffesmak. Jag har inte smakat den än men det sägs att den är kanon!!

Klem Anna

OlgaA sa...

Åh, et där ställe vill jag ha med ;) Ska kika o de skickar varor :P

Glöggen, ja... har fyndat i mässing (har pippi på mässing) fina glas och kastrull (?) att använda ;)

Så fint du har - sitta och njuta på balkongen ;)

kramar/Olg@

Ett ögonblick sa...

Hej Annamaria!
TACK, för din söta hälsning i förra kommentaren, Du är så omtänksam.
Vilket underbart flaskställ!! Har Du provat Blossaglöggen? kaffe är visst årets smak och många säger att den är riktigt bra. Jag har ju min glöggpremiär den första advent, även om det suger redan nu;)) I år ska jag testa och göra en egen glögg, ett recept som fanns i GP för några år sedan och som för många blivit en tradition just för att den ska vara så god.
Din lilla julgransfot skulle jag också vilja ha;)...såå söt.
Nu kom dottern ner så nu ska vi äta frukost...;))

Ha en fin söndag!
kram lisamaja

Johanna Stålros sa...

Ingen annan än du får till det så fint vännen! Du är helt otrolig, ser så inbjudande ut- och flaskstället är toksnyggt! Varm Kram Johanna

Mys och hemtrevnad sa...

mmmmmmmmm vad fint du gjort...där vill jag gärna sitta och provsmaka med pepparkakor och ost....jag älskar hjortronglögg, om du inte smakat den så gör det. Tips:Jag brukar steka "rostebröd" i smör och pepparkakskryddor i en stekpanna och sen lägga på en bit blualp (mögelost fr wernerssonsost) och voila alla sinnen får njuta...Dela i tre längder för uteseendets skull vid servering...kramis semlan

Emmas vita drömmar ♥ sa...

Tack för underbara, fina och stämningsfulla foton! Nu känner jag hur inspirationen kommer smygande. =)

Kram kram

♥Gabriella ♥Hemma På Dunderbo♥ sa...

så gudomligt fint flaskställ och bedårande bilder som vanligt..
kram

Ingela sa...

Härliga bilder som gör en riktigt på Jul-humör!!

Mina Gouldsamadiner sa...

Vilka härliga bilder.Hade gärna suttit där och druckit glögg med dig i kandelaberns sken.Kul idé att ha glöggflaskor i det där stället =))
Kramiz.

Ett ögonblick sa...

Tack, snälla Du:)
Haha det var kul...
det vill till att passa ord och stavning när man skriver kommentarer...jag fick till nånting på en blogg som inte såg så trevligt ut, men jag lyckadees snabbt radera kommentaren så jag hoppas varken bloggägaren eller besökare hann se, mycket pinsamt.

Du får ha en fortsatt bra dag!
kram lisamaja

STENLYCKA sa...

Hej Vännen♥
Vilket vackert flaskställ, det är som gjort för glögg!
Nu måste jag handla upp mig med glögg, hänger inte riktigt med i svängarna sedan jag kom hem, tiden går så himla fort.
Det ser så mysigt ut hos dig med glögg och gin, så jag hade gärna slått mig ner en stund och provsmakat på din gin.Den har så läcker färg.
Önskar dig en fin fortsättning på söndagen, här tittar faktiskt några bleka solstrålar fram mellan molnen idag.
Kram Raina

Chubby Chieque sa...

Goddagen AM...

Så mysigt hemma hos dig nu. Ett riktigt franskt hem kan jag se.

Glögg kommer till varje svenskt hem nu och jag älskar döften. En riktig Julstämning.

Må så gott.

Kramar,
/chie

Photo by Maria sa...

Ett riktigt snyggt flaskställ.. Hoppas glöggen smakade bra..

Ha nu en fortsatt fin söndag..

Kram Mia

Magdalena sa...

vakre bilder og skjønn stemning! skal bli fint når "gløggtiden" er her!
klem og fin dag!
magny

Hemmavid sa...

Å, så fina bilder!

Flaskstället är underbart! SÅ fin färg och så härligt avnött...

Kramen jenny

Monica, Blogg Betongkrukan sa...

