söndag 21 oktober 2012

GAMMAL SKINNFÅTÖLJ OCH GAMMAL PALL

Ni har sett den förut min slitna skinnfåtölj, men inte
här i vardagsrummet.

Hade den på prov i bibliotekshörnan, skinnfåtöljer
och böcker passar ju ihop. Nu är soffan tillbaka här,
en sittplats blev för lite.

Fåtöljen är rejält sliten, har till och med en spricka i
ryggen. Men där behöver man ju inte titta! Och
återigen beror det på vem som tittar om den får vara
fin eller ful.

Sliten pall som jag köpte för ett tag sen hos
Iris & Doris. Den har jag också visat förut, men
har man inget nytt och fota får man ta något
gammalt.

Pallen kommer från Who found Otto. Eftersom vi har
flera fina alléer i grannskapet tog jag foton ute.

Vit kandelaber som hängt med länge.

Och sliten är denna lastbil också, men den har en
sorts dekadent skönhet om man tar sig tid och
titta.
Kram och hej
AnnaMaria







61 kommentarer:

Villa Björkenäs Backen sa...

God morgon !

Så härliga bilder. Så fint och häftigt att fota vid allen.
Fåtöljen är så fin. Kul att den är sliten för att det är ju det som gör charmen ... ;)

Ha en fin dag ! Hej och kram

Angelica Little Corner of Crafts sa...

Fina grejer! precis en sån fotölj vill vi ha till det som är vardagsrum nu men som ska bli allrum/bibliotek sen! Dom är så snygga! Kram!

liven sa...

En kjempefin stol som passer i et bibliotek!!
Nydelige bilder fra alleen :)
ønsker deg en fin søndag AnnaMaria
Klem!

Ewa`s Galleri sa...

Vilka härliga bilder på pallen och kandelabern,blir en helt annan känsla på bilderna när de fotas ute i naturen
Skinnfåtöljen är superfin i mina ögon ,beror som sagt på vem som är betraktaren
Ha en skön söndag

Winkel's Crazy Ideas sa...

Gamle ting i en ny setting gjör ofte at man får se på dem med nye öyne. Vakre bilder og slitt skjønnhet. En god søndag ønskes deg :)

Ett ögonblick sa...

Underbart!!!!
Fåtöljen är en guldklimp, såå läcker!!! Den har en äkta patina och det tycker jag om!! (vet inte om Du sett att höger bakben är skadat, akta så det inte ger vika!!)
Visst får man en annan känsla för saker når de plåtas ute, man höjer det liksom en dimension till. Det ser ut som att ni har väldigt vacker natur runt om... men Värmland sägs ju vara vackert!! Jag har varit alldeles för lite där och tror faktiskt aldrig att jag besökt t ex Karlstad.
Lastbilen är också en skönhet!! titta på färgen på hytten och fälgarna... turkos och rött såå läckert!!!
Idag ska jag fortsätta på min stol och på garderoben som ska stå i syrummet, mycket slipa och måla...men så kul!!

Ha en fin dag!!
kram Lisa

(Förlåt, men jag hoppas inte Du tycker att jag lägger mig i ang. fåtöljen, det är bara av omtanke. Du får gärna ta bort kommentaren)

Johanna Stålros sa...

Vilken supersnygg fotölj. Ha en skön söndag. Kramar

Ingela sa...

Du har så fina möbler och saker! Vad fint det blev att fota i alle´n! Härliga höstbilder! Ha en fin söndag, kram

LOPPISLIV sa...

Härliga höstbilder!! Den sista på lastbilen var ju för charmig också :-) Tänk att vi kan se skönhet i det mesta, det är en härlig gåva!!

Ha nu en fin söndag!! Kram Paula

hagagården sa...

Vilken jätte härlig fåtölj du har,vilken lycka!!!
Kram
Ninni

lisashus sa...

