söndag 24 augusti 2014

GOTT AV PLOMMON

 I vår trädgård finns fyra körsbärsträd och ett
päronträd.

 Så äpplen och plommon har jag köpt.

 I början av sommaren när det var så varmt gick/
sprang jag tidigt varje morgon. Sen har jag lyckats
gå upp i vikt, det var inte så svårt! Så nu är det 2:5
som gäller istället för 5:2, 5 dagar med koll och 2 friare.
Ekologiska mandlar till fika.....

 Eller en frukt.

 Här har jag blandat plommon och fikon, ringlat
över lite citronolja och honung.

 Steker i ugnen och har på en skiva bröd med lite
brie till. Det är bara på helgen jag äter bröd.

 Och så var det ju fredag med mindre koll, då blir
det ett gott rödvin till också.

Här blev det skarpt vattenläge på flera håll, en efter
en av vägarna till stan har förstörts av forsande vatten.
Läget är bättre nu, för det har inte regnat så mycket.
Nu håller vi tummarna att det är färdigregnat och alla
dammar håller.
Kram och hej
AnnaMaria





54 kommentarer:

Blommiga Rutan sa...

God morgon!

Härliga höstfärger på dina bilder.
Är det nejlikor i vasen? Underbar färg.
Jaa du, att gå upp i vikt på sommaren är inte svårt! Tyvärr inte alls lika lätt att bli av med dom där kilona som kom så lätt och snabbt!
Den ser verkligen god ut din smörgås, vacker också!
Så härligt med så mycket fruktträd. Vi har ju en gammal tomt så här fanns också fruktträd men äppelträdet blåste ner för några år sedan när det var stormigt . Päronträdet var ruttet så det var vi tvungna att ta ner för några år sedan. I år ser körsbärsträdet ut att ha drabbats av någon sjukdom, bären är fula och bladen är bruna och ramlar av. Tråkigt.
Fina kläder du har på bilderna, vackra färger, du passar så bra i trädgården! Ser ut som ett reportage från Lantliv!
Du är så duktig på att arrangera vackra bilder. Alltid lika roligt att kika in här på bloggen!
Önskar dig en skön söndag och en bra vecka.

Kramar Anncathrine

Anonym sa...

Åh,så underbara foto....
Ja,såklart håller jag tummarna för att det inte ska regna på lääänge/Söndagkram fina du!

Hannis sa...

Plommon och fikon...så gott!
Vackra mjuka bilder.

Hoppas att det inte kommer mera vatten nu.
Har sett bilder i tidningen, hemskt.

Kram Hannis

House and Garden by Bia sa...

åhhh va gott det ser ut. Nu är det så att jag älskar plommon ;))Jag tänker inte ställa mej på vågen när jag flyttar hem till stan,haha..Som tur är har jag lätt att gå ner i vikt, så jag får väl börja träna lite i höst och äta bättre än nu i sommar. Så fina bilder du har tagit också ;))Nu ska jag iväg till loppisen igen, i går gick det så där...hoppas på att få sälja lite till idag.
Kram till dej fina bloggvän.
Bia

helle sa...

Motionen er rigtig vigtig i forbindelse med vægttab, og kombineret med fastekure f.ex 5:2 (eller 2:5) går det virkeligt stærkt, så held og lykke med det. Jeg selv får hverken motioneret eller fastet, og har derfor taget 10 kg. på efter min kaloriereducerende kur sidste år. Skammer mig!!
Det gælder om at være god ved sig selv på spisedage, lækker anretning du får!

Kram Helle:-

Cat sa...

Men gud så gott det där såg ut :-)
Det var en fasligt tuff diet du gett dig in på, hua det skulle inte min karaktär klara av :o
Ha de gott. Kram, Catarina

Ett ögonblick sa...

Godmorgon!!
Vilka härligt lite höstiga bilder, underbara färger!!
Ja, nog stramar det lite mer, här och var så här efter sommaren än innan, helt klart. Hoppas det försvinner med fler promenader... för dieter eller liknande har jag faktiskt aldrig följt, har definitivt vare sig disciplin eller tålamod. Bröd äter jag aldrig men det beror på att jag inte gillar bröd längre. Men det brödet du visar, ser väldigt gott ut, kanske ska börja baka bröd istället. Vad var det dom sa förut 7-8 skivor...?
Lyckost dig som har en massa fruktträd!! Hos oss vill dom inte riktigt växa...någon sa att vi har berget ganska grunt i trädgården, därför växer inte fruktträden, kanske är det så...
...det där fruktfatet såg himla gott ut, så helt plötsligt blev jag väldigt sugen på frukt, bröd och ost:))

Ska hålla tummen för att det slutar regna hos er nu!!

kramar lisa

Hos Jorunn sa...