Hej,
Vilka härliga bilder!! Och jag kommer gärna på glögg... jag älskar glögg!! Så här hemma har vi också börjat glögga...

Önskar dig en skön söndag, kram Monica

Anette sa...

Halloj
Ja så mysigt som du har de där ute så är jag nästan på väg hi hi
Snyggt glöggställ du hittat :)
Ha en mysig kväll.
Kramen Anette

årstidens bästa sa...

Glöggtider.....fullkomligt underbart måste jag säga!

Hoppas helgen varit fin.
Kram
Linda

Patricia sa...

Ja du de där svamparna har jag ingen aning om vad det var men vi gick förbi dem .. hi hi.

Kram
Patricia

Malin's Hus sa...

Jag äääääälskar glögg! Jösses vad kommentarer du fått idag, tro det med ett sånt toppen inlägg :) må så gott vännen! Kraaaam

Lissboden sa...

Oj, vad smaskigt det ser ut hos dig idag. Det ska bli härligt med glöggtider igen. Tiden bara rusar på och snart är det dags.
Jättefint glöggställ och allt annat som du visar ser så ombonat och trivsamt ut.
Ha en fin vecka!
Kram/Maria

Vintage House sa...

Hej
Åh glögg så gott det är nu längtar man..
Härliga njutfulla bilder:)
kram
sandra

Thelma Louise sa...

kjempekos med gløgg i uterommet..) skulle ønske jeg hadde et sånt uterom.:))

herlige bilder som alltid hos deg..)

ha en fin ukestart..)

klem

Jenny sa...

Hej AnnaMaria!
mmm,vad gott med glögg! Vi har på kyrkogården och tände ljus igår kväll och det bjöds på glögg och pepparkakor i kyrkan, det brukar bli årets första glögg för oss:)


Vilken söt julgransfot!

Ha en trevlig kommande vecka!

Kraam Jenny

Sallys hus sa...

Men ååå vilka bilder!!
Vilken stämning...mmm nu blev man allt sugen på glögg o pepparkaka med brie...
flaskstället är så fint och färgen är underbar! Så mysigt med åpplet så där som ljuslykta..;)
Vi har varit ute hela dagen idag..jag hade ju tänkt hämta gran o tallris den här helgen....fniss...skulle ju vara ute i god tid...men vi kom aldrig så långt. Släpa grenar o kratta löv tog mycket längre tid än jag trodde....men å andra sidan är ju det gjort nu så då är det ju snart bara det roliga piffet kvar.
Kram o ha en härlig måndag!
katarina

Frida sa...

Mums, glögg, ost och pepparkakor, jag längtar till advent. Vilket fint flaskställ!
Kram Frida

hemma hos lilla mej sa...

Glöggtider är ju fullkomligt underbara tycker jag .Underbart flaskställ.Ja du får ju till det som en dröm.Hoppas att helgen varit skön och mysig .Kram Rita ♥

Hannis sa...

Du är makalös med dina fina bilder och arrangemang!
Så härlig känsla.

Och flaskstället var snyggt som 17!

Kram Hannis

Frøken Anker sa...

Hej min gode blog-ven
Laver du selv din gløgg?
Jeg har overvejet at lave snaps selv. dog drikker jeg det ikke selv. Men jeg så en artikel i det nye Jeanne d'Arc magasin. Og det så lækkert ud.

Hav en dejlig ny uge
Kram
Birgitte

Blommiga Rutan sa...

Vilket fint flaskställ!
Den glöggflaskan måste jag gå och titta om den finns på Systembolaget här, så jättefin etikett!
Fina, fina bilder som vanligt!

Önskar en trevlig vecka
Anncathrine

Uttan sa...

Så underbara bilder och inspirerande.

I dag ska Vi prova nya årsglöggen. Vi har förlovningsdag och firar lite.
Så nu har Jag dammat av glöggmuggarna.
Gjort lite mysigt vid spisen i köket.

En sån julgransfot hade jag när jag var liten och hade min julgran i på mitt rum....man kan ju undra vart den tog vägen??? och vem kunde ana att man skulle vilja ha den igen.

Ha det gott ♥

Kram!

Fånga dagen sa...

