söndag 14 oktober 2012

KÖKSGRIS

Min ombytliga gris är nu en köksgris, han sitter på
köksbordet och kollar när vi äter.

Och till slut har jag klätt om köksstolarna, dom får
duga tills vi köper nya.

Köpte tyg av en kollega och satte på. Tyget kommer
från Biggie Best.

Har blandat rosa rosor och ljusaprikosa nejlikor, jag
tycker det är fint och blanda blommor i kalla
färger.

En köksgris på en Kockumstallrik.

Och en gris till på väggen. Ljusstaken är en kopia av
en gammal fransk kyrkoljusstake.

Blommorna hamnade i terrin i vardagsrummet till
helgen. Just här ska jag försöka få till en vägg med
bara mörka tavlor, men det tar tid....
Ha det gott
Kram och hej
AnnaMaria







66 kommentarer:

liven sa...

Koselige bilder som alltid :)
Likte spesielt den tallerken fra Kockum da! Siden jeg er svak for gamle emaljesaker .
Nydelige blomster i den gamle terrinen, nå må jeg visst begynne å kjøpe blomster til helgene igjen.
Ønsker deg en fin søndag, her ser det ut til å bli vakkert høstvær også i dag :)
Klem!

LantlivsAnette sa...

Åhhh vad fint du har det...grisen, blommorna..jaa allt !! Och lilla hästen mår gott där på skänken..
Ha det så bra
Kraaam Anette

Njut Av Livets Goda Ting sa...

Godmorgon AnnaMaria.
Vilka fina små grisar, Kockumsskålen måste vara sällsynt, har aldrig sett någon sån förut..
Ljusstaken på väggen är så vacker, den lyser upp fint nu i höstmörkret kan jag tro.
En vägg med bara mörka tavlor kommer bli kanon i ditt ljusa vardagsrum, men såklart tar det tid att hitta tavlor som man tycker om och som ska passa in.

Ha en skön söndag min vän, här regnar det så vi ska ta en tur till Karlstad och Ikea idag :)
Kram på dig.
Jessica

Vita små hjärtan sa...

Så jättefint! Smakfullt. Grisarna är så söta!
Ha en fin söndag, här regnar det...
Kram Agnetha

Photo by Maria sa...

Tror grisen gillar att få se olika delar av huset i olika årstider =) Snygg är han iaf..

Ha nu en mysig söndag..

Kram Mia

Fågel Blå sa...

Underbart fint du har det i ditt hem, som en dröm, och väggen med mörka tavlor låter fint!!!
Jag har också planer på en sådan!!
Ler!
He en fin Söndag
Kramar Kathrine

Livet ... på Øvre Holt ! sa...

Så søt den grisen som sitter på kjøkkenet er !! Griser er fine i virkeligheten også synes jeg. God søndag ! klem

Blommiga Rutan sa...

God Morgon!

Så fina dina stolar blev, tänk vad lite tyg kan gör!

Underbara blommor, vackra färger tillsammans.

Ljusstakarna är verkligen fina,
ja, nu går det åt lite ljus, mysigt att tända när mörkret börjar komma så tidigt.
Här är det regnigt och mörkt så idag får nog stearinljusen brinna hela dagen!

Önskar dig en skön söndag

Kram Anncathrine

Annes vita rum sa...

Fint som vanligt.... och vad är det man säger om inte,det bästa man har det sätter man på bordet:) det sa iaf min mamma;)
ha en jättefin söndag...kram

Chokladvillan 1910 sa...

Gillar verkligen kockumsgrisen ! Charmigt ! Så du är lite inne på grisar du ;) Min dotter gillar oxå grisar ;) Tyget ser jättefint ut på stolarna, det gjorde du bra ;)
Ha en härlig söndag & vecka !
Kram Anki

FruNeroLindström sa...

Vilka otroligt söta små grisar.
Och nu är det ju dekorerat till jul dessutom, bara ett litet rött band rund halsen ;)
Hoppas du får en riktigt mysig Söndag, Kram Malin

Avslutat konto sa...

Vilken fin GRIS! hih... Min farfar o farmor hade två grisar som hette Nöffadöffa & Fynö.