Nå fikk jeg sååå lyst på plommer, fiken og ikke minst et stykke av det brødet som ser veldig godt ut:)Så heldig du er som har frukttrær, det savner jeg i hagen vår. Det er aldri vanskelig å gå opp i vekt, det kjenner jeg godt til..hehe.. Hos meg har vekten stått stille i hele sommer, ikke gått opp, men heller ikke gått ned. Nå får vi snart en hund i huset igjen og da blir det straks mye mer mosjon så jeg tror de siste kiloene vil forsvinne i løpet av vinteren.

Herlig header som alltid hos deg!

Ha en fin søndag, AnnaMaria og jeg krysser fingre for at det ikke blir for mye regn hos dere.

Klem Jorunn

lisashus sa...

Vilken härlig fruktkorg och så gott det är med frukt! Nu kan man verkligen frossa! Både plommon och körsbär har fått nån slags ohyra i sommar - något kletigt på blad och frukt...trist!

Själv kör jag 5:2 sedan ett år och har gått ner en hel del - det funkar för mej.
Sommaren vill gärna bli en tid då man "unnar sej" mer än vanligt! :). Vilka frestande bilder du visar!
Lycka till!
Kramar
Lisa

Sabelhagens Olivlund sa...

Vilken god smörgås, färska fikon är ljuvligt. Det där med vikten är svårt, jag promenerar och försöker äta mindre portioner mat. Men inte går det fort nedåt.
Lycka till med 5:2.
Ha en fin vecka
Kram Maria

Ett ögonblick sa...

Hej igen:)
jag önskar att jag kunde säga att jag inte äter vitt socker, men men det är väl där min last ligger... som du vet så är jag svag för mjuka kakor... kakor med choklad, nougat, marsipan, mandelmassa, nötter, mandlar gärna ett täcke av frosting eller glasyr eller en god kräm på smör,grädde,socker,choklad... du förstår... det är en last. Vad vore livet utan ett kakbit?? för mig är en kakbit, som en cigarr eller glas whisky, för maken. Jag kan inte säga att jag vräker, men en liten bit kaka om dagen, det måste jag ha;)) ...och så får jag promenera mera;)
(en hemlighet om mig)

kram lisa

It's me sa...

Autumn is coming.....so Sad summer is almost over....lovely sunday Darling......love Ria...x!

Rost och rädisor sa...

11.47 räddar jag mig från en störtskur in på hemmakontoret och hamnar snabbt hos dig. Magen kurrar och alla dessa läckerheter dukas upp. Jag tror jag svimmar! Slukar dina läckra bilder med ögonen och hallucinerar de ljuvligaste fruktmogna dofter.
+ för matchning tights - plommon : )
Varma kramen
Anette

Anne på landet sa...

Mmmmmm, deilige stemningsbilder fra deg!
Nesten så jeg kjenner smaken av plommene.
I år var det svært lite plommer hos oss dessverre.

Fine sensommer dager ønsker jeg deg Anna Maria!
Klem fra Anne

MINA TVÅ HEM sa...

Dom flesta är säkert i samma situation.
Men på sommaren måste man nog få njuta av den goda maten som trollas fram på grillen och ett glas vitt eller rött hör bara till.
Men när hösten kommer så börjar nog det kritiska och man måste börja tänka lite hälsosammare.
Men en eller två dar i veckan kan man unna sej något gott.
Ha en skön söndag!
Kram, Monica från MINA TVÅ HEM

Loppisälskare sa...

Sååå läckra höstbilder...vill ju inte ha eller inse att det lutar åt höst nu...men dina bilder kan man ju bara inte annat än älska...
/RosMarie

Vitt hus med svarta knutar sa...

Så gott det ser ut! Ja du det där med kilona som är så efterhängsna... Härliga färger i din trädgård, på bilderna och i din header!
Kram,
Regina

Unknown sa...

Nå er det åpne sluser her så glad jeg er inne akkurat nå :)

Så vakre bilder og nydelige farger:) vakkert vakkert !

Her burde det være minst 2:5 - men det er jo alltid noe- det er det som er det vanskelige og komme seg i det moduset med å være flink- det tar noen dager det. Så er det en kake som skal bakes- får besøk osv...Men klart det er unnskyldninger !

Jeg skal prøve å hive meg med på dine tanker !

Ønsker deg en fin uke


Klemmer fra Monica

Fågel Blå sa...

