söndag 20 november 2011

SNART TÄNDER VI ADVENTSLJUS

Blev tre olika adventsljusstakar iår, det här är
den första som jag ska ha i köket.


Blev flaskor iår också, men klarglas istället för
gröna. Mörkröda rosetter av sammetsband.



En av flaskorna är en snögubbe, i den har det
varit julsnaps. Tyvärr hade vi bara en och nu
tror jag dom utgått.



Tvåan ska stå i hallen på isskåpet. Det är en
gammal kakform från Pia/Skogslyckan. Ett
horn och vita rosor har jag i den.



Trean står i vardagsrummet redan. Fyllde min
terrin från Socker Klaras med strösocker och
satte i ljus.



Idén fick jag hos Ida som har Socker Klaras.



Har en gammal almanacka jag inte visat, har
fått den av Bitte. Man får bläddra varsamt för
den är skör, gavs ut 1894.



Bokhandeln på omslaget fanns i Karlstad, huset
är tyvärr rivet nu. Därför är det extra roligt
och ha denna.
Trevlig söndag och vecka
Varm kram
AnnaMaria







97 kommentarer:

Praliner sa...

Åh, vad tjusiga ljusstakar! Gillar den med flaskor, så fint! Ha en härlig söndag! / Jackie

Tina sa...

Så fina du gjort!
Har inte grunnat färdigt hur mina ska se ut i år ännu..men den nöten knäcker jag förhoppningsvis snart!

Söndagskram

Med en doft av lavendel sa...

Hej
så fina ljustakarna blev, smart grej att ha socker iskålen för ljusen.
ha en fortsatt skön helg.
kram Annika

Livet och vardagen sa...

Hej AnnaMaria, vilka fina adventsstakar du har skapat, bra tips. Tack. Kram

Norregård sa...

Hej!!
Har du hela tre stycken!!
Här blir det en sån bakform som du har:))

Trevlig söndag Vännen!
Kram Malin

Uttan sa...

Så fint Du gjort.Jag ska börja lite smått i dag har Jag tänkt. Svårt att låta bli och så tar det ju lite tid att få till allt man vill göra.
Så fin almanacka den e gammal den.
Amos Hare är för söt alltså och vad man har tittat på Det susar i säven med flickorna när de var små.

Önskar Dej en fin Söndag.
Kram!

Vita små hjärtan sa...

God morgon!
Vad fina stakar du har fixat till!!! Ha en fin söndag, själv ska jag jobba!!!
Kram Agnetha

sylvia sa...

god morgen,
ja nå går det fort til advent,
nydelige adventstaker du har satt laget, likte alle sammen,
men å ååå for en flott almanakk,
ønsker deg en nydelig søndag,
her er fortsatt ikke snø å bare + grader, må si jeg er fornøyd med det.
klem fra
sylvia

Mys och hemtrevnad sa...

så fint du fixar och donar...nu kommer julkänslan smygande...kramis semlan

Photo by Maria sa...

Så fina adventsstakar du pysslat ihop.. Riktigt juligt..
men en tanke.. Tänk på att socker brinner lätt, bättre med salt som inte brinner lika lätt =)

Ha en fin söndag..

Kram Mia

Ingmarie sa...

Stort tack till dig!

PS Har beställt en massa julkort på alla dessa goa missar nu!


Kramen

Unknown sa...

Hej!
Tack för bra och snygga adventljusstakstips. Bara fantasin sätter gränser. Jag går och klurar på hur mina ska se ut.

Ha en fin söndag!
Kram Anna

Vitspets sa...

Vilka tjusiga Adventstakar du har pysslat ihop i år . Så söt den är den lilla almanacke Ha en fin söndag Kramar karina

lisashus sa...

Så fint du har fixat med adventsstakar! Alltid kul med lite annorlunda lösningar för ljusen!
Så kreativ du är!

Vilken gammal fin almanacka!
Önskar dej en härlig söndag!
Kram
Lisa

gamla skolan sa...