Ni får väl passa er så han inte smygäter bara, för de kan ju bli ganska stora... Håll tallrikarna hårt! ;)

Ha det gott, så roligt det är att se andras inredningsidéer och pyssel!

Kram Linnea

Tina sa...

Vilken sötgris, snäll ser han ut också!

kram

Angelica Little Corner of Crafts sa...

Nu känner jag att du gillar grisar! Låt honom inte lära er sitt bordsskick bara! Stolarna blev ju bra med tyget! Kram!

Angelica Little Corner of Crafts sa...

Nu känner jag att du gillar grisar! Låt honom inte lära er sitt bordsskick bara! Stolarna blev ju bra med tyget! Kram!

årstidens bästa sa...

Hahaaa, gullig gris!Blommor är alltid fint att blanda tycker jag, jag gillar när det blir kontraster...

Kram kram
Linda

♥Gabriella ♥Hemma På Dunderbo♥ sa...

så rart♥ önskar jag fick lite energi så jag kunde pyssla ...orken har liksom tynat =)
Ha en underbar söndag
Kram Gabriella

Ett ögonblick sa...

Ska jag säga äntligen?! jag menar stolarna...nej, jag bara skoja;) fina blev dom i alla fall!!!
Skönt med lite sällskap vid matbordet på torsdagarna;)
Att blanda olika blommor och färger tycker jag också är väldigt vackert. Nejlikan är en favoritblomma som varit alldeles för underskattad. Jag minns när jag var liten och var på kalas, då var det vanligt med buketter med nejlikor och jag minns den speciella mycket goda doften.
Kockumstallriken är himla söt och jag antar att den är ganska ovanlig också. Fin till julgröten;)

Jag har precis druckit ur mitt morgonkaffe och sitter faktiskt här och myser framför brasan i kaminen. Regnet öser ner utanför och det kan det få göra idag, för vi ska möblera om i "finrummet. Vi hämtade en "kristallkrona" igår, som vi köpt på Blocket. En mycket annorlunda sådan, så vi får se hur det blir...lite spännande.

En fin söndag till Dig!!
kram Lisa

Älskade pion sa...

Jag har sagt det förrut,men säger det igen....vilket vackert hem du har,såååååå mycket fint.Kram Ulrika

katha´s kortmakeri sa...

Å så söt din vägg gris är...
Ha nu en grymt skön söndag.
Kram Katha

mammaxtre sa...

Men så roligt med inslag av grisar i inredningen. Kul!

Ha det gott

kavallinskan sa...

Åh, vad många söta grisar du har! :)
Stolarna blev jättefina!
Ha en fin söndag!
kramar

Tinas bo sa...

Ljuvliga bilder!!
Din gris gillar jag skarpt!! :)

Ja du har det fint du.. :)

Ha en härlig söndag
Kram Tina

Lövkojan sa...

Verkligen fina grisar, passar så bra på både vägg och bord! Sötast var nog ändå den i tallriken, jättefin!
Snygga stolarna blev!

Ha en fortsatt fin söndag, kram Marie-Louise

Anki sa...

Det är klart att grisen ska ha hedersplats, han hårar väl iaf mindre än min katt, hihi!
Stolarna skitsnygga, vad duktig du är...alltid lika fint!

Sköt om dig nu Stumpis!
Kraam!

sylvia sa...

Héi,
Så vakkert med den grisen på bordet der,
Fine ble stolene å, elsker stemningen i ditt hus.
Du har vakkert overalt.
Ha en fin dag min venn.
Klem fra sylvia

Tidevarf sa...

Vilken fin kockumstallrik den får mig att börja drömma ännu mera om jul.

Hoppas helgen varit härlig.

Kram
Anneli

Frøken Anker sa...

Hej kære AnnaMaria
Skrev du S-N-E??!!! UF! Det er for tidligt :o)
Jeg har endnu ikke vænnet mig til, at det er efterår nu. Sommeren var for kort. Jeg kan godt lide efterår med hygge inde. Men de lange, lyse sommeraftener er nu også dejlige.
Jeg må nok sige, at den gris bare charmerer sig ind. Den er bare så sød!
PS... der er kommet en gammel sandstens gris hjem til butikken. Den ligner din lidt :o)

Hav en dejlig søndag
Knus

Johanna Stålros sa...