Underbara bilder s0m alltid och så fin färg på Nejlikorna, love it!
Ja du det är lätt hänt att men går upp i vikt, för mycket god mat och för lite motion, man får verkligen ha karraktär, jag äter en allsidig kost och håller mej mest till kravmärkt mat och frukt, och jag håller min vikt bra,
jag går snabba promenader varje dag minst 40 minuter, och det känns bra för mej, Hemlagad mat och försöker hålla igen på snabba kolhydrader.
Ja det funkar för mej,
Och viist unnar jag mej nåt sött ibland, annars är inte Livet värt att leva om man aldrig får unna sej nåt,
men i lagom mängder, inte varje dag, men nåd dag i veckan,
Härligt inlägg från dej,
Kramar Kathrine

Bitte sa...

Vilka underbara höstfärger och så gott det ser ut! Det låter väldans gott med fruktblandningen och så brie till ;-). För att inte tala om ett glas vin till det :-).

Ja, de där semesterkilona är inte roliga att bli av med. Jag lyckades gå ner förra veckan då jag var ute på långa promenader flera gånger om dan, men nu har jag inte promenerat sedan i torsdags på grund av regnet och jag känner redan hur de förlorade kilona har återvänt.

Vad läskigt med de översvämningar som har varit nära er, hoppas regnet förflyttar sig någon annanstans nu!

Många kramar
Bitte

Anna sa...

Håller med om att dina bilder är underbart fina ! Fikon som är så gott både som frukt / dessert är lite mer matigt till ost och bröd , lovely ! Vi är fler som kämpar m trivsel , märkte tydligt att ngt hände när jag passerade 40 ...:( trist men sant ...men lite gott får man allt unna sig ändå !
Kram Anna

Pondside sa...

I'm sorry to read about the flooding in your area. Here we have only had rain once since the beginning of June. It is unlikely to rain much before October,and then we will have rain all winter long.
We have plums, pears, cherries and apples in our small orchard. The birds ate all the cherries and the deer are enjoying the apples, but i have been able to save some of the plums for us - and the apples highest on the trees will be for us too!

promenader på landet sa...

Hej Anna-Maria! Vad gott med plommon och dina fina bilder ser så läskande ut! Visst är det lätt att gå upp i vikt och helst på sommaren,lycka till nu med 2:5. Kram från vännen Maria

HWIT BLOGG sa...

Du plockar plommon och jag hallon! Ja det är ju lika gott, jag älskar plommon...för att inte tala om plommonmarmelad till en god ost, mums!
Oj, ja nog har midjemåttet ökat denna sommar, lite motion och mycket god mat, ja ja, det finns värre problem och man får väl dra in lite i veckorna och börja med mer grönsaker!
Jättefina bilder du visar...
Varm kram,
Titti

June J. Larsson sa...

Nydelig mat og nydelige farger! Fikk skikkelig høst-følelse jeg nå! :) Jeg har sett på svenske nyheter at det har vært særdeles regnvått i store deler av landet, og jeg forstår at du holder til i et av de områdene som er hardt rammet? Håper virkelig det er slutt på det voldsomme regnværet hos dere nå da!
Uansett må man vel forvente litt høstregn... tvi tvi!

Klem fra June
Nostalgi & Skriverier

Vardag och flärd sa...

Det är märkligt hur kroppen kan få så stora former! Tycker att jag äter ganska så vettigt, motionen är det däremot knapert med, långa arbetsdagar och sen är orken slut. Blir du bra i din fot kan du börja motionera igen.
Härliga bilder visar du, får en go höstkänsla. Här störtregnar det av och till fortfarande och det kommer säkert mer.
Ha en fin, ny vecka!
Kramar Eva

Anonym sa...

Vilka härligt höstliga bilder så vackra. I dag har vi i skåneland bjudits en ljuvlig söndag och jag har strosat i skogen över stock och sten, en lisa för knoppen och kroppen. Kram Åse

anettan sa...

Vilka härliga bilder du bjuder på. Lycka till med din 2:5 eller 5:2 :) Kram Anette

Home Bohemia sa...

Åhh så gott med plommon:)
Vart ska ni i Nora? Jag har bott där i 14 år men är uppvuxen i Örebro. Det är mer mina barn som vuxit upp där. Nu bor jag sedan 5 år i Örebro igen:) Om du är vid torget i Nora vid Diversehandeln...så bodde jag de sista åren i en lägenhet i huset i andra ändan av den längan (pizzeria i botten). Högst upp på hörnet finns ett litet torn med fönstergluggar. Det var mina barns rum. Tre sovrum med fönstergluggar vid golvet. Mitt sovrum låg på sidan med utsikt mot Göthlinska gården, veteranjärnvägen och sjön lite från sidan. Från mitt sovrum fanns en dörr till en takterass uppe vid takåsen. Kök och vardagsrum låg en trappa ner. En så fin lägenhet men egentligen var för dyr för mig (var nyskild då). Ha det fint i fina Nora.Jag har ett gammalt inlägg därifrån som går under rubriken "I mitt hjärta" om jag inte minns fel. Det säger allt eller hur:) Kram Maria

Frida sa...

