söndag 19 februari 2012

ATT SMINKA PÅ EN TEATER

Att jag började med teatersmink är jag glad
för, men efter drygt 10 år blev det jobbigt med
kvällar och helger hemifrån så ofta.


Så jag slutade, och nu jobbar jag bara med
tandvård.



Men har man en gång blivit biten av teater-
djävulen så är man fast. Masker på pinne från
Noll54 i Karlstad.



Så jag har en "portabel studio", en väska
full med teatersmink. Fast på sista tiden har
det blivit mest vampyrer till halloween!



Det är en alldeles speciell känsla bakom scen,
mycket nerver och hög puls, men alltid roligt.
Här ser ni en sammanbiten sminkös.



Ibland tränade vi på varandra i sminket,
observera att alla rynkor försvann!



Enda fotot taget bakifrån jag hittade, kan ju
inte hänga ut skådespelare på bloggen.
Igelkotten var med i Susar i säven.



Masker förekommer men inte så ofta, och då
är det inte såna här. Såna här masker finns bla
hos: buttericks.se, prylhyllan.se, ofeliashus.com
och evasunderklader.se. Jag skulle vilja ha en
gammal venetiansk mask, men det är ju hopp-
löst och få tag i. Tacksam om ni har tips!
Puss och hej
AnnaMaria








75 kommentarer:

liven sa...

Tenker dette var en artig og veldig spesiell jobb du hadde !
Artige saker du viser !

ønsker deg en fin søndag :)

(eddas) sa...

Ja,det var sikkert en morsom jobb, kan jeg tenke meg.Skjønner at du kan savne det innimellom...
ha en fin søndag
klemklem

Lappeline ♥ sa...

Takk for koselig hilsen som alltid.Ja det er fyrkløver kake og den brukes til alle anledninger her hos oss.Har bakt den til hver bursdag siden elstemann på 25 var baby og det er ikke bursdag uten.....deilig kake

Artig ting du viser her og det har sikkert vært en flott og spennende jobb

Ønsker deg en flott søndag

Klem til deg

gamla skolan sa...

Det måste varit en härlig tid och du har säkert en massa fina minnen, som är kul att tänka tillbaka på :)
Önskar dig en fin söndag !
Kramar // Susanne ♥

Blommiga Rutan sa...

Förstår att det måste vara ett jätteroligt arbete att teatersminka!
Men förstår dig verkligen att du slutade, att vara borta från familjen på kvällarna är inte roligt i längden.
Kommer inte ihåg om jag sagt det förut, men isåfall tål det att upprepas, din nya "header" är såå
jättefin!

Önskar dig en skön söndag och en bra vecka
Kram Anncathrine

LantlivsAnette sa...

Jaa just det ja, du har ju berättat det en gång minns jsg nu..wow alltså..vad duktig du är, att sminka är inte lätt..och vilken väska, kan tro att du har många färger där..och vilka fina teatermasker du har, förstår att du allra helst vill få tag i en gammal, du ska se att du trillar på en, en vacker dag, det brukar ju vara så..
Kraaam Anette

Nette Cecilia sa...

Tänk att du haft ett så kul jobb ,intressant läsning ,Nette

årstidens bästa sa...

Åhhhh så härligt.
Våra barn går på teater och de älskar att göra det.

Hoppas på att du får en bra dag bland solen och snön.

Varm kram
Linda

Frøken Frida sa...

Hej AnnaMaria - Hvor er det bare helt utroligt spændende med Teater !
Ha' en dejlig søndag

Knus
fra Frøken Frida

Fånga dagen sa...

JA men naturligtvis kunde du det med. Ja men då kanske man skulle få dig till att trolla bort alla rynkor som kommit, de är inte små så det kanske måste till cement först men ändå.
Härliga du kreativa människa.
Stor kram till en go tjej med fina bilder.
Lena

♥Gabriella ♥Hemma På Dunderbo♥ sa...

god morgon!
du håller dig i samma region på arbetet iallafall=) vi har väl ett roligt jobb idag du och jag, enligt mig iallafall. Jag gjorde ett mellan jobb hos en tandtekniker men annars har jag jobbat med tandvård sen -94 och jag ♥ det. kram och ha en bra dag/Gabriella

Johanna Stålros sa...

Vilka härliga masker du har- förstår att du vill ha fler;) Kul att få veta lite mer.....Kramar

Vitspets sa...