Så fina och annorlunda adventsljusstakar du har gjort !! Ska bli så mysigt med 1:a advent . Önskar dig en fin Söndag ! Kramar // Susanne ♥

Älskade pion sa...

Guuuud va många fina adventsljusstakar du har,och vilken underbart fin gammal kalender.Ha en skön dag vännen.Kram Ulrika

Emmas vita drömmar ♥ sa...

Så fina och annorlunda adventsljusstakar du har fixat. Kul att ha en sådan kreativitet som du har och se möjligheter överallt. =)

kram kram

Unknown sa...

Vilka fina adventsstakar du har gjort iordning. Kul med lite annorluna. Här hemma blir det oftast en klassisk med mossa.
Almanackan var riktigt charmig med sin höga ålder, tänk att det ändå finns så väl bevarade saker i papper.
Ha de gott, kramm Ing-Britt

Vitt hus med svarta knutar sa...

Så vackra och kreativa adventsljusstakar! Många fina idéer du bjuder på och stämningsfulla bilder...Skåpet i hallen är helt fantastiskt vackert!!! Nej nu måste jag sätta fart...=)

Önskar dig en underbar söndag!
Kram, kram,
Regina

Millygarden sa...

åh såm fina bilder...till och med jag börjar få julkänslor som inte ritktigt velat släppa till ännu.


önskar dig en skön Söndag!
Kram Marina

Draffin Bears sa...

Dear Anna Maria,

Love all the pretty red and white, by candlelight.
Also how lovely that you got the old diary from 1894 - so long ago!

Happy Sunday
Hugs
Carolyn

årstidens bästa sa...

Hallå där....

Så många fina ljusstakar...
Ha en fin Söndag.

Kram
Linda

G:a Affären sa...

Tre stycken och så helt olika, jag gillar dem alla! Så kreativ du är och skönt att de står färdiga inför advent.
Önskar dig en fortsatt skön söndag.
Kramar
/Cia

Anonym sa...

Lovely ribbons! Beautiful pics preparing Christmas time!!

kisses,
Cristina

Fågel Blå sa...

Gomiddag!
Du har gjort det så mysigt i varje vrå!!!
Jag bara sitter här och myser när jag tittar på din a bilder!!!!
Tänk vissa bloggar har en mysig stämning och din hör till dom !!!
Ha en fin Söndag!
Här pysslas det för fullt
(Ler)
Kramar Kathrine

Ett ögonblick sa...

Vilket härligt inlägg!!! vackra saker som gör gott för själen... spiran framför glasflaskljusstaken ser underbar ut. Läckra tips på adventsljusstakar... och strösocker var ju en jättebra idé! den kommer jag att använda till min kakburk som jag ska ha som adventstake i år.
När jag ser lilla almanackan, kommer jag på att jag hittade ett helt gäng av den typen hos pappa... måste leta fram dem igen.

Här sitter jag idag mitt i skräpet i solskenet och tittar på allt damm...men det får vara så, inte mycket att göra åt när det ska bli fint så småningom. Ska man inte lida lite pin då??;))

Hoppas Du får en härlig söndag!
kram lisamaja

Solveig (Svingenslillehus) sa...

God morgen :) herlig flott... ja nå nærmer adventen seg med stormskritt... er så koselig ei tid dette! Herlig adventsstake du har der, og lekker terrin! Ha en fin dag! Klemmer

Lappeline ♥ sa...

Så flotte forskjellige lysestaker du har....fikk en ide jeg nå.....
Ønsker deg en fin søndag

Klem til deg

Hemmavid sa...

hejsan!

Så fina adventljusstakar du har gjort! Jag gillar verkligen den i bakformen!

Jag ska också börja fixa i ordning lite i veckan så att de står klara till nästa helg!

Ha en fin söndag!
Kramen Jenny

Malin's Hus sa...