Vilka vackra färger i ditt inlägg :) Plommon kan man göra mycket gott av eller bara äta dem som de är. Jag vet hur de tär med vikten. Jag har också pendlat fram och tillbaka de senaste tre åren. Förra året lyckades jag gå ner tre kilo. Men dem gick jag upp igen i vintras. Nu har jag lyckats gå ner ett kg igen. Det är väl ngt med åldern. Jag gör som du äter mer kontrollerat i veckan och på helgen kan jag unna mig lite mer. Men inga stora mängder. Det har funkat förr så det ska väl funka igen. Så det har regnat så mkt hos er? Skönt att läget börjar stabilisera sig lite mer.
Ha en bra vecka AnnaMaria :)
Kramar Frida

Meta sa...

Så läcker det ser ut med frukterna i korgen. Här blir det att köpa med för det blir inget ännu på mina små träd.Kanske jag får av någon granne de har mycket här på vissa lotter.
Den där kavajen gillar jag skarpt.
Ha en skön och vattenfri vecka nu det lät ju inget vidare för er.
Kram Meta

Margareta sa...

Så härliga bilder på frukt och blommor och Dig.
Och detta med vikten....tänk att det ska vara så lätt att gå upp...
Men nu får man passa på att ta del av frukterna som finns och försöka minska på annat.(Idag har jag ätit både pannacotta och kakor och tårta)
Hoppas regnet har gjort sitt nu.Som det kan ställa till.
Just nu hör jag åska och regnet smattrar mot rutan.

Kram Margareta

Annas röda stol sa...

Härliga höstbilder! Åh fikon som är så gott :) Kram Anna

Unknown sa...

Hej AnnaMaria!
Vilka underbara bilder du bjuder på, älskar ditt sätt att fotografera.
Så gott med plommon, mamma hade ett plommonträd med de godaste röda frukter med det fick någon sjuka och dog för några år sedan ;(. Själv är jag så himla getingrädd och gillar inte att plocka fallfrukt som blivit getingmat.
Din limpa ser ut som mitt favoritbröd de har på ica här ibland, stenugnsbakad fruktlimpa kallas den här. Har du bakat det själv och isf får man be om recept.
Ha de gott, kram Ing-Britt

Draffin Bears sa...

Dear Anna Maria,

Love all the wonderful fruit, with the bread cheese and wine looks like a real feast.
Happy new week
hugs
Carolyn

Jennys Vita Villervalla sa...

Vilka ljuvliga bilder!
Jag älskar verkligen hösten med alla dessa underbara färger!
Ha en fin vecka!
Kram
Jenny

Hajan sa...

Det är som ett ljuvligt höstreportage i en tidskrift.
Detta kan du, och vilka färger....
Menar Du att Ni har fikonträd också, så gott det verkade
med Brie ost och honung.

" skitfint och gott "

Home Bohemia sa...

Det låter mysigt AnnaMaria:) När ni åker från Nora och ut mot Åkerby så passerar ni Borns lilla friskola på höger sida (där bussen svänger vänster). Där har mina tre barn haft sin skolstart i ett så mysigt föräldrakoperativ:)Vid Fåsjön har mina föräldrar sin stuga och speciellt när barnen var yngre så kunde vi ibland åka med mormor o morfar tvärs över sjön till Åkerby med båten för att köpa glass:)Kram Maria

OlgaA sa...

Hej AnnaMaria!

Det var bra av dig att springa! Om man inte orkareller har tid gäller det bara att planera.. Jag undviker också kolhydrater! :P Men nu ska jag möta PT och kosten kommer nog läggas om...

Fina vaser.. Och tallriken ser gudomligt ut!!!

Ha en fin vecka!

kram/Olg@

Sofia sa...

Men hjälp så gott det där såg ut!!!! Tyvärr har jag inte heller plommon... i stället har vi mängder av äpplen i år och jag tror jag snart har gjort det mesta som kan göras av dem...;)
Kramis
Sofia

Ett ögonblick sa...