Det måste har varit en rolig tid
Tänk såå mycket minnen , kul att ha nåt att tänka tilbaka till
Vilken härlig väska !
Ha en fin Söndag
Kram Karina

Alvas Hobby og Garden Bird sa...

Så flotte masker!
Må ha vært en spennende jobb:)
Likte veldig godt maskene på pinne.
Ønsker deg en fin søndag!

Elsa och Helena sa...

Hej AnnaMaria! Vilket roligt jobb du haft men att vara hemifrån varje kväll är trist.

Tänk att få bli sminkad av dig, så alla rynkor försvinner och se där glittrande ut som du gör på fotot.

Jag är på väg:) Puss på dig

Karin - Mina Rum sa...

Vilket spännande arbete. Det där med masker tilltalar de flesta tror jag. Just nu håller vi på att göra gipsmasker på eleverna i vår skaparverkstad. Det är populärt vill jag lova.

Ha en fin söndag. Kram!

lisashus sa...

Så spännande att du har varit teatersminkös! Jag förstår att det måste ha varit fantastiskt roligt, men just arbetstiderna - hopplösa!
Det verkar ju vara ett kreativt och spännande yrke och bara att vistas i de miljöerna...!
Masker är verkligen otroligt läckra! Såg en gång en enmansföreställning på Brunnsgatan med Allan Edwall - Oidipus, där han spelade alla rollerna med hjälp av masker! Så fascinerande!
Nej någon venetiansk mask har jag inte - jo, faktiskt en liten minimask i porslin som jag köpt i Venedig en gång! Du får helt enkelt åka dit!
Ser att Bach har fått en riktig bling-blingmask här!:)
Tack för att du delade med dej!
Kram
Lisa

Livet på Vestergård sa...

Det var säkert spännande att jobba som teatersminkös. Men jag förstår att det blev jobbigt med arbetstiderna. Min äldsta dotter har alltid varit intresserad av venetianska masker.
Ha en fin söndag! Kram Kicki

LOPPISLIV sa...

Vilket spännande jobb du har haft, med massor av härliga minnen kan jag tro. Så fina masker!!
Ha nu en mysig söndag! Kram Paula

Fröken Tindra sa...

Låter som ett kreativt och lite spännande jobb du haft!
Ha en fin dag!
Kram!

Sara sa...

Låter som ett väldigt spännande och roligt jobb =)
Jag tycker det är så fint med gamla maskerad masker =)
Hoppas att du får en trevlig söndag.
Kramar ifrån mig

It's me sa...

What nice to see that you do that things !!...have a nice sunday darling...love from me...xxx...

Rose Garden Malevik sa...

Hej duktiga AnnaMaria
ja det där ser lite kul ut :)
å missa nu inte.....

B
L
O
G
G
P
A
R
T
Y
T

fortsätter......
redan 97fina bloggar med
VÄLKOMMEN :)
Håkan

Nyanser av vitt sa...

Vilket roligt jobb vännen och kul att du fortfarande gör lite sminkningar här och var. Sånt smink som tar bort rynkorna utan att man ser teatersminkad ut borde du uppfinna så kanske folk hoppar över Botox och andra typer att ingrepp :O)Jag blir kund direkt....
stor KRAM
tant Agneta

Hulda sa...

Det må ha vært en inspirerende og spennende jobb! Innlegget passer jo veldig godt nå, i disse karnevalstider. :)

Anne på landet sa...

Herlig :o)
Nå føler jeg at jeg har vært bakom scenen... forstår godt at du har mange minner fra dette spesielle yrket..
Og utrolig hva sminke kan utrette..
Takk for titten og god søndag til deg.
Nå skal vi ta med hunden å gå tur :o)

Klem,klem.

Tinas bo sa...

Måste ha varit ett superspännande jobb!
Men jag kan förstå att det blir jobbigt när man har familj.

Härliga bilder!

Kram Tina

Ett ögonblick sa...