Nedrans vad sugen jag blev på glögg nu då. Älskar det där myset och lukten. Du visar så fina bilder att man inte kan bli annat än sugen förresten. Den där glöggställningen var ju bara så fin men de har ju mycket läckert på noll 54.
Ja det verkar ju onekligen som om du har intagit lite julstämning. :)
Ha en fin kväll nu
Kram Lena
Själv får jag kämpa på med min gamla dator då min nya har fått problem, kan inte ens ta mig in till förstasidan på den. Skitkul när hårddiskar krånglar.

Annie - Annalunda sa...

Ser jättefint och mysigt ut! Jag tror vi köpt samma flaska p g a etiketten... ;) Snyggt flaskställ! Rött är superfint!

Kram och nu lägger jag till dig i blogglistan så jag inte missar att komma hit :)

Kram Annie

Tre Tanter sa...

Hej, här kommer en ny blogg som heter tre tanter. Vi är tre vänner som skriver om våra minnen ifrån 50-70-talet. Det första handlar om Brigitte Bardot :) Hoppas du vill hälsa på hos oss. Din blog är så vacker, kram tant Brun

Solveig (Svingenslillehus) sa...

Ahhhhh noe såååå nydelig og stemningsfulle bilder!! Du er så flink med detaljer! Gleder meg til gløggtiden! KOS!!

Ha en fin ny dag i morgen!
Klemmer til deg!

Bitte sa...

Vilka underbart juliga och stämningsfulla bilder! Det ser så inbjudande ut där du har dukat upp glögg och annat. Nu blir jag nästan sugen på att köpa några flaskor också, jag har som tradition att vänta för länge med att köpa glögg så den är slutsåld när jag väl kommer till Systemet ;-). Vad fint det där mörkröda flaskstället var, det passar perfekt hos dig!

Vad spännande med din egengjorda gin, den ser riktigt god ut :-). Mina blickar föll sedan på osten, den ser också väldigt god ut... ;-).

Hoppas du får en fin vecka!

Många kramar
Bitte

Anonym sa...

Vilket superfint glögg ställ!!!
Ett sånt skulle jag vilja ha i huset. =o)
Får laga glöggen själv dock, för det är inget de säljer eller dricker här i NZ.
Kram

Elsa och Helena sa...

Hej AnnaMaria! Jag kommer gärna över på glögg i ditt fina uterum:) Det är så trevligt och inbjudande där. Ja tänk att julen närmar sig med stormsteg, svårt att förstå med den här varma hösten. Ha en fin vecka. KRAM Helena

Maria sa...

Tack jag kommer mer en gärna på glögg hos dig. Verkar riktigt mysigt. Du kan verkligen konsten att få till det. Kram Maria

Vita små hjärtan sa...

Hej Vännen!
Så mysiga bilder. Å glögg är ju så gott och stämningsfullt! Tack för dina fina ord hos mig ang. dotterns hus!
Ha en mysig tisdag. Jag ska ge mig till skogs tror jag och fylla på material :)
Kram Agnetha

Viola sa...

Jissis vad sugen jag blev..skulle behövas idag i det gråa, ska nu bege mig till skogen för att hämta mossa och smågranar, julpyntning står på schemat, ha en fin dag, kramen

Millygarden sa...

Härligt...särskilt efter en vecka i Grekland..nu är jag redo för julstök!
Söt julgransfot..har en likadan.


Kram Marina

frida sa...

shit pommes fritt vilket snyggt glöggställ. Och hur mysigt är det inte att sitta ute och surpla i sig go dricka

KKvinneblogger sa...

Her var det jo blitt nesten full jul allerede. Jeg pleier alltid å holde igjen helt til jeg får dårlig tid :)

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Vilka härliga bilder! Och flaskstället var jättesnyggt! Visst blir man lite småsugen på glögg nu. Kan behövas i det här gråa vädret som är just nu.
Kram
Marie

Vi i Villa Ville kulla sa...

Ja du är ENASTÅENDE till att hitta på att fota så underbara bilder !!!
Jag kommer på glöggfest på stört gud va mysigt du har gjort det!!!
Ha de BÄST!!!
Kram Lotta

EvaB sa...

Härligt med mysiga början-på-vinterninlägg!

Casa of Mia sa...

Mmmm glögg, så mysigt det ser ut.