Du har verkligen känsla för gamla fina saker och att se potentialen i dem! Stolen är så otroligt vacker och visst passar en sån fåtölj bland böcker!
Vilket vackert foto det blev med kandelabern och pallen i den vackra allén! Den gamla bilen är ju som ett konstverk, så vacker i sitt förfall! Sånt gillar jag verkligen! Vilken fin omgivning du har!
Ha en härlig söndag!
Kram
LIsa

Sabelhagens Olivlund sa...

Så fint med kandelabern mitt i allén! Du är så duktig på att skapa ovanliga fotomotiv och miljöer. Vad härligt med en sådan sliten och charmig fåtölj, få förunnat att ha en sådan.
Ha en fin söndag.
Kram Maria

Ett ögonblick sa...

Tack snäll Du!! jag känner mig som en som hela tiden lägger sig i, men det beror enbart på omtankar.

kram Lisa

Chokladvillan 1910 sa...

Älskar slitna gamla skinnfåtöljer ! Så fiiint ;) Bilen är oxå ball ! Det blir så häftiga kort på gamla rishögar, det tilltalar mig ;)
Ha en härlig söndag ! Hoppas att vi kan få en dag utan regn...
Kram Anki

Nyanser av vitt sa...

vackra bilder vännen och fåtöljen är läcker. Ha en fin söndag.
Kram Agneta

It's me sa...

Love that chair !!!...and the stool with candelier !!...happy sunday...love Ria...xxx..

Hulda sa...

Det var en herlig stol! Så flott stil på den, passer nok de fleste steder, denne. Herlig var også bildene av kandelaberet ute på alleen.

hemma hos lilla mej sa...

Vilken jätte härlig fåtölj du har,vilken lycka!!!Pallen och den helt underbara kandelabern var ju bara så himla fin.Vart hittar n´m´jag en sådan skönhet.Ha en skön söndag fina du och en go start på en ny och härlig vecka .Kramar Rita ♥

Annas röda stol sa...

Så vackra bilder. Fåtöljen och lastbilen hade gärna fått bo här. Ha en härlig söndag. Kram Anna

Magia da Inês sa...

º°♪♫♫
Belas imagens.
Bom domingo!
Boa semana!
Beijinhos. °º♪
Brasil ♫♫♫

årstidens bästa sa...

Mmmm visst har vi sett fåtöljen....

Jag fullkomligt äääälskar den, så himla snygg!

Kram
Linda

Tidevarf sa...

Så underbar "look" på fåtöljen och visst är det kul att flytta runt sakerna, är ju det som är de roliga.

Kramar Anneli
Tack för din fina kommentar hos mig.

Unknown sa...

Hejsan AnnaMaria!
Hoppas allt är bra med dig så här på hösten, själv börjar jag tröttna på allt regnande.
Din fotölj är verkligen fin och passar så bra bland böckerna.
Bilderna på pallen och kandelabern blev verkligen vackra.
Ha nu en fortsatt skön söndag, kram Ing-Britt

Hemmavid sa...

Skönheten ligger i betraktarens öga! Jag tkr att din fåtölj är helt underbar!

Ha en fin eftermiddag och kväll.
Kramen Jenny

promenader på landet sa...

Så fint det blev med pallen fotad i allen och vackert med ljusen! Må så gott och tack för go kommentar hos mig! Kram från vännen Maria

OlgaA sa...

Fin fåtölj.. Fortfarande ;)

Och bilden med pallen och ljusstake blev lite symbolisk - ljuset i slutet/början av vägen :)

Ha en fin vecka, kram/Olg@

Jenny sa...

Vilken härlig kandelaber!

Blev så full i skratt när jag såg bilden på lastbilen. Ibland när jag och sambon är ute på promenaden traskar han iväg mot någon gammal truck som står och halvdräller i skogskanten. "Jag ska bara gå och titta på den där trucken", kan han säga. Meeeeeen, vad onödigt! tänker jag. Sen inser jag att han ska gå och kissa. Va! En dag skulle han titta på ett gammalt lok. Jag tyckte det såg lite spännande ut så jag hakade på. "Nej du får titta på något annat" sa han då och så kom jag på att egentligen skulle han ju kissa ...