Gomiddag, Vackra Du!
Det måste ha varit en rolig syssla att få vara med på teatern och sminka. Att du inte valde sminket framför tandvården...;)) men du har ju sminkväskan kvar....
Det är ju så häftigt när man kan förändra med relativt små medel...få bort rynkor och så;)) nej, men med skuggor och nyanser kan man ju faktiskt förändra ett utseende.
Vår yngsta dotter går stylistutbildning och där ingår sminkning bl a. I veckan som kommer ska hon åka med till Stockholm till en kändisgala och vara med och sminka, spännande!! igår hade hon sminkträning på syrran...det blev otroligt snyggt!!!
Teatermasker är läckert...känns lite mysko och spännande.
Du får ha en fin fortsättning på söndagen!! själv ska jag fortsätta att färdigställa mitt syrum:)

kram lisamaja

Lyckoslanten sa...

Vilken intressant läsning! Det där har säkert berikat ditt liv som all erfarenhet. Ena sonen har köpt en mask i Venedig och den är rolig att ha även om den inte är någon dyrgrip. Fina bilder! Kram!

Nyanser av vitt sa...

Tack vännen. Försöker att hitta bra saker som jag själv tycker om och som jag hoppas att andra gillar. Jag har mailat dig :O)
Kram Agneta

Elna sa...

Det måste ha varit roligt men var sak har sin tid *ler*. Vilka fina masker på pinnar. Du får ha en fortsatt trevlig söndag.

Kram

Bodil sa...

Hejsan!
Vilket kul jobb du hade men jag förstår att sena kvällar tar på krafterna. Roligt att få veta mer och se lite bilder.
Fina masker.
Ha en skön söndag!
Kram Bodil.

barbrok sa...

Vilket spännande jobb!! Och ovanligt antar jag.
Jag har också ett förflutet inom teaterbranchen i min ungdom, Vasan i Sthlm, dock inte smink utan betydligt simplare.
Kram Barbro

Änglarnas hus sa...

Vad spännande det måste ha varit att skapa, sminka och forma olika karaktärer och uttryck!!

Ha en fin avslutning på helgen!!Kram sanne

Lantligt i vitt sa...

Hallå!

Vilket superspännade jobb det måste ha varit..och fått träffa så mycket folk!! Men förstår att det inte alltid var så kul att alltid vara borta på helger och kvällar!

Superhärlig blogg har du också!!
Ska kika vidare här inne :)

ha en fortsatt mysig söndag!
Kramar Sofia

G:a Affären sa...

Jag vet precis vad du menar med nerver, hög puls, oregelbundna tider, du kanske kommer ihåg att jag också varit bakom kulisserna och jobbat med kostymer.
Om du någon gång kommer till Prag så har de fantastiska masker, tror de är gjorda i papier maché.
Jag jobbade i Schweiz och där kunde man beställa masker som liknade sig själv, men ack så svindyra!
Önskar söta dig en fortsatt fin söndag,
/Cia

Tina sa...

Å, det har jag haft en!
Köpte den i Venedig och lät tyvärr syskonbarnen leka med den.
Så spännande, det var kul att veta att du jobbat som sminkös.
Gillar också bilden på igelkotten, så gullig dräkt!

kramen på dig

Husmannsplassen i Hidlesundet sa...

Det var nok en spennende og morsom jobb. Men sikkert krevende også med jobbing hver kveld.
Håper det lykkes for deg å finne en venetiansk maske!! Forøvrig mange fine masker du har.

Ønsker deg en fortsatt fin søndag!! Her snør det på tvers i det ene øyeblikket og i det neste skinner solen.

Klem fra Hjørdis

Hemmavid sa...

Hej!

Att jobba med teatersmik skulle jag mer än väl kunna tänka mig!

Tycker att det är jätteskoj att sminka barnen till Halloween och även mina elever när vi traditionellt har maskerad sista dagen innan jullovet! Skoj är det - men jag förstår att arbetstiderna kanske inte är så lockande...

Ha en fin söndag kväll!
Kramen Jenny

Fiffiga Systrar sa...

wow det låter som rena drömmen att få sminka teater!!! Vi önskar dig en fin kväll! kram emelie och elin

Anette Willemine sa...

Så herlig å få ha jobben sin i teateret. Skjønner likevel at du gikk over til en annen jobb, pga jobbtider.
Jeg elsker teateret, og mye av grunnen er at jeg selv sto på scenen en del som ballettdanser da jeg var ung. Å bli sminket var en av tingene som jeg husker godt!

Ønsker deg en fin fastelavnssøndag!


AW

Vintage House sa...

så roligt att få testa på det och jag har alltid tyckt det verkat intressant....
kan tänka mig att du har många roliga minnen...
kanonfina bilder....
kram
sansdra

Vita små hjärtan sa...