Hej goding! Vilka vackra bilder, och vilka bra idéer! Kul med sockret. Hoppas allt e bra massa lata söndags kramar från mig.

It's me sa...

What a lovely and nice ideas !!!...enjoy a happy sunday darling....love from me...xxx...

hemma hos lilla mej sa...

Bara så fina adventsljusstakar.Kanonfina.Gillade den med socker i ja du är så himla kreativ vännen.Ha en skön söndag och en bra start på nya veckan.Kram Rita ♥

Johanna Stålros sa...

Du har ju gjort små underverk, men tycker att det är lite orättvist att du har så många och jag inte en endaste;) Underbar gammal almenacka du satt klorna i oxå. Kram kram

♥Gabriella ♥Hemma På Dunderbo♥ sa...

så fina ljusstakar du fixat till♥
ha det så ♥-ligt gott
kram

annashusidingtuna sa...

Hej!
Så fina adventsljusstakar du har gjort!!! Här har det också blivit 3 olika, får se om det blir ngn mer om jag hinner...
Är det gamla domushuset som brann på omslaget?
Kram kram Anna

Sjabbig men chic sa...

Men vilken söt snögubbe!
Och idén med terrinen är ju kanon.
Ha en underbar söndag min sköna!

Kram Lisa

Monica, Blogg Betongkrukan sa...

Hej,
vad du fixat inför advent! Jag har inte ännu rotat fram jullådorna... men jag tror det blir mina små betongkrukor som får bära adventsljusen i år också.

Önskar dig en skön söndag!
Hälsningar monica

Lyckoslanten sa...

Inspirerande! Så väl förberedd du är! Vackert dessutom! Vilken värdefull almanacka du har! ♥

Så Vitt Jag Vet sa...

Helt underbart charmiga adventsstakar du har !
Kraam
Sanne

Anna sa...

Vilka fina adventsljusstakar! Roligt att få vara kreativ och tänka till! Själv har jag gjort en av 4 st klotformade ljus och zinksiffror!

Kramen!

Änglarnas hus sa...

Hallojsan!

ja nu är det ljuvliga tider..och att få fixa och dona inför advent och jul!
Adventsljustake i flaskor hade jag förra året och skall nog ha någon variant även i år..din snögubbeflaska var urcharmig!!

Idéen med terrinen med socker i var helt underbar..den kommer jag nog allt "sno".. ;)

ha en skön söndagskväll!! Kram Sanne

helle sa...

Skønne ideer her hos dig, som altid AnnaMaria! Tror jeg vil kopiere ideen med nogle forskellige og anderledes adventsarrangementer rundt omkring i huset. Husker ikke glasflaskerne fra sidste år, men det ser meget smukt og enkelt ud synes jeg.
Håber Blogger har restitueret sig inden vores næste indlæg!

Mange kram til dig,
Helle

Vi i Villa Ville kulla sa...

Åååååå vilka fina adventsljusstakar du har gjort!!!
Vilket bra tips att ha strösocker för att hålla ljusen på plats det ska jag ta efter!!!Hjärtat <3 är helt ljuvligt och passar bra till den gamla almanackan!!!
Kram Lotta

CARINA sa...

Vad mysigt de enkla är ju de vackraste

Blommiga Rutan sa...

Vilka jättejättefina adventsljusstakar du gjort!
Blir så inspirerad av att titta in på din fina blogg!

Ha en skön kväll och en bra vecka
önskar
Anncathrine

Hulda sa...

Min favoritt er lysene i sinkformen. Så veldig fint ut. Enkelt og fint. Gode tips du gir oss her. Bildene er inspirerende og flotte. :)

Hannis sa...

Jag som inte hade någon julinspiration fick det nu!!
Hade först tänkt strunta i adventsljusstakar men nu fick jag andra tankar=))
Jättefina allihopa!

Kram Hannis

Casa of Mia sa...

Åh så fina ljusstakar, jättefint

Kristina sa...