Nån vidare kelgris var det kanske inte, men bra söt är han;) Gillar Kockumstallriken. Kram kram

Geli sa...

Hello AnnaMaria! How beautiful your kitchen and dining-room are! The pig is very nice on your table and the chairs are just right like they are at the moment. Your flowers are very dreamy, I like them. Have a wonderful sunday! Kram, Geli

G:a Affären sa...

Den grisen har en sån personlighet och verkar vara större än jag föreställt mig. Såklart den ska få vara med!
Ditt vardagsrum är så fint och rätt som det är snubblar du över den där mörka tavlan du väntat på!

Ha en fin kväll i ditt fina hus,
kramar
Cia

Vitspets sa...

Åhh så fint grisen lilla hästen allt är bara så fint
Ha det så gott
Kram Karina

Ninne sa...

Visst är det grisigt hos dej? Tänk att det kan vara sååå fint o mysigt.. Men det vet du väl att det finns inte många andra djur som är så "renliga" som grisen!! Jag ska snart plocka fram min "julgris" Han står tyvärr i skåpet nu, men kanske dags att han får komma ram o förgylla ett höstmiddagsbord?
Ninnekram

Sabelhagens Olivlund sa...

Vad fint du har det. Och vilken gullig gris, klart den ska vara med i köket:)). Vilket snyggt tyg du klätt stolarna i.
Ha det gott.
Kram Maria

lisashus sa...

Så många läckra grismotiv du visar! Visst är det något speciellt med grisar - de är söta på något sätt...!

Så vackra blommor du har - fint i terrinen också!
Ha en härlig söndagskväll!
Kram
Lisa

Vardag och flärd sa...

Jag tror du tycker om djur! Dina grisar är fina och tyget på stolarna är vackert!
Ha en fin ny vecka!
Kram Eva

Maria sa...

Din lilla söta gris en som får vara med och mysa både här och där. Du har samma köksbord som jag ser jag. Önskar dig en fin söndag och bra start på veckan. Kram Maria

Jenny sa...

Men lille grisen, han kollar kanske vad ni har på tallrikarna så det inte är någon kompis som hamnat där. Huuu, vad otäckt det skulle vara!

Kram,
Jenny

Bitte sa...

Grisen är så fin och passar så bra såväl i köket som i vardagsrummet. Nu när den sitter på köksbordet ser den mycket större ut än vad jag har fått uppfattningen om tidigare. Kockums-tallriken är så charmig, och ovanlig!

Den vägghängda grisen tror jag inte att jag har sett förut, den var också så fin! Jag gillar grisar, men för en del år sedan hade jag pippi på kor :-).

En mörk tavelvägg låter underbart vackert, det ska bli spännande att se hur den växer fram!

Hoppas du får en fin vecka UTAN snö! :-)

Många kramar
Bitte

Välkommen Hem! sa...

MEN så söt! De e ju bara du som kan få det att se ut som att han suttit där i all evighet, den där Griseknoa! Där passar han fint!
Kram, Judita

Queen of Kammebornia sa...

Vad jag gillar de där kockumstallrikarna med djur på! Hoppas du haft en skön helg! Kram!

Frida sa...

Söt liten köksgris, fina bilder som alltid!
Kram Frida

Patricia sa...

Många goa grisar blev det idag .. =)

Du fixar och donar och gör om och förändrar hos dig .. och fint blir det ju mest hela tiden .. =)

Må så gott!
Kram Patricia

Draffin Bears sa...

Dear Anna Maria,

Love your pigs you have in your gorgeous living room and kitchen. Also how pretty your roses are.

Happy new week
Hugs
Carolyn

SNOWWHITE-SUSSIE sa...

Näe va söta Grisar överallt .. Gilla han som satt på väggen.. Önskar dig en bra vecka kram sussie

Cajsas Rum - Trottinglady sa...

Så fint hos Dig! Grisar i parti och minut...
Själv har jag bytt ut en jättevilla mot en 2 :a....men självvalt och det går också att styla.
Ha det så gott!
Carin

OlgaA sa...

Vet du, AnnaMria, jag tänker på din stora grisen som sitter på bordet... Och letar någon till mig med ;) Utan framgång! Jag har liten av betong, men den är liten :P

Kockums tallriken var mycket fin!