Hej Vännen!
Ja men vara med i kulisserna på teater är nog jättekul! Min dotter (frisör) har varit med och hjälpt till vid vår lokala teater med smink osv! De har olika revyer här. Hon tyckte det var jättekul!
Ha en mysig kväll.
Kram Agnetha

Frida sa...

Det måste vara ett roligt yrke men förstår om tiderna var svåra att få till. Tack för den fina hälsningen hos mig. Alltid lika inspirerande bilder hos dig!
Önskar dig en trevlig vecka min vän!
Kram Frida

Fågel Blå sa...

Hej!!!!
Åhh vad spännande att få arbeta på en teater,,, härligt arbete!!!
Så roligt att se dej på bild½!
Vad fin du är!
Hoppas du får en fin Söndagkväll!
Här har tvättats och strykt,,, njuter av mina skatter som jag hitat i helgen
Kramar Kathrine

Unknown sa...

Hejsan!
Vad spännande och roligt det måste ha varit att få jobba på teater. Men jag föstår att arbetstiderna inte är de optimala.
Du har många fina teatermasker av olika slag. En vacker dag springer du nog på den där drömmasken oxå :).
Ha de gott, kram Ing-Britt

Lilla Majken sa...

Jag kan tänka mig att det var ett roligt jobb. Jag skulle själv vilja lära mig mer om smink. Vilken fin bild på dig.

Ha en fin kväll. Kram Therese

helle sa...

Et spændende job du har haft AnnaMaria, og jeg kan forestille mig at der må have været høj puls og en nervespændt atmosfære bagom kulisserne. Så smuk du ser ud på billederne, dengang var der garanteret ingen rynker at retouchere væk. Ser faktisk ud som om at der heller ikke er så mange nu!
En antik venetiansk maske kan jeg desværre ikke hjælpe dig med, har du forsøgt på internationale auktioner? ....de koster sikkert en bondegård!

Hav nu en fin næste uge, ven!
Kram fra Helle-

Torparlycka sa...

Men vad kul med teatermake! Själv bidde jag enbart hudterapeut med "vanlig" makeup utbildning. Jobbar inte alls med det men det är så kul, det roligaste var nog att se förändringen man kan göra med makeup och hur personen som fick makeupen växte flera decimeter =) Kram A

Livet och vardagen sa...

Förstår "nerven" bakom scen, har testat på lite amatörteater och så kul det var. Men vi fick sminka oss själva:-)

Thelma Louise sa...

så gøy, det er jo en kunst..))

takk for titten, flotte bilder..))

Ha en super søndag videre..))

Anki sa...

Låter toppenkul, vilken upplevelse att få vara med om...jättefin är du iaf och här är en till tant som vill ha rynkborttagning, hihi!

Hoppas du får en fin vecka stumpis!
Goa kramen!

Rustik Romantik sa...

Smink som tar bort rynkorna skulle jag vilja ha varje dag :)
Kram
Tina

Älskade pion sa...

Guuuuud,vilket spännande jobb,skulle jag vilja ha just nu.;)tar bort rynkor sa du.....klappat och klart.;)Ha en fin vecka goa bloggvännen.Kraaaaaaaaaam Ulrika

hemma hos lilla mej sa...

Vilket spännande och härligt jobb.Underbara bilder.Ha en skön start på veckan.Kram Rita ♥

Norr om Köpenhamn sa...

Gud, så skoj att få ha jobbat med teater. Jag hade lite planer ett tag att jag också skulle göra det, eftersom jag är sömmerska. Men det har inte blivit något ännu ;o) Men kanske en dag!!

Ha en finfin dag hos dig!
Kram
Ulrika

idémakeriet sa...

Häftig! De där åren kan ingen tar ifrån dig men jag kan tänka mig att det var slitsamt.
Så fin igelkotten var.
Kram gerda

Solveig (Svingenslillehus) sa...

SÅ stilig!! Kan skjønne at du savner det!
Herlige bilder du viser! Du er så flink til å skape stemning og fine bilder!

Love it!
Ha en fin kveld!
Klemmer

Snäckskalsdalen. sa...

Skulle behöva dig hemma hos mig varenda morgon hör jag! Tänk att bara slå sig ner och SEDAN titta i spegeln i stället för tvärsom.....och nu kan du fixa tänderna också! Det är dubbelbra ju!
Agneta kram

Malin's Hus sa...