Ja Du, även om det regnar jättemycket här, så är vi nog inte i närheten av vad ni har fått. Tänk så små vi är mot naturen.
Jag är en feg svampplockare och brukar bara hålla mig till kantareller. Men igår såg jag flera så där perfekta Karl johan så jag tänkte ta med mig några hem när jag går hundpromenaden ikväll. Kantarellerna har inte kommit upp än, det är nog för kallt och blött just nu.
Svärmor hade gjort en god köttgryta till oss idag så middagen var snabbt och lätt avklarad. Ska ta ett par timmar till i målarrummet, så tror jag att det är klart för att börja jobbas i sen:))

kram lisa

Lyckoslanten sa...

Ja om man kan hitta något negativt med sommaren så må det vara det här med vikten! Ingen chans att man lättar i varje fall! 2:5 låter överkurs för mig som inte klarade 5:2 ;o)) Vill slurpa i mig allt det goda du visar där! Frukt är Big No No för mig! Hihi!
Ha det bra! ♥

Ann Kåge sa...

Tror jag gillar hösten bättre nu med så vackra och värmande bilder som du bjuder på. Så fin inspiration. Tack! Tråkigt med allt regnande. Det verkar som ni drabbats ordentligt. Hoppas ni får uppehåll denna veckan och att vi får se lite sol igen.
Kram Ann

Melody and M.E sa...

Dina foton är så vackra att jag bara njuter!
2:5 är det nog dags för här också om det inte ska
bli nya vinterkläder!
Kram M.E

Roses, Lace and Brocante sa...

Hello Anna Maria
It's wonderful to have fruit trees in your garden.
It all looks delicious especially with the figs too!
A very pretty tablescape - I would love to sit down with you for a glass of red wine and a chat!
Hugs
Shane

Villa Björkenäs Backen sa...

God morgon fina du !

Visst vill man unna sig i livet god saker och livet är alldeles för kort för att inte få njuta av det.
Men som du säger så är det ju Fest om man håller igen lite ;)

En tant på jobbet frågade förra veckan efter att vi inte hade setts på 5 veckor om jag skulle bli mamma ;) Hur ska man tolka det där ?
Men det har ju varit semester och då var det ju fest varje dag men nu är det vardag.
Jag äter också bröd bara på helgerna....

Så vackra bilder,
Ha en fin vecka ! Kramar Sirpa

Black Iris sa...

2:5 hade jag aldrig klarat.. Jag har det nog jobbigt med 5:2..
Här finns det gott om kilon som måste bort men gud så jobbigt det är att få bort dom..
Mat är alldeles för gott..

Kram Maidi

Jenny sa...

Så fina färger, och jösses vad jag saknar våra fruktträd nu! Vi har haft ett äppelträd, ett körsbär och ett plommon, och alla har döden dött. Vi har tänkt skaffa nya, men då har vi inte kommit på var vi ska ha dem.Lyxigt att ha så mycket frukt. Sen går det ju att köpa också förstås, just nu har jag dille på ekologiska vindruvor.

Kram,
Jenny

Lissboden sa...

Hej AnnaMaria!
Det var länge sedan. Jag har legat lågt med besök på bloggar och försökt att vara så internetfri som möjligt under sommaren.
Desto härligare att besöka dig igen och så underbara bilder, det är så att snålvattnet börjar rinna:)
Underbara bilder med härlig höstiga färger!
Så duktig du är som håller igen. Jag har ingen karaktär att hålla på med 5:2 men jag försöker att hålla igen istället.
Må så gott!
Kram

LÁrt de Vivre sa...

Jo det där med att gå upp under semestern får man väl skriva under på..och så svårt att bli duktig igen. Gott ser det ut och vad skönt att kunna unna sig något på helgen

Kram Kajsa

Sallys hus sa...

Hej hej!
Å vilka fina bilder...och fniss...jasså är det så dieten heter....hihi..
det är ju den jag försöker följa också..;)
kram Katarina

Anonym sa...

Hade du bott lite närmare hade du kunnat få plommon av mej! De är nu mogna, nästan alla! Eller så får du komma över hit till Wales och hämta lite?!??! Ha det bra!

G:a Affären sa...

Bara du blir helt frisk i foten kommer du säkert att gå ner de där extra kilon du lagt på dig.
Jag får verkligen tänka på det nu när det inte längre blir hundpromenader. Upp är lätt när det gäller vikt men ner...hm.
Näst sista bilden har så fin stämning med de där röda färgtonerna som jag förknippar med dig.

Kramar
Cia

Livet ... på Øvre Holt ! sa...

Så masse fine bilder! Det ser så godt ut og så koselig og alle de fine fargene da , waww ! God helg ! Klem