Ha en fin vecka, kramar/Olg@

Ewa`s Galleri sa...

Vad roligt med grisen på köksbordet ,kollar så ni inte grisar när ni äter
Fint tyg på stolarna,och blir jättefint med mörka tavlor på väggen ,jag går o tittar på min tavelvägg här i köket ,känns väldigt mycket ,men kan bero på att jag har haft en tom vägg i över ett år sen köket byttes
ha en bra dag

Hannis sa...

Jag gillar din gris jag!
Han ser sådär mullgullig ut=))

Tror att det kommer att bli fint med mörka tavlor.
Tavlan som hänger där nu med ballerinan är ju underbar!!

Kram Hannis


Monica, Blogg Betongkrukan sa...

Hej,
så många fina nassar du har!! Jag drömmer om att hitta de där läckra mörka tavlorna....

Spännande med Iris och Doris, Kram Monica

Unknown sa...

Du har det vakkert! for en fin gris:))) klem lille meg

gamla skolan sa...

Här var det "grisigt" värre :) Du har det så fint Och stolarna blev jättebra !
Kramar // Susanne

Millygarden sa...

Härligt med gulliga grisen som vakar över måltiderna....Tänk snart gåt vi mot julstök. Då ska min stake få röda äpplen som dekoration.

Kram Marina

Lilla Majken sa...

Men så fint, vilka gulliga grisar. Stolarna blev kanonfina med det vackra tyget. Tänk vad lite tyg kan förändra så mycket.

Kram Therese


Solveig (Svingenslillehus) sa...

Så fantastisk flott du har det hjemme.. Herlige griser..elsker terrinen med blomster ♥♥

Unknown sa...

Åh så vackert du har det!!

Nyanser av vitt sa...

Så bra att han vill byta miljö ibland den lille grisen :O)Jättefint med grishuvudet på väggen.
Ha en fin dag
Kram Agneta

Anki sa...

Jamenvisst, tur som en tok vet du, hihi! Hon är skitduktig Hannis och jag har gjort bästa bytet ever!
Den är verkligen så mycket finare i verkligheten än på bild!

Nu ska jag slänga mig ut en sväng igen, det gäller att passa på mellan regnskurarna...tycker annars att det är lite typ snögrått...men inte snö än va?!

Sköt om dig Stumpis!
Kraaam!

Thelma Louise sa...

så kos det er hos deg.:)

Du kan bare gleeeeeeede deg til boken kommer..den er sååå fin.:))

KLEM

Viola sa...

Fina nassar du har hemma hos dig och i köket passar dom väl bra :)))) äntligen har vi sett solen idag...var länge sen sist, ha en skön kväll, kram

Livet på Vestergård sa...

Vilket fint tyg du klätt om stolarna med. Gillar grisen du har på köksväggen!
Kram Kicki

Elsa och Helena sa...

Hej AnnaMaria! Grisen ser ut att trivas där på bordet:) Stolarna blev ju som nya, fantastiskt fint tyg! Spännande med en vägg fylld av mörka tavlor, du är på god väg.

KRAM Helena

C h a r m i g t L a n t l i g t sa...

Hejsan!

Så fint du har det och gör det.
Terriner kan man ha till mycket, och ja blommorna passar ju perfekt.
Ha en härlig Onsdag!
Kram Sanna

Marie-Nostalgi och Romantik sa...

Så många nassar du har hemma hos dig. Dom är jättsöta allihop. Jag har nog bara en endaste liten nasse, och han är rostig, men han har varit med ett tag i alla fall.
Kram
MArie

Husmannsplassen i Hidlesundet sa...

Alltid så koselig hos deg! Herlige griser - og jeg likte veldig godt skålen med grisen i bunnen:-)
Jeg fikk også kloen i en gris her forleden:-) Den skal jeg vise om litt. Ellers har vi en "grisebinge" som er full av griser (av den luktfrie sorten). Der skulle du vært:-)

Ønsker deg en fortsatt fin uke og en koselig kveld!

Klem fra Hjørdis

årstidens bästa sa...

Godmorgon.

Det är en kanal upp/ner till på tyget, i den går en stålvajer som har en krok i var ände som är fast hakad i en ögla som sitter skruvad i skåpet...
Hoppas du förstår.

Kram
Linda