Vilka vackra adventsljustakar! Gillar dom allihopa! Men vad smart med sockret! Här har jag stått och petat ner ljusen i min terrin med mossa och klurat efter en smart lösning. Och den hade du!
Så fint med sammetsbanden!
Kram Kristina

Vintage House sa...

Hej
så fina du har gjort jag har mina klara i huvudet nu ska bli verkligen till veckan...
ha nu en mysig kväll
kram
sandra

Designe sa...

Så fint du har gjort! enkelt och fint med stearinljusen i terrinen! Gillar din nya header! I den vänstra bilden ser det ut som om prinsessan på ärten varit framme!:)
Kram

Designe sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Fröken Tindra sa...

Jag har missat mycket fint hos dig! Får inte tiden att räcka till riktigt. Söt hare och häftigt hjärta!
Dina adventsljusstakar är jättefina. Kul med nya idéer. Julsnapsflaskan är för söt. Synd att de utgått.
Ha en fin vecka!
Kram!

Lilla Majken sa...

Så fina adventsljusstakar du har gjort. Hade tänkt att göra mina i helgen, men tiden räckte inte till.

Ha det fint! Kramar Therese

liven sa...

Koselige adventslysestaker!!
Så mye som kan brukes :o)
En nydelig gammel bok du har fått.....behandles med varsamhet :o)

ha en fin ny uke AnnaMaria...og takk for dine alltid så koselige kommentarer :o)
Klem fra meg!!

SNOWWHITE-SUSSIE sa...

Gokväll Men oj va fint du gjort med dina olika uppsättningar ljusstakar överallt...Gillar ditt Isskåp har ett sånt stående i källarn som är svagt rosa... Kram sussie

Margareta sa...

Så fina ljusarrangemang.Flaskorna ser så ljuvliga ut med sina fina band.
En kakform blir det nog här också,mysigt att ha i köket.
F.ö så gillar jag alla tre.
Njuter av alla dina bilder..

ha en fin vecka!
kram Margareta

Rapport till Vänfors sa...

Flaskorna med röda band är super i sin enkelhet. Sånt gillar jag:)

Kram Annika

Livet på Vestergård sa...

Så vackert! Jag får riktigt julstämning när jag ser dina bilder :)
Kram Kicki

jessikan sa...

Tack! Vad glad jag blir att du tycker "grisfotona" var kul.
Jag blev så taggad och tyckte det var så himla kul att vi ska ge oss ut och julfota i stallarna en kväll.

Kramen!

Marita sa...

Vad fint du har gjort! Roliga härliga ideér! Själv har jag inte hunnit fixa till mina adventsstakar ännu....får se hur de blir i år....
kram,Marita

Hjem Kära Hjem/ Anna sa...

Flotta, fina o kreativa ljusstakar du har ordnat!! Min blir densamma som förra året, tror jag. Kanske lite annat pynt på bara!! ha en fin vecka, Klem Anna

Frøken Anker sa...

Hej AnnaMaria

Hvor er det nogle smukke billeder, du viser. Flasken med - var det en snemand? - er bare så yndig.
Er du mest til den traditionelle jul med røde bånd?

Hav en dejlig ny uge

kram
Birgitte

Snäckskalsdalen. sa...

Så fint du har gjort och speciellt förtjust blev jag i att det var just sammetsband. Jag får dra iväg och skaffa det och ta efter, det gav ett så mjukt och fint intryck.
Agnetakram

Maria sa...

Så stämningsfullt och fint. Otroligt kul flaska...den med snögubben. Att sätta ljus i strösocker var en kanon ide. Kram Maria

Njut Av Livets Goda Ting sa...

Hej AnnaMaria.
Inte klokt vad tiden går fort, har inte fixat iording minadventsljusstake än, det blir nog bara en :) men jag vet på ett ungefär hur den ska se ut, tror jag :)
Dina är underbara, såklart! som allt annat.
Ha en fin måndag.
Kram
Jessica

tinajo sa...

