söndag 10 augusti 2014

STOR SNÄCKA

 Den här snäckan är stor, inte så ofta man ser
så stora. Hittade den hos Aunt Mollys.

 Såg ni att Ernst inredde med just såna här, han
hade dom både inne och ute.

 Och nog hör jag ett stilla brus om jag håller
den mot örat. Vackert rosafärgad på undersidan.

 Hade tänkt ta med den till ön men den ligger
kvar på soffbordet.

 I stugan hänger den här mobilen av ihopsamlade
snäckor.

 Köpeblommor blandat med egna.

 Just nejlikan har blivit en favorit.

Gulliga fina Alice får avsluta.
Ha en fin söndag och augustivecka
Kram och hej
AnnaMaria





44 kommentarer:

Ingela sa...

Fina bilder från ditt vackra hem!
Ha en skön söndag!
PS: Visst är nejlikan en underskattad blomma?

STENLYCKA sa...

Vackert som alltid hos dig!
Ha en fin söndag kära vän!
Kram Raina

Anonym sa...

Så fin stor snäcka,har haft en sådan när jag var yngre....
Riktigt ljuvliga foto på allt,vackra blommor,söt nalle & otroligt fin "voffs"/Nospuss & Kram

Sabelhagens Olivlund sa...

Fina Alice. Vilken vacker snäcka, vi hade en stor på landet, undra om den finns kvar. Måste kolla:)
Söt snäckmobil, jag ska prova att göra en också:)
Ha det gott
Kram Maria

angie sa...

sehr schöne bilder!!! ihr hund ist sooo süß!!! angie

G:a Affären sa...

Den snäckan är något utöver det vanliga, så stooor! När jag var på Stora Hyttnäs låg det snäckor fint utplacerade i trädgården, tydligen vanligt förr i finare trädgårdar.
Nejlikor har jag också övergått till att älska, ratade dem tidigare som tantblomma.
Och så söta Alice, vilket fint avslut på inlägget.

Kramar
Cia

Hjem & Glede sa...

Ååååå for noen vakre bilder!!!!!
Alle sammen!!!!
Du er så dyktig AnnaMaria ;)
Ha en flott søndag.


God klem
Camilla .

House and Garden by Bia sa...

Härlig snäcka...det är väldigt somrigt med snäckor tycker jag;))
Aunt Mollys, håller till i min barndomsstad Härnösand...jag brukar titta in i hennes blogg ;)).
Ikväll blir det middag nere vid sjöboden igen, hihi....vi blir bjudna av svägerskan och svågern...vad vi ska äta blir en överraskning...
Stor kram
Bia

Sallys hus sa...

Hej hej fina annamaria!
men oj vilken stor och fin snäcka!
jag gillar det där oregelbundna och kantiga...att den inte är så slät.
å så fnissar jag åt dig lite...vilken underbar farmor du är och jag kan tänka mig att Hugo kommer vilja vara på ön hela somrarna och leka pirat då han blir äldre..;)
Kraaam Katarina

Villrose sa...

Skjell og sneglehus er fine! Var så heldig å finne st stort, hvitt på en strand på Cuba :-)
Søt hund!

Jenny sa...

Vilken snäcka! Snäckor är fina och roliga att plocka, jag tycker om att plocka till den mörka tidens ljusarrangemang när vi reser, och så blir det ett reseminne samtidigt. Brukar hoppas på att hitta någon sån där stor man kan ha som tvålkopp, men hittills har jag inte stött på någon.

/Jenny

Jenny sa...

Vilken snäcka! Snäckor är fina och roliga att plocka, jag tycker om att plocka till den mörka tidens ljusarrangemang när vi reser, och så blir det ett reseminne samtidigt. Brukar hoppas på att hitta någon sån där stor man kan ha som tvålkopp, men hittills har jag inte stött på någon.

/Jenny

Vitt hus med svarta knutar sa...

Det är vackert med snäckor och musslor i inredningen, såväl som många andra saker man kan hitta i naturen och inreda med...det är ett fint tips också att blanda köpeblommor och sånt som finns i trädgården.
Kram,
Regina

Margareta sa...

Så trevligt med snäckor.Denna var ett riktigt praktexemplar.Gamla minnen med snäckor kommer fram.
Hoppas du har kryat på dig i foten.Tänk så fort det går att vricka till sig....och så blir det käppar i hjulet.Men som sagt det finns det som är värre.Är så tacksam att det inte brinner i knutarna .

Önskar dig en bra ny vecka!
Kram Margareta

Anonym sa...

