torsdag 11 juni 2015

FIKA PÅ NORDPOLEN

 Imorgon är det fredag, stora fikardagen. Och
nästan hela maj kändes det som och bo på
Nordpolen, därav överskriften.

 Inläggets Nordpolen är dock ett konditori på
Varaslätten i Västar Götaland. Rakt ner över
Vänern från där jag bor.

 Detta foto: Lava förlag
Nu har inte jag varit där utan jag har deras
fina bok, En kopp kaffe på Nordpolen.

 Finns massor med tårtor för beställning som
man kan se på nätet.

 Och bakelser som ser ut som små konstverk.

 Ett kakfat där ungherrar, kringlor och
drömmar trängs.

 Ungherrar i närbild, skulle man lätt kunna
sätta tänderna i. Alla foton är tagna direkt
ur boken (utom ett då)

Jordgubbssaft med röda vinbär och vanilj, den
ska jag göra så fort bären mognat.
En jättefin bok, finns HÄR.
Eller varför inte prova lyckan och vinna den
HÄR.
Kram och ha en fin torsdag och helg
AnnaMaria




25 kommentarer:

Vitt hus med svarta knutar sa...

Håller med om att det verkligen varit kyligt hittills, igår hade vi dock känning av sommarvärme och sommarsol. Kafé Nordpolen ser tvärt emot namnet ut att vara ett trevligt och varmt ställe. Det skulle vara trevligt att ha vägarna förboi det någon gång. Ha en fin dag!
Kram,
Regina

Hannis sa...

Nu blev jag fikasugen...
Extremt fikasugen!

Kramen och fin dag // Hannis

House and Garden by Bia sa...

Verkar vara ett härligt café...oj är det stora fikardagen i morgon ;)...det visste jag inte...men här blir det nog stora festardagen, haha...idag ska vi ut till torpet och förbereda lite inför morgondagen...mannen har bakat pajer för en hel armé, hehe....men det blir ju lite annat också ;))...lite pirrigt är det allt. Och vädret då ??? joo, vi klarar oss från regnet, puh!...sen blir det kring 15 grader...helt ok;)
Stor kram till dej !
Bia

Anonym sa...

Wooo...Nu blev jag ju sååå sugen...Får nog ta en gofika med min älskling ♡ ...
Den där Jordgubbssaften lät ju hur go som helst/Kram fina,fina du & ha en alldeles fantastisk dag!

Jenny sa...

Verkar vara ett härligt ställe! Och väldans fin bok!

It's me sa...

It all looks so yammie !!...have a Nice weekend Darling love Ria...x!

Sabelhagens Olivlund sa...

Värmen börjar ju komma nu äntligen, men blåsten är jag sååå trött på.
Vilken fin bok, älskar att fika:) Ungherrarna ser såå goda ut.
Kram Maria

Blommiga Rutan sa...

Hej!

Nordpolen, då tänker jag på Ture Sventon, hette inte kylskåpet där han förvarade sina temlor Nordpolen? Tror det.
Fikardagen, det har jag aldrig hört tals om, kanelbullens dag, men inte stora fikardagen. Ja, det finns visst dagar för det mesta nu förtiden, men det är roligt. Varje tillfälle att "fira" något är ju positivt.

Här har vi det soligt och varmt idag, väldigt skönt, känns som sommaren äntligen har kommit, men på söndag och måndag ska det bli nio grader och regn, så nu gäller det verkligen att njuta.

Önskar dig en skön helg med massor av sol
Kramar Anncathrine

lisashus sa...

Vilket härligt fikaställe! Verkligen de luxe enligt min mening och säkert din också! Oj, så många goda bakverk!
Ja, Nordpolen gjorde nog skäl för namnet, den kalla maj som varit!
Dock har vädret idag varit som en riktig sommardag, äntligen!
Kram
Lisa

hemma hos lilla mej sa...

Vilket mysigt fikaställe .Ååå vad mycket smarrigt ,Förra inlägget var ju också lika underbart ,Så gott med ost och blåbär .Supersnygg klänning vart hittar jag den ? hur är den i storlek ? I dag har det ju varit en helt underbar dag varmt och skönt .Ha en skön kväll Kram Rita

Hanna sa...

Åh så gott. Älskar fika!

Vardag och flärd sa...

Vi var på Nordpolen på en av våra resor i Sverige. Vi höll på att äta ihjäl oss på alla godsaker. Ett kafé värt att besöka!
Hoppas du får en fin sommarhelg, vännen!
Kramar Eva

Blommiga Rutan sa...

Haha, trodde absolut att det var en ny "dag"!
Ser att det var en till som trodde det, känns ju lite bättre😊. Tur att jag inte hann att fråga kunderna om dom visste att det var "stora fikadagen den 12 juni. Fniss fniss
Kram igen

Meta sa...

Tur att jag sitter med en chokladboll och pärondricka när jag läser det här. Tänk att det spelar ingen roll hur mycket olika böcker man har om mat eller blommor så kan man ha fler.
Ha det gott
kram Meta

Blommiga Rutan sa...

Hej igen! Nu när du skrev Napoleon så var jag tvungen att googla, kylskåpet hette Nordpolen precis som kaf'eet. Kram

LantlivsAnette sa...

Åhhh jisses såå mycket go fika..mmmm vad sugen man blev nu !! Ha en fin dag
Kraaam Anette

Snäckskalsdalen. sa...

När jag ser dina bilder så är det som att jag nästan önskade att jag hade ett sånt där sötsug, som jag inte har. Det ser så otroligt gott ut med kakor och läckra bakverk. Jag önskar att jag uppskattade fikor bättre, jag har alltid tyckt att dom stjäl min tid och jag dricker inte kaffe, vilket ser så mysigt ut och jag är inte sötsugen, som sagt......Dricker mitt te, bara.
Och ja, visst har vi nästan levt på Nordpolen denna vår, men nu är det fint och har varit i ett par dagar. Och när jag gick trädgårdsrundan idag konstaterade jag att nu behöver jag vattna och så tänkte jag fort som blixten, tänk om det kunde komma lite regn.......ångrar, ångrar, hur kan man tänka så!
Trevlig helg, kramar

Blommiga Rutan sa...

Ja men det är ju kul,att vi kan bjuda varandra på ett gott skratt!
Skönt att det är helg, nu får vi båda varva ner och ladda batterierna inför nästa vecka.

Kramar från en som är precxis lika vimsig för det mesta, men, Ture Sventon honom har jag ordning på, till skillnad mot en massa annat som det vore mycket bättre att jag hade i huvudet.

Trevlig, lugn och skön helg till dig

Hanna sa...

Mysigt

Hanna sa...

Mysigt

Hajan sa...

Det var verkligen ett underbart "Nordpolen " Du visar.
Skönt när man bliver nöjd med något.
Ha en trevlig helg önskar Hajan

Annas skattkammare sa...

Då bor vi nära varandra, nordpolen ligger i mina hemtrakter och där har jag varit många gånger. Jättegott och trevligt! :)
Kram Anna

Mittgodastefinaste sa...

Älskar att bläddra i kokböcker, de där kakorna vad de nu hette igen skulle jag också gärna sätta tänderna i på direkten!

Kram Jenny

Vitspets sa...

Farligt gott på Nordpolen :-)
Kram Karina

Melody and M.E sa...

Jag som får sådant habegär när jag ser en ny receptbok vill ju ha den där boken direkt!
En kaka till morgonkaffet vore inte heller så dumt! Synd att jag har så långt till Nordpolen
annars skulle jag dra dit direkt, ja till konditoriet alltså!
Önskar dig en fin söndag med sol och värme!
Kram M.E