Kram,
Jenny

Fröken Tindra sa...

Härliga foton! Allén gillas lite extra. =0)
Kram!

CARINA sa...

Vilken vacker ljusstake

helle sa...

Ja vi kommer alle dertil, kære ven! Derhen hvor vi bliver nødt til at genanvende vores ting og sager og opfinde nye kontekster. Ingen har nye ting at vise 2 gange om ugen året rundt. Man flytter om og bytter rundt på tingene, det gør alle!
Du er så god til at få det til at se komplet nyt ud, selvom jeg husker både stol (wow for en stol) og bil (wow for en bil)!

Mange kram fra
Helle:-

Geli sa...

Hello Anna Maria!
Your photos are sooo dreamy today. I love the photos with the candleholder on the road - so beautiful and the car is also very nice. Have a wonderful sunday evening! Geli

Tina sa...

Hade mer än gärna satt mig ner i din härliga fåtölj men får ta soffan hemma istället!

kramen på dig!

Maria sa...

Så härliga bilder. Bra när man kan flytta runt möblerna lite där dom passar just då :) Kram och fin start på veckan. Maria

Monica, Blogg Betongkrukan sa...

Hej,
Dekadent skönhet!! I like... jag gillar ju det där inte helt perfekta, så både bilen och fåtöljen faller mig i smaken!!

Så var det ny vecka igen, helt galet. Så fort tiden går!

Ha det gott, kram monica

Tinas bo sa...

Fåtöljen är ju bara sååå vacker!!
Jag tycker just de gamla skinnfåtöljerna SKA vara slitna... De får en underbar patina med åren som går... :)
Bilderna på pallen/kandelabern i alle'n är sååå ljuvliga... :)

Den gamla lastbilen är så fin- Och ju äldre och rostigare den blir, destö finare blir den...

ha nu en fin kväll
Kram Tina

FruNeroLindström sa...

Så vackra och underbara foton du tar.
Hoppas du haft en riktigt skön helg,
Kram Malin

Margareta sa...

Verkligt fina stolar både den ena och den andra.Fåtöljen är ju så charmig-precis så ska en skinnfåtölj vara.Och pallen där på vägen,så oväntat och fint. Imponeras av dina fina bilder.

Hopps du får en fin höstvecka!
Kram Margareta

helle sa...

Tak! det samme til dig fine ven!

Kram

Home Bohemia sa...

Vilken härlig fåtölj!! finns på både min och dotterns "vill ha-lista". Så härligt sliten:) Kram Maria

Vardag och flärd sa...

En riktig äkta skinnfåtölj, så fint! Jag önskar mig det till mitt bibliotek - som för tillfället är pysselrum!
Kram Eva

Blommiga Rutan sa...

Hej AnnaMaria!

Tycker verkligen om din fåtölj,
den är så vacker, finns inget vackrare än lite patina. ( hm, möjligen inte på mig själv då).

Så fint du fotat med kandelabern i allén, romantiskt på nåt sätt...

Önskar dig en skön fortsättning på söndagskvällen och en bra vecka.
Kram Anncathrine

Vitspets sa...

Fina bilder
Härlig att blanda fina saker med naturen
Kram Karina

STENLYCKA sa...

Du är fantastisk som alltid kommer på nya och ovanliga platser för att visa dina möbler och annat. Gillar det!
Den gamla lastbilen är så vacker!
Önskar dig en riktig härlig ny vecka!
Kram Raina

dianasdrömmar sa...

Vilka fina bilder, du är fantastisk med kameran kram Diana

Fågel Blå sa...