Åh, jag minns att morfar och mormor hade stora snäckor i sitt sommarhus på Styrsö. Nu har det blivit mode igen!
Så fina bilder du bjuder på ifrån ditt hem. Somrigt och inbjudande.
Kram, Gunilla

Tinas bo sa...

Ljuvliga bilder! :)

Härlig stooor snäcka!
Min mamma har oxå en sån, den köpte vi på Öland på 70-talet :0)

Kraaam
Tina

Meta sa...

Vilken häftig snäcka. Jag gillar det plockar alltid när jag är vid nåt hav.Ja du nu får man snart köpa blommor om man vill ha inne. Det börjar bli ont om det i rabatterna.
Önskar dig en skön vecka
Kram Meta

It's me sa...

Lovely ....!!!...wish you a happy sunday.......love from me....Ria...x!

MINA TVÅ HEM sa...

Tänkte meddetsamma på Ernst när jag såg din snäcka.
Otroligt vacker!
Alice ser så god ut, hunden är människans bästa vän.
Ha en skön söndag!
Kram, Monica från MINA TVÅ HEM

Tidevarf sa...

Att hålla en snäcka mot örat och höra bruset är barndomsminnen för mig.
Din passar verkligen fint på bordet.
Och nejlikor är ju så vackra, en favorit hos mig.

Ha en ljuvlig kväll
Anneli

Unknown sa...

Ja klart jeg ser på Ernst :) bare et program igjen nå som jeg har fortått. Den mannen er flink (og kjekk) :)

Konkyl heter det på norsk- måtte tenke grundig etter :) den er flott og flotte skjell du har. Vakkert som alltid !

Ønsker deg en ny fin uke

Klemmer fra Monica

Rost och rädisor sa...

Kommer ihåg ett hus från min barndom med stora snäckor som dekorerade både sidor den långa grusgången upp till huset. Jag var mycket fascinerad och till slut knatade en blyg men modig 6-åring uppför gången och frågade om hon inte kunde få en snäcka. Det kunde hon och den finns kvar.
Tänk så lite det behövs för att väcka härliga minnen.
Fina bilder.
Kram Anette

lisashus sa...

Otroligt vackert jättesnäcka! Vilka former och den gräddvita färgen- snyggt!
Söt liten Alice!:)

Kram
Lisa

Vardag och flärd sa...

Åh, så vacker snäcka! Vilka formationer naturen gör! Snäckmobilen är också fin, får nog tillverka en sådan med Julias alla snäckor hon samlar.
Nejlikan är vacker, nu anses den inte längre som en begravningsblomma.
Ha det fint, vännen!
Kramar Eva

Fröken Tindra sa...

Snäckor är härliga!! Jag tror mig ovetandes ha ätit innehållet i en
så´n eller liknande snäcka. Conch... Efteråt kändes det inte lika gott på något sätt...
Fina blommor!
Kram!

Blommiga Rutan sa...

Hej!
Vilken fin snäcka! Nu blev jag tvungen att leta fram en liknande som jag köpte på Barbados för tio år sedan. Hittade den i förrådet, nu har jag lagt den i trädgården, tack för påminnelsen!
Precis så gör jag också, blandar köpeblommor med egna, just nu har jag lite dåligt att plocka in, mycket som är överblommat.
Men så synd att du skadat dig och inte kom förbi Södertälje , det hade verkligen varit roligt ! Vi får hoppas att det blir en annan gång!

Kramar Anncathrine

Ett ögonblick sa...

Vilken snäcka!! Väldigt vacker i formen och ljuvlig färg.
Kommer ihåg en betydligt mindre och mer aprikosfärgad snäcka som jag hade när jag var mindre. Jag köpte den på en skolresa och var så fascinerad av suset som jag hörde i den. Om det nu var ett riktigt sus eller om det var min tinnitus som spökade redan då, det vet jag faktiskt inte.
Visst är nejlikan vacker!! underskattad, men tycker nog att jag kan se den mycket oftare nu i butikerna, i en massa läckra färger.
Jag gillar dina blommiga kuddar, fina färger!!
Så fin bild på gulliga Alice!

Imorgon åker maken och jag till Ullared:)) flera år sedan sist, men vi har bara en timmes bilfärd så det kan vara ett kul avbrott. Sista dagen på lovet... nu blir det ny arbetsplats för maken:)))

Hur går det med fötterna?
Hoppas det går åt rätt håll.
Ha en fin start på veckan!!
kramar lisa

Hannis sa...

Just snäckor är en favorit hos mig, och stenar.
På något sätt känns det som att man bibehåller det ljusa med sånt.