Totalt misaat detta inlägget ju ;) spännande arbete o mysigt med maskerna tycker jag. Kram kram

Hannis sa...

Så himla roligt att jobba på en teater!!
Jag skulle lätt kunna omge mig med teatermasker i olika former.
Har letat jag också, på Tradera och Ebay men ingen lycka=))

Kram Hannis

Njut Av Livets Goda Ting sa...

Vad härligt att få jobba med teater, kan tänka mig att du varit med om både det ena och andra :)) Spännande. Lite magiskt yrke på något sätt, masker och vackra människor som byter skepnader..
Härliga minnen och bilder..
Ha en finfin vårdag!
Stor kram
Jessica

Sofia sa...

Vilket spännande och kreativt arbete!
Förstår om du kanske saknar det ibland ....
Du får ha en härlig dag!
Kram Sofia

Country Hill sa...

Hej AnnaMaria, ja jag minns att du nämnt det, verkar ju otroligt roligt jobb och så fin du är på bilderna. Fina masker du köpt tyvärr har jag ingen venetiansk mask.
Ha det bäst!
Kram Lena

Jenny sa...

Vad läckert med teatermiljö! Ja jag kan tänka mig att det är kvällar och helger som gäller för det mesta där.

Kram,
Jenny

Anonym sa...

Vilket härligt och kreativt arbete! Och vem vill inte kunna sminka bort rynkorna som dykt upp från ingenstans!
Underbara masker, de blir ett riktigt personligt inslag i inredningen och knyter ju också an till vem du är!

Kram Susanne

Mycket annat & lite betong sa...

Det måste ha varit ett roligt jobb!
Kul att du har din portabla studio! Jag blev sminkad till kines en gång av sminköser under utbildning.

Trevlig tisdag!
Agneta

Levindas Värld sa...

Vilket spännande jobb att få jobba med teatersminkning!!!

Åk till Italien vetja :-) Jag var i Venedig i somras och köpte med mig en läcker mask hem! Så glad för den och den pryder en vägg här hemma! Ett läckert och vackert minne :-)

I Venedig fanns massa marknadsstånd med tusen och åter tusen masker och även butiker som sålde exklusivare masker. Det var sååå roligt att gå omkring och spana in alla teatermasker!

Önskar bara att jag fick ett tillfälle att använda masken också! Det vore himla coolt!

Lycka till med letandet!

Draffin Bears sa...

Dear Anna Maria,

Lovely to see all your wonderful photos, the masks are fabulous.

Happy week
Hugs
Carolyn

Solveig sa...

Så spennende, Anna Maria! En helt "annerledes" jobb på en måte - så kjekt det må være å få jobbe med noe så kreativt;o)
Herlige bilder - takk for kikkerunden!

Ha en flott dag.
Klem fra Solveig

Cajsas Rum - Trottinglady sa...

Hej där! Va kul med att kunna sminka. Hade behövt dig här och nu. Snart iväg på teaterkväll.....med mat före på lokal.
Ha det så gott!
Carin

Anna-Lena sa...

Åh, jag förstår att det var spännande tider och att du ibland kan sakna att stå bakom scenen och känna atmosfären av allt som ligger i luften, spänning, förväntan, glädje och nervositet.

Jag kan sakna pulsen från flygplatser och mitt gamla arbete som värdinna på SAS. Det var en rolig tid men jag trivs också väldigt bra med det arbete som jag har nu.

Du har jättefina masker. Skulle önska att jag hade tips om äkta venetianska masker till dig. Det kanske finns på ebay men där kikar du säkert redan. Lycka till i din jakt. En vacker dag finner du det du söker!

Kramar till dig!

Anna-Lena♥

Hulda sa...

ps: du lurte på hvordan bordet vårt ble. Nå har jeg lagt ut innlegg med det. ;)

katha´s kortmakeri sa...

Härligt med ett så kreativt arbete men inte kul att vara borta från familjen.
Å just nu önskar jag att var nära nära min onda tand:)
Ha de gott!
Kram Katha

Frøken Anker sa...

Jeg kan godt forestille mig, at det kunne være hårdt, altid at skulle arbejde om aftenen. Men også spændende.
Din masker er fantastiske <3

Hav en dejlig weekend
Kram