Hej!
Härliga bilder som vanligt här hos dej,, fåtöljen så fin,, vad gör det att den har en skada i ryggen, bara charmigt tycker jag, och bilderna från allen så fiiiina, vad spontant och härligt, att komma på ideen att fota där,,
fint var det i alla fall!
önskar dej en fin vecka
Kramar Kathrine

Njut Av Livets Goda Ting sa...

Som alltid AnnaMaria så lyckas du med dina bilder skapa underbara stilleben :)
Fåtöljen är verklen helt underbar!
Om som du skriver, det är ju betraktarens öga som avgör vad som är vackert..
Jag njuter :)
Ha en fin dag.
kram
Jessica

Titti sa...

Fina bilder du bjuder på. Hoppas att du får en fin vecka. Kram

Maliva`s verden sa...

Jeg elsker din gamle skinnstol.....og det veit du...hihi. Klem fra meg

Sofia sa...

Åh! Älskar bilden på lastbilen!!! Skit snygg! Älskar också din gamla fåtölj... den hade gärna fått bo i min hall , där jag har en massa böcker....
Kram Sofia

Snäckskalsdalen. sa...

Lite coolt om man är ute och kör och så står det världens finast kandelaber på en pall - det hade jag gillat! Ursnyggt!
Din fina fåtölj slår det mesta!
Agneta kram

Lyckoslanten sa...

Så trevliga bilder du tar. Man ler! Undrar om någon skulle komma och köra med racerfart där längs allén.
Ha en skön vecka! ♥

Bitte sa...

Din gamla fåtölj är så läcker, jag tycker att gamla skinnmöbler ska vara slitna. Någon reva här eller där bidrar bara till charmen :-).

Vilka underbara bilder på kandelabern i höstalléerna, jag fick lite slottskänsla där! :-).

Visst är det den vackra handmålade tegelpannan som skymtar bakom Sanselig Jul? Vem var det nu igen som gör dem?

Ha en fin tisdag!

Många kramar
Bitte

Solveig (Svingenslillehus) sa...

Den stolen var bare råååå lekker.. helt etter min smak :) LOVE IT! Og bildene av lysestaken ute på vegen var kjempe fine! Bilen har sjarm den også!
Ha en fin dag, søte du!
Klemmer til deg!

Välkommen Hem! sa...

Sååå himla fina bilder! Älskar den fina fåtöljen med patina! Vårda den ömt så den håller länge länge.
Kram o ha en superfin vecka!

Hannis sa...

Jag vill ha en sån fåtölj!!
Gammalt mjukt skinn.
Snyggt och skönt att sitta på=))

Hoppas att du har fina dagar/Kram Hannis

Titti sa...

Tyvärr motsvarade inte stjärnan på Lidl mina förväntningar , så det blir att leta vidare :) Ha en riktigt fin dag. Kram

Anki sa...

Underbara utebilder, du har ideér som få ;)...Jag tänkte oxå ta utebilder men det regnar ju bara, hmm...
Älskar din gamla fåtölj, en sån passar ju överallt!

Hoppas du har det gott Stumpis!
Goa kramen!

Anki sa...

Nää stackars dig, hoppas du piggnar på dig fort!
Vad är det du fikar efter nu på auktion?...hoppas du vinner så blir det kanske lite "plåster"...spänningen stiger;))

Sköt om dig nu så du blir frisk!
KRAAAM!

Änglarnas hus sa...

Fantastiska bilder! Jag njuter av pallen, kandelabern och den höstiga allén!!

kram kram Sanne

Anki sa...

Grattis vad kul att du vann, ska bli roligt att se tavlan sen!
Jag har oxå spanat in en auktion men jag tror den kommer att bli en dyrbar historia...efter lön å allt;)

Glöm nu inte teo och sköt om dig, fniss!
Goa kramen Stumpis!

Blåbärs och smultronstället sa...

Åh vad mysigt med den gamla fåtöljen, du har såå många mysiga unika detaljer:-)
Kram Kram Susanne