Hoppas att du mår bättre nu i foten!
Kram Hannis

Livet ... på Øvre Holt ! sa...

Alice er nydelig med et sånt godt uttrykk i øynene sine ! Konkyliene dine er kjempefine da i så nydelige farger ! Skjell uroen er også så fin og det ser så koselig ut i stuen din med alle de sarte fine fargene . Fin ny uke til deg ! Klem

helle sa...

De store konkylier er såå dekorative, forstår du er glad for din! Min far havde en sådan med hjem fra de vestindiske øer i 50érne og den lå altid på kanten af badekarret hjemme. I et vindue hos den lokale antikhandler her i byen ligger en kæmpe "musling" fyldt med de gamle grønne glasbøjer fra fiskegarn...jeg klemmer min næse flad hvergang jeg går forbi!!
Ønsker dig en dejlig uge, kram
Helle

Geli sa...

So beautiful deco dear AnnaMaria!
I love your cute dog!
Happy week and a lot of sunshine!
With love,
Geli

Anonym sa...

Snäckor är vackra stora som små, tänk när höststormarna viner och kunna sätta den mot örat höra bruset och minnas sommaren, ljuvligt, Kram Åse

Fågel Blå sa...

Hej!
Ja du den var fin, och så dekorativ,
du har så mycket fina saker, och det är så roligt att kolla på alla dina fina köp!
Hoppas du kryar på dej snart i fossingen, inte roligt att stukan foten!
Fin ny vecka till dej!
Kramar Kathrine

Anonym sa...

Vilken härlig och enorm snäcka! Fina bilder!

Johanna Stålros sa...

Snäckor är en passion- så vackra- och vilken fin mobil du gjort!!! Har du borrat hål i dem? Och en sån stor hade jag men sålde när jag hade loppis- ångrar det idag;) Kramar

Hos Jorunn sa...

Det var en flott konkylie du har fått og så stor. Det er helt utrolig bygd opp med perlemor innerst. Jeg husker vi hadde et stort ett for mange år siden fra Karibien, men dessverre har det blitt borte. Vakre blomster og en vakker Alice!

Ha en fin uke!
Klem Jorunn

Bitte sa...

Men du, jag läste precis ditt inlägg och även det förra som jag missat och läste då att du stukat foten och brutit tår! Din stackare, vad ont det måste göra! :-( Jag förstår att du inte hade räknat med att skada dig på det sättet, mitt i sommaren och allt. Hoppas att det läker som det ska!

Vilka härliga piratbilder från ön, lyckliga Hugo som har dig som farmor! :-)

Vilka underbara bilder av den stora snäckan, tack fina du för att du länkade till mig! *kram* Snäckmobilen var så fin också, för att inte tala om Alice! Hon har så milda ögon och ett sånt djup i blicken.

Här har det också varit uppochnervända världen, först bröt H några revben när han ramlade på jobbet, sedan fick han problem med ryggen (antagligen för att han spände sig efter att han bröt revbenen) och nu har han så ont i ena höften så att han inte kan gå! En olycka händer väldigt lätt, men sviterna efter den får man dras med långt efteråt...

Ha en fin vecka!

Många kramar
Bitte

LÁrt de Vivre sa...

Vacker snäcka, till en snäcka som du.

Kram Kajsa

Ann Kåge sa...

Visst är det något magiskt med snäckor, så mycket sommar och hav. Väldigt söt liten hund också. Hoppas du mår bättre i ben och fot.
Kram Ann

Anonym sa...

Vilken underbart söt hund!

Hos Jorunn sa...

Hei igjen AnnaMaria,
Det går veldig bra å bruke pinterestknappen, bare hyggelig det! Jeg er ikke av de store pinnern'e, men synes det er gøy å samle inspirasjon og så har man samlet alt på ett sted. Min favoritt er jul, jeg blir aldri lei av å se på alle bildene jeg har i "julemappen" min:)Lykke til på pinterest!
Klem Jorunn

Home Bohemia sa...

Hej AnnaMaria,
TACK för krya-hälsningen och jag hoppas att du mår bättre i foten. Snäckor är fantastiska och jag älskar allt som har med stranden att göra..snäckor...stenar...sand. Snäckmobilen är såå söt!! Kram Maria

Black Iris sa...

Länge har jag tänkt få tag på en liten borrmaskin för att göra en mobil av alla mina snäckor.. Nu skriver jag upp det på inköpslistan :)

Kram Maidi

Black Iris sa...

Länge har jag tänkt få tag på en liten borrmaskin för att göra en mobil av alla mina snäckor.. Nu skriver jag upp det på inköpslistan :)

Kram Maidi