Ser så trevligt & mysigt ut! :-)

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Så fina adventsstakar du gjort i ordning. Kul med sockret i... dte tror jag att jag ska prova.
Jag har inte börjat göra i ordning någon ännu. Jag hoppas att jag hinner i veckan.
kram
Marie

Hanna sa...

Så många fina adventsljusstakar. Jag gillade verkligen den i flaskorna.
Kram
Hanna

helle sa...

Tak for advarslen med hensyn til sukker og brandfare, uf nej vi skal absolut inte have nogen ildebrand! Vi skal hygge skal vi!

November-kram fra Helle

frida sa...

Vad härligt med många ljus!! Jag gillar idéen med sockret =)

Cajsas Rum - Trottinglady sa...

Men va´kul att se dina adventsljus. Undrar just hur jag ska ha det......
Hur har Du fixat det i kakformen`så att ljusen står?????
Ha det!
Från mig i norr som inte än har ngn snö.
Carin

Sallys hus sa...

Hej fina AnnaMaria!

Å vilka fina adventsljusstakar du har!
Jag har inte gjort i ordning mina än..har inte kunnat bestämma mig för hur många och vilka det ska bli i år...;) Den med flaskorna tycker jag extra mycket om. Den varianten har jag inte sett förut.
Vilka fina dörrar du budade hem och vilken underbar butik du visar bilder från. Dit måste jag absolut åka någon gång.
Kram o ha en mysig tisdag!
Katarina

Drömmen om Villa Grönskog sa...

Hej AnnaMaria!
Massa inspiration bjuder du på.
Fina adventljusstakar.Det är ju roligt med nya varianter för varje år.
Min är på g, men inte klar än.
Önskar dej en finfin dag.
Kram Anette

Fånga dagen sa...

Hej tjejen!
Vilka bra idéer du, så fint med både terrin och flaskor. Kanske man skulle ta och fundera lite här också.
Och almanackan är ju bara så läcker, men ack så skört, får vara rädd om den.
Ha en riktigt skön dag nu
Kram Lena

barbrok sa...

Oj, vilken massa kommentarer du fått!! Avundsjuk! Men inte konstigt då du alltid har så fina och kreativa idéer att visa upp! Mycket fint med små medel!
Kram

Thelma Louise sa...

så vakkert..)) gleder meg..))

klem fra et grått Oslo.))

Jenny sa...

Kul med lite annat än de vanliga :) Jag har inte bestämt än vad jag ska ha, det blir nog en med blockljus i köket för där tänder vi oftast så det går hårt åt ljusen :)

Kram,
Jenny

Jenny sa...

Kul med lite annat än de vanliga :) Jag har inte bestämt än vad jag ska ha, det blir nog en med blockljus i köket för där tänder vi oftast så det går hårt åt ljusen :)

Kram,
Jenny

Patricia sa...

Du är så påhittig, roligt med lite olika och fina egengjorda advents-ljusstakar.

Wow vilken härlig gammal almanacka .. kul att komma över en sån .. =)

Må så gott!
Kram Patricia

Jenny sa...

Vad fint Anna-Maria!

Ditt isskåp är så vackert oxå,tröttnar du på det kan det få flytta hem till mig;)

Ha det gott,

Kraam Jenny

OlgaA sa...

Fina!! Jag ska ha i år Advenljusstake med flaskor jag med :P

Så fina de andra var!! Och almanacka!!! Så fina ting!!

Ha det fint/Kram Olg@

katha´s kortmakeri sa...

Så härlig stakar du redan hunnit fixa till. Jag gillar den med horn i skulle nog passa här hemma. Bland jägarna!!!
Å hjärtat är så gulligt att fylla med de som passar bäst.

Kram Katha

katha´s kortmakeri sa...

Så härlig stakar du redan hunnit fixa till. Jag gillar den med horn i skulle nog passa här hemma. Bland jägarna!!!
Å hjärtat är så gulligt att fylla med de som passar bäst.