Ninja sa...

Jag dricker glögg om jag blir bjuden...men helst dricker jag rödvin :)

Fröken Tindra sa...

Ser så mysigt ut! Fint ställ du har för flaskorna. Något litet glas med glögg blir det ju till jul men annars är det inget för mig får jag erkänna.
Ha en fin onsdag!
Kram!

kråke sa...

Ser underbart härligt ut:)) Flaskstället är ju urfint:))

Ha en fortsatt fin vecka...

kram kråke

MissMette sa...

Hej AnnaMaria :)
Så utrolig mange flotte og inspirerende bilder og innleggd du lager... En fryd for øyet å se ღ Og ja Gløgg må man ha, deilig og godt ღ Ønsker deg en fortsatt fin uke, klem fra Mette

Fågel Blå sa...

Åhh så vackra bilder som alltid här hos dej!!!
Hoppas din dag blir fin!
Kramar Kathrine

lisashus sa...

TAckar, tackar säjer jag! Det ser såååå härligt ut på din veranda!
Har du redan börjat med glöggen? Hur ska detta sluta!?:)
Fint ställ och fina flaskor och vilken fin julgransfot!
Önskar dej en fin onsdag!
Nu lägger jag till dej också i läslistan (förstås) och hoppas att du hänger kvar där! Lite trassel med denna!
Kramar
Lisa

Channal sa...

Mysigt...
Vi tjuvstartade med glögg i helgen! Ska köpa Blossas årsglögg 2011! Köper de varje år, lite kul! I år är det visst smak av mörkrostat kaffe!
Kram Anna

Country Hill sa...

Hej AnnaMaria, tack för dina alltid så goa kommentarer jag blir så glad.
Vilka underbara bilder med en försmak av julkänsla skulle gärna sitta där och njuta.
Ha det gott!
Kramar Lena

Ingmarie sa...

Människa du vet väl att det är så långt till jul???Haaa!!
Glögg från FBK????Var nästan övertygad om att de killarna drack helt andra saker som...VATTEN!

Allt gött till dig från Österlen

annashusidingtuna sa...

Hej!
Himla blogger...det här inlägget har jag missat fast jag har dig i min lista..hmf!!
Så mysigt och fint du har dukat upp, ser så inbjudande ut!!
Kram Anna

Vida sa...

oj oj oj vilken härlig läsning;) inspirerande och kanonfina bilder...vilken spännande tid vi har framför oss...njuter;o)

Vidakram

jessikan sa...

Vilka underbara bilder och underbar läsning! Jag fick en riktig pirr i magen av dina bilder. Tack!

Kram Jessika

Sallys hus sa...

Tack fina du för din gulliga kommentar..;)
Jovisst förstår du...jag utbildade mig till damskräddare i huvudstaden och fick hämta Gesällbrev i Blå Hallen. Sedan hade jag egen ateljé i 5 år då barnen var små..sedan öppnade jag butik med kläder o inredning. Att sy blir man verkligen inte rik på så det gick så långt att jag inte ens ville titta på symaskinen...nu börjar jag bli sugen igen....fast aldrig mer på beställning. Butiken började gå bra lagom då jag la ner..men som sagt ett beslut jag inte ångrat en sekund...;)
Vet du jag har just druckigt årets första glögg...blev så sugen efter ditt inlägg. Julskivorna har kommit fram också....;)
Kram o ha en fin kväll! Här ser vi på Arga Snickaren..;)
Katarina

Anki sa...

Tackar vännen jag kommer gärna på glöggparty hos dig, du är helt enastående på att piffa till det du!
Flaskstället är skitnyggt rent ut sagt...å säg till när du ska ha romfest...meee love, ja det går bra med gin med, hihi!

Sköt dig nu stumperumpan!
Kraaaam!

Maliva`s verden sa...

Nå må jeg til Sverige å kjøpe gløgg igjen. Dette så fristende ut..også har dere så mange å velge mellom;o)..Du er en tusenkunster til å lage stemning rundt deg AM.....Fantastiske innlegg...som ALLTID! Ha en fin dag! Klem fra din bloggvenn

Anonym sa...

Åhh vad glögg-fint du gjort:))

Ha en fin helg
Kram Maria