Kram Katha

katha´s kortmakeri sa...

Så härlig stakar du redan hunnit fixa till. Jag gillar den med horn i skulle nog passa här hemma. Bland jägarna!!!
Å hjärtat är så gulligt att fylla med de som passar bäst.

Kram Katha

Sofia sa...

Hejsan, första gången jag kikar in här.... Vilka underbara tips på advents-ljusstakar!!! Blir jätte inspirerad..... om du vill ha lite jul-inspiration tillbaka, titta in till mig. Du får ha en bra kväll, kram Sofia

KKvinneblogger sa...

Tusen takk for nydelige inspirasjonsbilder :)

Anonym sa...

Gillar oxå att skapa nya adventsarrangemang och det blev jätteläckert med dina flaskor, likaså de andra två :) ha en skön kväll, kram

Livet på landet sa...

Tack för din kommentar..men vi har rivit den inbyggda altanen (inte byggt), där ska det nu byggas större kök, sovrum & groventre:)

Kram Helena

Bitte sa...

Vilken julstämning jag hamnade i när jag kikade in hos dig :-). Din nya header är så vacker med de röda detaljerna, tänk att det snart är första advent! Jag har inte riktigt fattat det än :-).

Vilka vackra ljusstakar du har, vilken kanonidé att hälla socker i terrinen och sedan sticka ner ljusen. Det hade jag aldrig kommit på! Nu får ju terrinen ännu ett användningsområde också :-)

Jag tycker så mycket om det ljusa och nötta hos dig tillsammans med alla röda detaljer, det blir en sån vacker kontrast!

Vad roligt att du visade almanackan! :-) Vad synd på ett sånt vackert hus, men här i stan har de rivit flera gamla vackra träslott också. Ett av de vackraste brann tyvärr ner på åttiotalet, så där kan jag inte skylla på kommungubbarna i alla fall ;-). Tack också gulliga du för att du länkade till mig :-).

Många kramar
Bitte

Lissboden sa...

Hej AnnaMaria!
Jag trodde att jag redan skrivit en kommentar här hos dig men det blev tydligen inte av häromdagen men det är desto fler som har gjort det:)) Du är så duktig på att få till det och vad fina dina advenstljusstakar blev. Vilken fantasi du har:))
Det ska bli mysigt att få tända advenstsljus snart.
Jag önskar dig en fortsatt fin vecka!
Kram/Maria

Vform sa...

Vilken inspirationsblogg jag ramlade in på!
Tack för det ;)
"Snönubbe" flaskan säljs även i år på TaxFree färjan mellan Finland och Sverige :O)
Finfin förtsättning på förberedelserna!
Hälsn. fr Finland

Elsa och Helena sa...

Hej AnnaMaria, vilken super idè med flaskorna och så fint med röda band runtom. Nu rusar tiden fram till Advent...det är så mysigt när det lyser från alla fönstren på kvällarna:)

Trevlig Lill Lördag...KRAMAR

Tinas bo sa...

Så underbart vackert!!
Härlig ide' med socker i terrinen, ser ljuvligt ut!!
Dina flaskor är oxå underbara!!

Kram Tina

Anne på landet sa...

:o)
Jeg kljenner meg litt dobbel..
Jeg har et innlegg der jeg forteller at rødt er en farge som kan stresse meg..
Allikevel så elsker jeg å komme inn til deg og alle dine røde innslag, hihi :o)

Du gjør det så vakkert Anna Maria, det er noe med dine sammensetniger som tiltaler med så..!

Takk for titten og klem fra meg:o)

Anonym sa...

Vilka fiffiga idéer du har till advents ljusstakar! Jag som letat och letat... =o)
Tusen takc för kommentarer inne hos mig och kul att du tyckte om mina videos.
Kram

Landliggeren sa...

Det må være jordens nemmeste adventskrans. Lige en ide efter mit hovede :-)

Ha´en god aften
Birgitte